Suzuki GSX1100 -80/84 uppgraderingar etc

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hoj!

Det var inte igår man skrev något på detta forat men nu är det så att jag skaffat en liten barndomsdröm, en Suzuki GSX1100-80 med en -84E motor. Hojens skick är bra och så men jag tänkte jag skulle pilla lite i motorn eftersom man har en gen som inte alla har... ;-)

Jag är väldigt dåligt påläst på dessa gamla spisar så kom gärna med tips och information om svagheter, "måste" fixar etc etc.

Mitt mål är väl en ganska stor kubik, troligtvis custom cylinder typ APE eller MTC med kolvar som hamnar runt 11:1 kanske mer i komp. Det sitter ett V&H Megafon på nu och jag skulle gärna vilja ha kvar det av estetiska skäl så kubiken får väl anpassas lite efter det.

/J

Svetsa vevaxeln och i samband med det byta nållagren för vevstakarna.

Original tändning och tändspolar duger för mången god hästkraft men en Dyna 2000 med rev-limiter är en försäkran om hållbarhet. Satt till 10k lär den rulla många år - om du inte missväxlar nedåt.

Kamaxlar utan att blir allt för girig med original fjädrar, max .350" lyft dvs 8.90 mm (borträknat vippans utväxling, 5.93 mm dvs lobhöjd - lob-bas).

Externt "oil kit" för kamaxlarna.

Renovera startkopplingen innan den går sönder.

BigBore-kit: Håll dig under 12:1. Använd INTE teflon-knappar (dvs ej MTC, hållbarhet nolla) utan de fabrikat med C-clips.

Oljekylare.

Svetsa vevaxeln och i samband med det byta nållagren för vevstakarna.

Original tändning och tändspolar duger för mången god hästkraft men en Dyna 2000 med rev-limiter är en försäkran om hållbarhet. Satt till 10k lär den rulla många år - om du inte missväxlar nedåt.

Kamaxlar utan att blir allt för girig med original fjädrar, max .350" lyft dvs 8.90 mm (borträknat vippans utväxling, 5.93 mm dvs lobhöjd - lob-bas).

Externt "oil kit" för kamaxlarna.

Renovera startkopplingen innan den går sönder.

BigBore-kit: Håll dig under 12:1. Använd INTE teflon-knappar (dvs ej MTC, hållbarhet nolla) utan de fabrikat med C-clips.

Oljekylare.

Tack för snabbt svar, klockrent!

Vet du någon som är bra på att svetsa vevar? Hur ser drivningen ut till kopplingen, är det raka eller snedskurna drev? Motorn är -84, någongång i medeltiden har jag hört att de har svetsade vevar från fabrik men som sagt jag har noll koll...

/J

Det kanske är "enklare" att leta upp en redan klar motor om det går att uppbringa.....
Fixa det som är kasst och swoppa motor i chassit.

Denna låter ju nice...

/J

Är det någon som ev ligger på delar jag kan tänkas behöva?

Portad topp?
APE block?
RS-40?

mm mm

/J

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...