Suzuki GSXR 750 elproblem

coolboy_114

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2011
Hoj
2000, Susuki GSXR 750
Hej!
Jag köpte i somras en gsxr 750 00a märkte efter ett tag att den laddar ur sig. När jag laddar den fullt så funkar den ett par veckor den värkar ladda såpas mycket när ljuset inte är på att den går att köra men så fort jag bromsar eller slår på ljuset börjar den hacka! någon som vart med om samma problem? Misstänkt starkt att de är regulatorn men vill gärna få tips av, om någon annan vart med om samma sak. Tack på förhand

Mät om spänningen på batteripolerna ökar vid ökande varv!
Mellan 12,5 och 14,5v bör den ligga på när den laddar, ljus på och allt.
Släcker du ljuset ska spänningen öka något, dock ej över 14,7v!

Har tyvärr varit med om samma sak på min Suzuki SV650S: Spänningen sjönk när ljuset slogs på till ca 12V. Generatorn / laddningsreläet? Kopplade loss kontakten från generatorn till laddningsreläet, startade motorn och drog upp den till 4000RPM. Då var spänningen mellan de 3 sladdarna från generatorn 1 till 2 ca 70V AC (växelström) 2 till 3 ca 70VAC , 3 till 1 ca 70VAC slutsats: Generatorn OK, byt laddningsregulator.
Så får min del blev det en ny laddningsregulator.:gnissla

Laddningsregulatorn på SV650S är av parallelltyp. Dvs först kommer en likriktare. Efter likriktaren sitter en transistor som tar all överskottström när spänningen är uppe omkring 14V. Nackdelen med detta är att transistorn tål inte mer än ca 250W. Tar man då, får att få igång hojen och kopplar den med startkablar till en bil med motorn igång och en generator som kan ge 2000W så brinner laddningsregulatorn lätt sönder på hojen. :död

Last edited:
Har tyvärr varit med om samma sak på min Suzuki SV650S: Spänningen sjönk när ljuset slogs på till ca 12V. Generatorn / laddningsreläet? Kopplade loss kontakten från generatorn till laddningsreläet, startade motorn och drog upp den till 4000RPM. Då var spänningen mellan de 3 sladdarna från generatorn 1 till 2 ca 70V AC (växelström) 2 till 3 ca 70VAC , 3 till 1 ca 70VAC slutsats: Generatorn OK, byt laddningsregulator.
Så får min del blev det en ny laddningsregulator.:gnissla

Laddningsregulatorn på SV650S är av parallelltyp. Dvs först kommer en likriktare. Efter likriktaren sitter en transistor som tar all överskottström när spänningen är uppe omkring 14V. Nackdelen med detta är att transistorn tål inte mer än ca 250W. Tar man då, får att få igång hojen och kopplar den med startkablar till en bil med motorn igång och en generator som kan ge 2000W så brinner laddningsregulatorn lätt sönder på hojen. :död

Tack för detta utförliga svar. Ska kolla det är säkert så att den startats me bil någon gång innan jag köpte den. Du vet inte vad en Regulator kostar ca? Mvh

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back