Suzuki GSX R1100-87 , vad är värdet på dessa klassiker?

Mystic

Fotografen :P
Gick med
1 Aug 2004
Hoj
GSX R1100 - 87 , MTB HPD bygge med en Aluminiumram från Logan, En gammal Mercier "landsvägsracer" finns med i källaren.
Har en fundering vad en sån här klassiker ligger på idag.. Vet då när jag fortfarande körde hoj 2006, vad en Katana betingade.. Dessa maskiner är ju även de speciella, en milstolpe i utvecklingen av sporthojar för gatan.. Den är relativt original, med undantag att luftfiltret är utbytt och avgasröret är ett Yoshimura system som brölar bra, typ, man får packa om den regelbundet.. Det enda som behöver göras är service.. (Syntetoljan o stiften var nya då) Förgasarna tömde jag den hösten när hojen ställdes av då..

Har ibland funderat om jag skulle sälja den, kör ju ändå inte längre.. För att istället använda platsen i garaget till någon ny snickerimaskin..

Vet nån, eller vart man bäst ställer en sådan här fråga?

Bifogat

• 506304859_10228148441962896_358565888005541316_n.jpg
    506304859_10228148441962896_358565888005541316_n.jpg
    53.5 KB · Visningar: 33
Har en fundering vad en sån här klassiker ligger på idag.. Vet då när jag fortfarande körde hoj 2006, vad en Katana betingade.. Dessa maskiner är ju även de speciella, en milstolpe i utvecklingen av sporthojar för gatan.. Den är relativt original, med undantag att luftfiltret är utbytt och avgasröret är ett Yoshimura system som brölar bra, typ, man får packa om den regelbundet.. Det enda som behöver göras är service.. (Syntetoljan o stiften var nya då) Förgasarna tömde jag den hösten när hojen ställdes av då..

Har ibland funderat om jag skulle sälja den, kör ju ändå inte längre.. För att istället använda platsen i garaget till någon ny snickerimaskin..

En säljestråd.
Har den stått orörd sen 2006 eller fattar jag fel?
Hur har den stått?

Det här är förvisso sporthoj punkt kom, men ändå inte riktigt rätt forum för värderingsfrågor kring ÄLDRE sporthojar. Mitt intryck är tyvärr att forumet nuförtiden inte har väldigt många medlemmar som är intresserade av eller överhuvudtaget håller på med äldre, ikoniska sporthojar. De flesta håller ju inte ens på med sporthojar överhuvudtaget, utan åker mest moderna nakenhojar eller adventure-hojar när de inte diskuterar politik under off topic…

Med det sagt så är min högst personliga åsikt att en hoj ur första generationen GSX-R 1100 betingar ett högt värde. Högre än samtida japanska sporthojar av samma årsmodeller. Ännu högre om den råkat vara en 86’a (första årsmodellen), men fortfarande högre än nästkommande generation. Ännu högre om den råkat vara blå-vit.

Sedan är det stört omöjligt att säga ett värde utan att se hojen på riktigt. Skicket är kung och det innefattar helhetsbilden såväl som små detaljer, liksom. Har du en extremt lågmilad hoj i mycket bra skick så snackar vi priser uppåt hundringen eller mer, sedan en fallande skala för allt som är fel eller slitet. Tidstypiska tillbehör och smakfull ”restomod” behöver inte vara negativt, medans moderna tillbehör och klåparaktiga ombyggnationer definitivt skadar värdet.

Det finns svenska fejsbook-grupper för dessa hojar där du kan få bättre svar än här, för här kommer snart någon självutnämnd expert påstå att den är värd max tjugofem, för man får ju en GSX-R 1000 för trettio…

Den bilden förtjänar ett soundtrack!

Är lite med på Alatalo's sida här, En fräsh R750 85-87 ligger på typ mellan 100-150k.

Så kolla runt lite först så slipper du ångesten senare.. :)

Vem mer än en själv känner till ens egen gränslösa visdom?

Exakt. Sedan ska man ha i åtanke att marknaden för ”samlarfordon” - oavsett om vi diskuterar bil, mc eller snöskoter - inte har mycket gemensamt med Blocket-tråden eller nutidens blixtsnabba klipp på Fejsbook Marketplace. Visst. Vi lever i en marknadsekonomi där ingenting är mer värt än vad köparen betalar. Men väldigt många affärer och uppgörelser kring ”samlarfordon” sker utanför dessa kanaler och som långt utdragna diskussioner mellan säljare och köpare där man till slut kommer överens om något som passar båda. Utan budgivning, bästa priset kompisar och pöbelns åsikter om priset.

Är lite med på Alatalo's sida här, En fräsh R750 85-87 ligger på typ mellan 100-150k.

Så kolla runt lite först så slipper du ångesten senare.. :)

Det finns ju ett ganska färskt exempel här på SH med någon som hade en snudd på identisk fråga om en till synes fräsch FZR 1000 av första generationen. Jag vet inte vad den till slut såldes för, men kolla upp den internationella marknaden för sådana och jämför med de 15-20-25 tusen som en del här på forumet påstod att den var värd…

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!