Suzuki gsx250 som första mc?

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Hej! Det är så att jag vill börja med mc kortet detta år, och tror mig ha hittat en ''bra'' mc. Har kollat runt och min budget är under 13-14 000 men ännu bättre om det är billigare. Kollade nyss på blocket och någon la en suzuki gsx 250 för 4500 som ser rätt hyfsat ut på bild. Men hur är de att lära sig på?

Och vad är det man ska kontrollera, om jag skulle nu och kolla på mc? Har aldrig kört mc innan och känner ingen med mc kort. Så om jag skulle köpa den så skulle det bli utan att provköra den!

Försäkringen blir också skitbilligt( 1000 hel) och även om jag skulle tappa den så spelar det mindre bra. Sen hur är det att köra på 250 cc? Är 186 och väger 90 kg!

Men som jag sa innan vad ska man kontrollera när man köper denna modell?

http://www.blocket.se/skane/Suzuki_gsx_250_59421499.htm

Det står att den varit avställd de senaste åren, så en service måste nog göras, som jag kan göra själv( är mekaniker). Men vad behöver man byta när man gör fullservice på en mc?

Tacksam för alla svar!

Ber om ursäkt om det är på fel tråd till modd'
 
Last edited:
Om jag skulle börja köra med den efter några års avställning skulle jag:
-Byta olja och filter, förmodligen luftfilter och stift också.
-Kolla ventilspel, komp och ta isär och rengöra förgasarna.
-Byta packboxar och olja i gaffel.
-Byta bromsvätska.
-Batteri kan vara bra att byta också.
-Däck?

Resten kollar du så att det lirar ett tag.
 
Perfekt lätt och smidig och med enkel teknik. Effekten behöver du inte fundera på ännu, jag åker Superduke 990 på bana men älskar att flänga runt på min sr 250 på vägen :tummenupp
 
Finns i flera versioner/generationer men min upplevelse av en 82a är: Stryktålig, ettrig, lätthanterlig, lättmekad.
Såvitt jag vet, har de bara en akilleshäl; att laddningen ger upp på en del av dem.
 
Rätt tråkig och trött hoj som väger en hel del och är svårsåld men är slittålig, drar ruggit lite bensin och är lättmekad.

Vill du ha en hoj som är en aning roligare, kolla den lite större 400an, där hamnar du dessutom på 31kw, roligare än 20kw som 250n har. 400an finns även med 4 cylindrar, klart roligare.
 
Rätt tråkig och trött hoj som väger en hel del och är svårsåld men är slittålig, drar ruggit lite bensin och är lättmekad.

Vill du ha en hoj som är en aning roligare, kolla den lite större 400an, där hamnar du dessutom på 31kw, roligare än 20kw som 250n har. 400an finns även med 4 cylindrar, klart roligare.

Jag tycker att det är faktiskt en plus att den är slö, då jag har en tendens att vara oförsiktig. Minns när jag tog b-kort, och där sitter man säker. Gör man fel här så är det adjö.

Sen är det inte just den hojen jag ska köpa. Han ser inte ut att svara(kanske tidigt att säga men), men tänkte det är kanske bättre att köpa en mc för 4-5000 och fixa den för 5-10000 än att köpa en för 15-20 000 och man måste lägga ännu mer pengar som jag inte har.

Vad skulle ni kunna rekommendera för andra hojar som är billiga att köpa och övningköra? Ha i åtanke att jag har aldrig ens suttit i en mc!
 
Jag tycker att det är faktiskt en plus att den är slö, då jag har en tendens att vara oförsiktig. Minns när jag tog b-kort, och där sitter man säker. Gör man fel här så är det adjö.

Sen är det inte just den hojen jag ska köpa. Han ser inte ut att svara(kanske tidigt att säga men), men tänkte det är kanske bättre att köpa en mc för 4-5000 och fixa den för 5-10000 än att köpa en för 15-20 000 och man måste lägga ännu mer pengar som jag inte har.

Vad skulle ni kunna rekommendera för andra hojar som är billiga att köpa och övningköra? Ha i åtanke att jag har aldrig ens suttit i en mc!


Kanske en er-5 vore nått? lite modernare men minst lika tråkig som gsx 250
 
Jag tycker att det är faktiskt en plus att den är slö, då jag har en tendens att vara oförsiktig. Minns när jag tog b-kort, och där sitter man säker. Gör man fel här så är det adjö.

Sen är det inte just den hojen jag ska köpa. Han ser inte ut att svara(kanske tidigt att säga men), men tänkte det är kanske bättre att köpa en mc för 4-5000 och fixa den för 5-10000 än att köpa en för 15-20 000 och man måste lägga ännu mer pengar som jag inte har.

Vad skulle ni kunna rekommendera för andra hojar som är billiga att köpa och övningköra? Ha i åtanke att jag har aldrig ens suttit i en mc!

Jag tror nog jag hellre lagt 15-20 000 på en hoj i gott skick som man inte behövt fixa. En SV650 kanske skulle passa dig? De kan dyka upp för de pengarna. Du kan dessutom få en helt okej CBR929RR för den pengen, men då får du en hoj som missar ditt önskemål att den ska vara slö. :hihi
VTR1000 kan också dyka upp för sådana pengar, men då får man hålla utkik efter dem.
Fördelen med en modernare hoj är markant bättre väghållning, och således trevligare och säkrare tur. Jag har en gammal classic-hoj som är skitkul att köra med, helt enkelt därför att den svänger och gungar som en gunghäst. Mina vanliga hojar känns som om de går på räls efter att ha kört den ett tag.
 
Last edited:
Kanske en er-5 vore nått? lite modernare men minst lika tråkig som gsx 250

Är inte er-6 en asiatiskt budget hoj typ? Bara de billigaste delarna för en asiatiskt marknad?? Eller har jag fel?
Jag tror nog jag hellre lagt 15-20 000 på en hoj i gott skick som man inte behövt fixa. En SV650 kanske skulle passa dig? De kan dyka upp för de pengarna. Du kan dessutom få en helt okej CBR929RR för den pengen, men då får du en hoj som missar ditt önskemål att den ska vara slö. :hihi
VTR1000 kan också dyka upp för sådana pengar, men då får man hålla utkik efter dem.
Fördelen med en modernare hoj är markant bättre väghållning, och således trevligare och säkrare tur. Jag har en gammal classic-hoj som är skitkul att köra med, helt enkelt därför att den svänger och gungar som en gunghäst. Mina vanliga hojar känns som om de går på räls efter att ha kört den ett tag.

Ja! men får inte ha mer än 35 kw! Vad tycker ni om suzuki 750 inazuma? Hur är de då? Älskar utseendet på dessa hojar! Tycker att det är den snyggaste hojen som finns faktiskt! Är det värt att köpa en sån för omkring 20 000 och lägga 10 k till på den, och inte sälja den senare heller? Var en sån på blocket från en firma för 12 000. Skulle ha köpt den!
 
Är inte er-6 en asiatiskt budget hoj typ? Bara de billigaste delarna för en asiatiskt marknad?? Eller har jag fel?


Ja! men får inte ha mer än 35 kw! Vad tycker ni om suzuki 750 inazuma? Hur är de då? Älskar utseendet på dessa hojar! Tycker att det är den snyggaste hojen som finns faktiskt! Är det värt att köpa en sån för omkring 20 000 och lägga 10 k till på den, och inte sälja den senare heller? Var en sån på blocket från en firma för 12 000. Skulle ha köpt den!

ER6 är sveriges mest sålda hoj, år efter år efter år...
Det är en kompetent budgethoj som finns både naken och med kåpor. Det finns en rejscup för den modellen med, förra året kördes två ER6or i Speedster, och det gick fort som faan med de förarna. Inte någon skräphoj på något sätt, bara budget.

Borde väl duga rätt bra, aldrig kört någon men med ett strypkit till den blir den ju 35kw, och vikten är tillräckligt hög för det med. Du gillar retrostuket på hojar då antar jag? :hihi
 
ER6 är sveriges mest sålda hoj, år efter år efter år...
Det är en kompetent budgethoj som finns både naken och med kåpor. Det finns en rejscup för den modellen med, förra året kördes två ER6or i Speedster, och det gick fort som faan med de förarna. Inte någon skräphoj på något sätt, bara budget.

Borde väl duga rätt bra, aldrig kört någon men med ett strypkit till den blir den ju 35kw, och vikten är tillräckligt hög för det med. Du gillar retrostuket på hojar då antar jag? :hihi

Får väl leta efter då! Ja! Vet inte varför men har en svaghet för hojar linkande inazuman! Ju naknare desto bättre!

Fick också svar tillbaka angående gsx250, och han säger att den inte startar men den vill! Den har också stått i garage de senaste 2 åren! Vad kan det vara för fel om den inte startar? Bränslet? Tändingen? Batteriet?
 
Köp en GSX750 och lägg inga pengar på den. Det är en Suzuki, är den bra när du köper den så lär den vara det sen också, ju nyare desto större chans att den är lika bra som den verkar vid inköp. Jag resonerade som du när jag tog kortet och sett i efterhand hade det varit bättre att handla en 15 år nyare hoj för inte många pengar till. Gamla hojar är generellt sett mindre driftsäkra men delar är just inget billigare. Fjädringen är givetvis kass från början och blir inte bättre med slitage men kostar för den delen inget mindre att laga/uppgradera. Kort sagt kostar det oftast mycket mer att fixa till en hoj med 'några småfel' än att handla en frisk från början.
Man får väldigt mycket hoj för 20000, inte alls lika mycket för 10000.

Jag har funderat på att byta ut min SV från 2000, använd men inte särskilt sliten, förväntar mig inte mer än kanske 17 papp för den.
 
Ni har nog rätt! Får väl börja leta efter en nyare hoj, 98 och efter! Ska kolla runt efter en Inauzma, Bandi eller liknande hoj på 750 klassen.
 
Fick också svar tillbaka angående gsx250, och han säger att den inte startar men den vill! Den har också stått i garage de senaste 2 åren! Vad kan det vara för fel om den inte startar? Bränslet? Tändingen? Batteriet?
Ja precis, bränslet, tändningen, batteriet, nånstans där lär felet ligga!:) Men seriöst, omöjligt att veta utan att meka loss på den, men låter som underbart projekt.

Annars passar många, men inte alla, 400:or från den tiden in på A2-kraven, tror uppkörningshoj måste ha minst 399cc eller nåt. Vanliga på blocket brukar honda cb400n och Suzuki gsx 400e vara. Effekt original ca 31-35kw.
http://www.blocket.se/halland/Honda_CB_400_N_59231826.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Suzuki_Gsx_400E_59315493.htm?ca=11&w=3
 
Vilka troll det finns :D - han frågar om en 250-kubikare och får svaret att köpa en VTR1000...
 
Vad tycker ni då om jag köper denna för att lära mig meka med en mc då? Står att han kan gå ner i pris, så i slutändan blir det väl 4000 kronor för att lära mig något nytt.

Sedan undrar jag, tror ni man får in den i en minilastbil som man kan hyra på statoil etc? Har ingen drag i min bil, och de jag känner antigen har inte körkort eller bil med drag heller.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top