Suzuki Gsxr 750. bra eller dålig hoj?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Sitter redan i banorna för en ny hoj. Kör som första hoj en Yamaha FZ6N vilket är enl. mig en rätt skön o snäll hoj. Det enda problemet är vinden i motorvägsfart. så jag vill ha kåpor samt mer kraft.

Har tittat mest på hojar för utseende och fastna på den här:

http://onet.otomoto.pl/suzuki-gsx-r-750-k5-wtrysk-pilne-M3610371.html

Detta är i polen där jag bor, priset är "mycket" under normalt tycker jag, 22tkr så just den hojen är det nog något fel på (dolt fel? miltal?) hur som, det är utseendet jag blir tokkär i. Även de andra suzuki av samma årsmodell (fast ej "ombyggda") ser nice ut.

Frågan är till er där ute: är det en bra hoj.
Vad skall göras: Lite brukskörning, normal körning, SÄLLAN gasa som fan. Långfärd 2 gånger per år (hem till sverige för sommaren och tillbaka till hösten).

Ser ut som en banhoj, kraschkåpor på.

Som du tänkt köra skulle jag väl rekommendera VFR800 kanske istället för en ren sporthoj.

Ser ut som en banhoj, kraschkåpor på.

Som du tänkt köra skulle jag väl rekommendera VFR800 kanske istället för en ren sporthoj.

jag har hört lite dåligt om VFR800. att den går som en "HD" och det leder till ökat slitage pga inbyggd obalans då den baserar sig på en 5cylle motor. men jag kan inte sätta det i sten att det är så. det är bara vad jag har hört.

Har ALDRIG hör något dårligt om vfr800 är vel en av dom mest hållbara joker som finns

de har ju gjort v4'orna sen tidigt 80 tal.

Hålelr med övriga annars, gsx-r 750 är en helt grymmt bra sporthoj, men det låter på din beskrivning som du vill ha en sport-touring och inte en sporthoj

jag har hört lite dåligt om VFR800. att den går som en "HD" och det leder till ökat slitage pga inbyggd obalans då den baserar sig på en 5cylle motor. men jag kan inte sätta det i sten att det är så. det är bara vad jag har hört.
Det där var nog inte en siffra rätt. Klar det finns dåliga ex överallt, men Hondas VFR-serie är nog en av de mest långlivade och pålitliga du kan hitta.

Suzuki GSXR 750 är väl annars känd som urgixern där allt började och är väl en mönstermall ifråga om dessa olika gsxr modeller.Lär ju vara en riktig bra hoj idag vetja när de flesta eventuella barnsjukdomar från åttiotalet är borta sedan länge.

VFR 800 är en skottsäker maskin rent motormässigt och har definitivt inte någon inbyggd obalans i motorn eller för den delen någon HD gång.Den som påstått detta har noll koll på mc världen.Är tvärtom känd som en riktig slitvarg där man lätt kan hitta modeller från slutet på nittiotalet som inte rullat mer än några tusen mil.VFR 800 har enligt mig samma bra kvalitet som en CBR1100XX som var en supersporttouringhoj gjord för att gå långa sträckor snabbt om man säger som så och trots detta efter mååånga tusen mils användande visade sig vara ett rent underverk ifråga om bra kvalitet.

Allt naturligtvis på hur hojarna fått sin normala service som oljebyten mm utförda.

Ja det har du rätt i, vfr:ens motor tänder i två pulser. Först de två främre cylindrarna sen de tre bakre. Vibrerar våldsamt!

Motorn i VFR 800 är en omarbetad RC45 motor (VFR 750R). På den eller på föregångaren RC30 har det aldrig funnits någon femte cylinder eller "inbyggd obalans", var har du läst det? Tvärtom har den visat sig vara en av de mest driftsäkra motorerna på marknaden.:fakta

Vad gäller gsxr 750 så är det en helt annan hoj, oavsett årsmodell. VFR 800s föregångare, VFR 750F, var tänkt som en ren sporthoj (den tävlades faktiskt med, bla i USA) men när gsxr 750 kom 1985 ritades kartan om och Honda tvingades branda den som sporttouring. Smart move eftersom modellen blivit lite av måttstock och en riktig långkörare just därför att den är så allsidig (eller tråkig om man så vill...)

gsxr 750 är på samma sätt en klassisk rejsmodell i Suzukis modellprogram. Alla årgångar har sin charm men visst är det en riktigt kompetent sporthoj, givet att du hittar ett fint ex som inte misshandlats.

Last edited:
Det var den här videon som jag fick som liten förklaring samt text
http://www.youtube.com/watch?v=MwEbwKBic6w

men om ni säger att vfr 800 är bra så får jag lita på er, för jag fick avsmak på en sådan när jag fick råd att inte köpa. jag hade gärna velat ha en sådan honda men som sagt, säger ni att den är bra så väljer jag nog hällre en sådan som nästa hoj, mest för att den är snygg, precis som suzukin.

öjämn tändföljd och obalans är 2 väldigt olika saker, motorer med helt jämn tändföljd låter aptrist (tänk tex er6) och de med lite ojämn sjunger bättre (tex ducati).

men motorn är endå balanserad och en vfr håller antagligen längre än vilken sporthoj som helst

öjämn tändföljd och obalans är 2 väldigt olika saker, motorer med helt jämn tändföljd låter aptrist (tänk tex er6) och de med lite ojämn sjunger bättre (tex ducati).

men motorn är endå balanserad och en vfr håller antagligen längre än vilken sporthoj som helst

Åkej! då tror jag att jag har bestämt mig för att lämna GSX-R spåret och satsa på en VRF 800.

Tackar alla i tråden för svar!.

Viffern är förmodligen en av de mer...mellanmjölkiga cyklar du kan hitta -den är inte bra på något, men halvdan på det mesta.
Förutom motorljudet min gamla 99a skapade...huvvaligen...det saknar jag ibland. :)

Gixxern är ett busjärn för banan, viffern är en halvsportig halvtourer.

VFR 750 - 800 eller GSX 750 F, något i den stilen blir du nog nöjd med om du vill köra bekvämt, långt och med lite pulver.

Finns ju blackbird, gsx1100f och zzr 1100 / 1200 också, men går du från en 600 så är det ganska mastiga maskiner och lära sig på. Visst, det går, men du får nog ut mer av en storlek mindre.

Det är ju nästen så att man tror det är en
Joke

Det där var nog inte en siffra rätt. Klar det finns dåliga ex överallt, men Hondas VFR-serie är nog en av de mest långlivade och pålitliga du kan hitta.

Tänkte precis skriva samma sak!

När någon frågar om "skottsäker hoj" så kommer alltid VFR 800 upp.

+ att den ska vara "rolig" .. hyfsat stark men ändå inget riktigt ohanterligt touringlok.

Jag får nog göra så att jag provkör en VRF 800 o ser om det är något för mig. de flesta jag hittar har dock 6000mil på mätaren, det känns lite mycket, någon skrev ovan mc-bud 14000mil 2 motorer = 7000mil per motor. om de e så, så är ju en 6000milare nära slutet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti