Suzuki gsxr 750 -97 laddar inte...

Maestarn

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Kalix
Hoj
Suzuki gsxr 750 -97
Mitt problem är liknande med tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4280383

Är den kall kan man tugga några varv men går oftast inte igång innan batteriet är tömt. Har därför rullat igång den (nöden har ingen lag). Efter det så går den skapligt, och brukar kunna stänga av den och starta den på elstarten, så länge jag inte har kommit upp i temperaturen över 70-80 grader. Efter det börjar mätarna och lysena att slockna. Den dör då även när jag kopplar eller lägger i neutralen.

Innan jag fick problem med själv laddningen så gick den inte att starta när den var alldeles för varm, kan det vara stiften som behövs bytas?

Hör dom ihop eller är första problemet laddningsrelät och generatorn och det andra stiften?
 
Generatorn är ju en svag punkt på SRAD, vad jag har fått erfara..
Det enda sättet att säkert veta, är att mäta.

Vad gäller startsvårigheter så kan det vara många faktorer, stift är en sak. Men har man dålig knuff i batteriet blir gnistan svag när startmotorn går.
 
Har inte så jag kan mäta själv men ska försöka ordna till imorgon, borde göra felsökningen lättare.
Vars skulle men kunna få tag på mätutrustning samt laddare billigt? biltema/claes ohlsson?
 
Har inte så jag kan mäta själv men ska försöka ordna till imorgon, borde göra felsökningen lättare.
Vars skulle men kunna få tag på mätutrustning samt laddare billigt? biltema/claes ohlsson?

Det bör du hitta på något av dessa ställen. Sen går det att Googla till sig en vettig kopia på verkstadshandboken. Sök på typ SRAD service manual och liknande så bör den dyka upp.

Laddare, så rekommenderar jag en "intelligent", dvs en som pulsladdar batteriet. Då får man en avsulfatering av blyplattorna vilket kan göra batteriet klart mycket friskare. Se till att hålla koll på vattennivån. Många batterier är sk. underhållsfria... I verkligheten är det en j-vla lögn då de fortfarande innehåller helt vanligt batterisyra som efterfylls med dest-vatten.
De går att ta bort det där lilla locket i form av en remsa som det står !"do not open"! på .Sen är det bara att fylla.
Underhållsfritt är ännu ett hittepå för att få folk att köpa fler batterier istället för att fylla på vätska då och då...
 
Har en heinz, men har ju tummen lite felplacerad i handen, så vi får se hur det går ;D
Mest jobbigt nu är att jag bor i lägenhet för tillfället så platser att meka själv på är rätt så begränsade.

Hittade två billigare laddare på biltema för mellan 100 och 250..för nog bli en sån med tanke på världsekonomin ;D
 
Har fortfarande inte fixat problemen, men mina misstankar lutar att att laddregulatorn är trasig. Kan någon hjälpa mig om var man ska mäta för att kolla detta och vilka värden man ska få fram?

Har ju oxå problem med att den inte vill starta när man har kört den varm, över 80c vill säga. Lästa i en annan tråd om liknade problem och då beskrev fettsnok att det kan vara att för att den får för mycket soppa, hur gör jag för att kolla det och ställa ner detta, vad behövs bytas och ställas in?
 
Har fortfarande inte fixat problemen, men mina misstankar lutar att att laddregulatorn är trasig. Kan någon hjälpa mig om var man ska mäta för att kolla detta och vilka värden man ska få fram?

Egentligen behöver du lämna in regulatorn till en suzukiverkstad,
för de har specialutrustning att mäta med.
Har inte hittat någon mätare som gått att få ut vettiga värden med.

Men annars kan du ju mäta direkt på generatorkablarna att de ge 70v+
Gör generatorn det och du sedan mäter laddning på 4000varv/min direkt på polerna och voltet inte går upp till 13.5-14.5v så är det regulatorn.

Jag köpte begagnat som senare inte funka så skulle rösta för att du köper nya generationens regulator ny så slipper du problemet senare.
Tråkigt att meka jävel en gång om året.
 
Egentligen behöver du lämna in regulatorn till en suzukiverkstad,
för de har specialutrustning att mäta med.
Har inte hittat någon mätare som gått att få ut vettiga värden med.

Men annars kan du ju mäta direkt på generatorkablarna att de ge 70v+
Gör generatorn det och du sedan mäter laddning på 4000varv/min direkt på polerna och voltet inte går upp till 13.5-14.5v så är det regulatorn.

Jag köpte begagnat som senare inte funka så skulle rösta för att du köper nya generationens regulator ny så slipper du problemet senare.
Tråkigt att meka jävel en gång om året.

Och ska kolla upp det, vars ska man beställa ifrån om man ska ha en ny till ett vettigt pris? fick ett pris i butik på 2500 borde väl gå att skala av några hundringar från det priset kan jag tänka mig?

Edit: Och det jag beskrev om att det får för mycket soppa borde väl vara lätt att ställa in eftersom den inte har direkt inspruting utan förgasare (im i right?)
, har för mig att det var 98 och framåt som hade insprutning?
 
Last edited:
Och ska kolla upp det, vars ska man beställa ifrån om man ska ha en ny till ett vettigt pris? fick ett pris i butik på 2500 borde väl gå att skala av några hundringar från det priset kan jag tänka mig?

Edit: Och det jag beskrev om att det får för mycket soppa borde väl vara lätt att ställa in eftersom den inte har direkt inspruting utan förgasare (im i right?)
, har för mig att det var 98 och framåt som hade insprutning?

För delar så hör med racesetup (meccan på forumet)

Stämmer, insprutning kom -98 på 750
 
Och ska kolla upp det, vars ska man beställa ifrån om man ska ha en ny till ett vettigt pris? fick ett pris i butik på 2500 borde väl gå att skala av några hundringar från det priset kan jag tänka mig?

Edit: Och det jag beskrev om att det får för mycket soppa borde väl vara lätt att ställa in eftersom den inte har direkt inspruting utan förgasare (im i right?)
, har för mig att det var 98 och framåt som hade insprutning?

Haha jag gav 3500kr så jag ska inte ge råd.

Soppan är jag fel person att få råd av då jag har insprut själv.

Iof hade jag liknande problem själv när ett av stiften låstnat :D
 
Egentligen behöver du lämna in regulatorn till en suzukiverkstad,
för de har specialutrustning att mäta med.
Har inte hittat någon mätare som gått att få ut vettiga värden med.

Men annars kan du ju mäta direkt på generatorkablarna att de ge 70v+
Gör generatorn det och du sedan mäter laddning på 4000varv/min direkt på polerna och voltet inte går upp till 13.5-14.5v så är det regulatorn.

Tänk på att mäta direkt efter regulatorn också, med vidarematning inkopplat, så ved du om det är spänningsfall mellan regulatorn och batteri eller regulatorn som är fel. Jag missade det förut och skaffade ny regulator med fortsatt låg laddning, vilket avhjälptes med ny laddmatning av lite kablar, säkring och kabelskor för några tior.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top