Suzuki Gsxr-750 1999 experter sökes=)

Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Superduke -09
har nyligen inhandlat en 750gsxr 1999a.
fint skick ca 3000 mil...
vill gärna veta mer om cykeln då jag inte kan ett skit...tyckte den var läcker till ett vettigt pris..försäkringen är bra också...
vad är bra respektive dåligt med cykeln?
vad ska man tänka på?första hojjen..håller på med kortet..:tuttar

sedan har min polare som också håller på med kortet köpt sig en 06a cbr 600rr.ska jag vara orolig för och få pisk i sommar?kommer han dra ifrån mig vid påfarten till motorvägen,eller vid slingriga landsvägar?eller kan jag redan nu börja håna honom om att han har en pisscykel? :tungan

vill gärna veta mer om cykeln då jag inte kan ett skit...tyckte den var läcker till ett vettigt pris..försäkringen är bra också...

sedan har min polare som också håller på med kortet köpt sig en 06a cbr 600rr.ska jag vara orolig för och få pisk i sommar?kommer han dra ifrån mig vid påfarten till motorvägen,eller vid slingriga landsvägar?eller kan jag redan nu börja håna honom om att han har en pisscykel? :tungan

Borde du inte ha ställt de här frågorna INNAN du köpte hojen...:rolleyes: :mattias :D ???

Skämt åsido, du har köpt en kanonhoj utan egentliga modellspecifika fel (det är ju en Suzuki :yoparty ) Modellmässigt tillhör 99an generationen som kom 96 och som var ett jättelyft i jämförelse med 95an.

Största förändringen under 96-98 var att Suzuki gav upp förgasarna för insprutning 1998. Dessvärre var det en del strul med ryck vid på/avslag på de första 98orna. 99 var dock felen åtgärdade. 98-99 har högre effekt än 96-97, kortare hjulbas, annan utväxling, förbättrade stötdämpare, stor luftbox mm mm. Exteriört är det mest smådetaljer som skiljer.

00 kom nästa generation gsxr 750 och det är en helt ny hoj. Men då snackar vi helt andra priser också.

Vad gäller din polare...nä han har inte köpt en pisshoj utan en av de bästa 600orna på marknaden i mitt tycke. Vem som åker ifrån vem tror jag i ert och de allra flesta fall handlar om vem som kan köra bäst....jag vet en kille som kör ifrån sport 600 på kurvig väg med sin gsx 1100F från 90 med feta packväskor..det är lika kul varje gång...:)

Och ett grundtips till dig och din polare med färska körkort och sporthojar: kör med insidan och välj var och när ni vrider på rullen. Det är lätt att känna sig som Rossi på nyare sporthojar men det är jävligt försåtligt och, om man kikar i statistiken, potentiellt livsfarligt.

Lycka till med kortet och gixxern! :tummenupp

Last edited:
Själv har jag precis införskaffat mig en 98:a fast med 99:ans motor. Nått som skulle vara dåligt på tidigare modeller skall vara att topp packningen lätt går läck.
Det ska vara åtgärdat på de senare, efter 98. Men skadar juh inte att ta sig en titt :)

Borde du inte ha ställt de här frågorna INNAN du köpte hojen...:rolleyes: :mattias :D ???

Skämt åsido, du har köpt en kanonhoj utan egentliga modellspecifika fel (det är ju en Suzuki :yoparty ) Modellmässigt tillhör 99an generationen som kom 96 och som var ett jättelyft i jämförelse med 95an.

Största förändringen under 96-98 var att Suzuki gav upp förgasarna för insprutning 1998. Dessvärre var det en del strul med ryck vid på/avslag på de första 98orna. 99 var dock felen åtgärdade. 98-99 har högre effekt än 96-97, kortare hjulbas, annan utväxling, förbättrade stötdämpare, stor luftbox mm mm. Exteriört är det mest smådetaljer som skiljer.

00 kom nästa generation gsxr 750 och det är en helt ny hoj. Men då snackar vi helt andra priser också.

Vad gäller din polare...nä han har inte köpt en pisshoj utan en av de bästa 600orna på marknaden i mitt tycke. Vem som åker ifrån vem tror jag i ert och de allra flesta fall handlar om vem som kan köra bäst....jag vet en kille som kör ifrån sport 600 på kurvig väg med sin gsx 1100F från 90 med feta packväskor..det är lika kul varje gång...:)

Och ett grundtips till dig och din polare med färska körkort och sporthojar: kör med insidan och välj var och när ni vrider på rullen. Det är lätt att känna sig som Rossi på nyare sporthojar men det är jävligt försåtligt och, om man kikar i statistiken, potentiellt livsfarligt.

Lycka till med kortet och gixxern! :tummenupp

Tror jag vet vem du "packväskmannen"..:yoparty

Du smiskar honom lätt! Gixxer Hästkrafter är ju riktiga arbetshk.
Cbr zx yzf osv har ju bara ponnyhk i sina! :tummenupp

Du smiskar honom lätt! Gixxer Hästkrafter är ju riktiga arbetshk.
Cbr zx yzf osv har ju bara ponnyhk i sina! :tummenupp

Måste fråga, tröttnar du inte ens lite på att skriva i alla trådar som rör hojar av ett specifikt märke, antingen hur bra gixxers är, eller hur dåliga alla andra märken är?? Kan ju tom. va lite missledande när folk som inte vet så mycket om mc faktiskt undrar saker på riktigt om en viss hoj, dina åsikter om olika märken kanske inte stämmer alla gånger??

Dessutom, om nu suzuki har "riktiga" hästar och alla andra bara "ponnysar", varför måste du då bygga turbo på din sukka??

Robban

Grattis till en kanonhoj :tummenupp
Som sagt, slitstark hoj som inte skäms för sig, den har väl egentligen bara ett fel, kamkedjespännaren, kolla att den är fräsch, sen är det bara att tuta å köra :)

Som Hoztic sa så är det kamkedjesträckaren som brukar balla ur på dom!
på med en manuel så är problemet löst.

Har fått en gsxr 750-99 på halsen och den har överraskat mig positivt!
Har tidigare haft en cbr 600rr-03 som är en kanonhoj lätt smidig bra bromsar!

Men när det gäller moset i motorn kan du va lungn för att du hänger av hondan utan problem.

Lite tips för att få ordning på gixxern: Höjningsats bak ca20mm :tummenupp
Bra bromsbelägg samt bra bromsslangar(metallomspunna) hårdare fjädrar i
framgaffeln samt lägga tid på att justera i fjädringen.

Efter dom förändringarna så tycker jag hojarna är hyffsat likvärdiga till aktiv
gatkörning, gixxern har större lekfaktor mkt lättare att slanga med:)

Ps,är ingen expert men det är mina personliga erfarenheter,Ds

Last edited:
Gsx R 750

Ja vad säger man...Har haft 4 st gsx r 750 2 96- 2st 98 alla har strulat..

kamkedjesträckarna bytta 5 ggr.....samt ett mortorras. pga av att vevstaken hade ett produktion fel...kul när man kört endast 180 mil att låta verkstaden slita ur motorn ....kan säga den hojen var sig aldrig lik...sålde direkt...sen mina -98 dom funka sådär...alla hade problem med Insprutningen....samt kamkedjeträckare där med...så se till att dessa grejer är åtgärdade så kommer du ha en hoj som fungerar fint många år,,,

Men nu till det positiva... det är den hojen jag lärde mig få upp farten på pga
denns fina köregenskaper..som chassi/bromsar....så tror allt du köpt rätt maskin.. om du vill ha en bra hoj till billig peng.....du ser ju på mig hehe haft 4 st trots alla problem ..sålde den sista jag hade 1999..sen dess har man bara varit testförare
Lycka till......

Seeyouuuuuuuuuuuuu

Last edited:
Ja vad säger man...Har haft 4 st gsx r 750 2 96- 2st 98 alla har strulat..

kamkedjesträckarna bytta 5 ggr.....samt ett mortorras. pga av att vevstaken hade ett produktion fel...kul när man kört endast 180 mil att låta verkstaden slita ur motorn ....kan säga den hojen var sig aldrig lik...sålde direkt...sen mina -98 dom funka sådär...alla hade problem med Insprutningen....samt kamkedjeträckare där med...så se till att dessa grejer är åtgärdade så kommer du ha en hoj som fungerar fint många år,,,

Men nu till det positiva... det är den hojen jag lärde mig få upp farten på pga
denns fina köregenskaper..som chassi/bromsar....så tror allt du köpt rätt maskin.. om du vill ha en bra hoj till billig peng.....du ser ju på mig hehe haft 4 st trots alla problem ..sålde den sista jag hade 1999..sen dess har man bara varit testförare
Lycka till......

Seeyouuuuuuuuuuuuu

Vevaxelproblemen var dom kvar på 98-99??

Du har skaffat dig en härlig hoj. Tog kortet förra sommaren och har kört lite på min första hoj som är en Gsx R-98 trivs skit bra med den. Nu sticker man till Gotland till sommaren på lelleträffen med massa polare. Känns bra att jag sitter på den här hojen den vägen ner och upp, samt mycket mer där till. Lycka till och ha det så skoj.

Vevaxelproblemen var dom kvar på 98-99??
Nej, dom är borta från -98. Du har köpt en kanonhoj, skitgrymm väghållning och gott mos i spisen, du kommer inte att få problem med en 600:a raktfram men när det svänger så kan du få problem med en Guldvinge. Gör nu bara inget dumt utan inse att du är nybörjare och ta det därifrån så ska du se att du är fortfarande är hel efter sommaren:tummenupp
Grattis till en kanonhoj!

Smiter in i tråden då jag själv går i samma tankar och har siktat in mig på en GSX-R 750, årsmodell -00 och framåt.

Vad kan försäkring landa på för denna modell om man har ett helt färskt kort till sommaren?
Även, har kikat en del på att hämta hem ett exemplar ifrån tyskland, något speciellt att tänka på isåfall?
Mer specifikt om import och reggning ska jag se till att söka reda på istället för att ta här.

Måste fråga, tröttnar du inte ens lite på att skriva i alla trådar som rör hojar av ett specifikt märke, antingen hur bra gixxers är, eller hur dåliga alla andra märken är?? Kan ju tom. va lite missledande när folk som inte vet så mycket om mc faktiskt undrar saker på riktigt om en viss hoj, dina åsikter om olika märken kanske inte stämmer alla gånger??

Dessutom, om nu suzuki har "riktiga" hästar och alla andra bara "ponnysar", varför måste du då bygga turbo på din sukka??

Robban

Jotack, att dessutom tycka att en gammal urgixxer skulle va bättre än en cbr -07...

Back