Suzuki GSX-R kunniga!!

Durka

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Hoj
Yamaha YZF R1 -04
Hej!!

Är sugen på en Suzuki GSX-R 600 nu till våren. Och undrar då lite vad man framför allt ska kolla på. När man hittat någon och ska åka och kolla på.

Och får ingen riktig klarhet i det här om det är insprut eller förgasare. Står Srad för insprut?

-98 GSX-R Insprut = HK
-98 GSX-R Förgasare= HK

Och vad gör det i effekt skillnad (ostrypta) Om man jämför mot förgasar modellen.

Har hittat 2 -98:or jag är sugen på. Båda är vita/blå. Men den ena har mer svart än den andra. Och den andra är ljusare i det blå än den som hade mer svart. Går det på detta sett säga vilken som är äldst eller nått sånt??

MVH/ Durka

Jag bara gissar

Hej!!

Är sugen på en Suzuki GSX-R 600 nu till våren. Och undrar då lite vad man framför allt ska kolla på. När man hittat någon och ska åka och kolla på.

Och får ingen riktig klarhet i det här om det är insprut eller förgasare. Står Srad för insprut?

-98 GSX-R Insprut = HK
-98 GSX-R Förgasare= HK

Och vad gör det i effekt skillnad (ostrypta) Om man jämför mot förgasar modellen.

Har hittat 2 -98:or jag är sugen på. Båda är vita/blå. Men den ena har mer svart än den andra. Och den andra är ljusare i det blå än den som hade mer svart. Går det på detta sett säga vilken som är äldst eller nått sånt??

MVH/ Durka

:va Inte kan det vara samma årsmodell, Vad det gäller 750 maskinerna så var 96-97 med förgasare och 98 kom med insprutning. Men du får säker 100% fakta här på forumet. De första insprutningarna var alltid inte helt perfekta men blev bättre året efter, (år 2 ). så läs allt som kommer fram. MVH/Toyman

Hej!!

-98 GSX-R Insprut = HK
-98 GSX-R Förgasare= HK

MVH/ Durka

SRAD står för "Suzuki Ram Air Direct" och innebär att man leder in luft till luftboxen, dvs trycksätter den precis som på de flesta nyare hojar.

Hade nog kollat på GSXR750 00- som är en betydligt bättre maskin.....
Fast kostar några 1000 lappar till.

Gsx-r 600 kom med sprut 01. Förgasare före dess.
Gsx-r 600 SRAD Förgasare modellen fanns 96-00
Gsx-r 600 Y (tror jag dess modellbeteckning är) -01 Insprut
Gsx-r750 SRAD 96-99 96-97 Förgasare 98-99 sprut
Gsx-r750 Y 00 Insprut med "nya chassiet" så att säga

Okej. Srad är allså "luffarturbo".
Men det är en MC firma som säljer den ena och dom är helt säkra på att det är insprut -98 import från Italien.

http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=46734

Och så är det den här: http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=46735 jag har kollat på.

Nån som kan säga nått om dom? Nån som är en bluff, det är inte en -98?

MVH/ Durka (ny här, och inom Racing maskiner)

Jag har importerat ett par hojar och det här med årsmodell tolkas lite annorlunda på en del håll i Europa. Min tyska gixxer 1100 som jag trodde var en 92 visade sig ha rullat av bandet 9109, det visade ramnumret klart och tydligt. Däremot hade den reggats i Tyskland först 9203 och således klassats som en årsmodell 92.

Så ramnumret bör kunna ge en viss vägledning i ditt fall. Att det är sprut på .--98 är däremot rent skitsnack, den italienska marknaden är naturligtvis inget undantag. Dekalerna skvallrar också om att det inte är en 98 men sånt kan ju vara ändrat. En annan detalj är att det är andra instrument på förgasar och sprutversionerna.

Den med 4-1 kan dock vara en 98 men som sagt, ingen insprutning. Då får du kika på 750n. Dock var första versionen med sprut ingen av Suzukis mer lyckade konstruktioner. Min -98 blev aldrig kvitt ryckningarna vid på och avslag trots ett antal verkstadsbesök. Min 99 hade inga problem alls.

Fint, fint... Ser allså ut som att den som står inne i en hall allså är en -97:a. Nae låter som den är bluff, Insprut, 98, (bara gott 1700mil)

MVH/Durka

Fint, fint... Ser allså ut som att den som står inne i en hall allså är en -97:a. Nae låter som den är bluff, Insprut, 98, (bara gott 1700mil)

MVH/Durka

Kollar vi på samma hoj? Den som står i hallen påstår väl handlaren är en 97a i Blocketannonsen? Skitsamma, det där med insprutning är bluff iaf och mätarställningen låter ju som önsketänkande...finns massor med skruvade mätare att köpa billigt på ebay.

Så här är det.
GSX-R600 97-00 har förgasare, årsbeteckningar V, W, X, Y. SRAD modellen
GSX-R600 01-03 har insprutning, årsbeteckningar K1, K2, K3. Generation 2.
GSX-R750 96-97 har förgasare, årsbeteckningar T, V. SRAD modell.
GSX-R750 98-99 har insprutning, årsbeteckningar W, X. SRAD modell.
GSX-R750 00-03 har insprutning, gen. 2. årsbeteckningar Y, K1, K2, K3.

DVS. INGA SRAD modeller av 600'an har insprutning.

Last edited:
Jag har importerat ett par hojar och det här med årsmodell tolkas lite annorlunda på en del håll i Europa. Min tyska gixxer 1100 som jag trodde var en 92 visade sig ha rullat av bandet 9109, det visade ramnumret klart och tydligt. Däremot hade den reggats i Tyskland först 9203 och således klassats som en årsmodell 92.

Inom större delen av EU är det väl så att man brukar räkna årsmodellen som det år hojen säljs av handlaren och det har inget med tillverkningsåret att göra? Det gäller alltså att hålla tungan rätt i mun och vara nogrann och att man verkligen kollar upp hojen för att få veta vilken årsmodell hojen är enligt vårt svenska sätt att räkna. T.ex så kan en hoj av årsmodell 2005 som såldes ny av handlaren första gången under 2006 säljas som 2006 års modell i annonser.

Och vad gäller tillverkningsdatumet på din hoj är det ju så att hojarna av nästa årsmodell tillverkas ofta under hösten året innan årsskiftet, det vill säga att årsmodellerna 2007 tillverkades under hösten 2006.

Jag håller för övrigt med den tidigare talaren som föreslog att du skulle kolla på GSX-R 750 -00 och framåt. Det är en grym hoj! Hade själv en sådan för några år sedan och den har, enligt mig, ett väldigt fint och lättkört chassi och en väldigt inspirerande motor som varvar 13 900, sjunger underbart hela vägen upp till varvstoppet och har bra med pulver!

Inom större delen av EU är det väl så att man brukar räkna årsmodellen som det år hojen säljs av handlaren och det har inget med tillverkningsåret att göra? Det gäller alltså att hålla tungan rätt i mun och vara nogrann och att man verkligen kollar upp hojen för att få veta vilken årsmodell hojen är enligt vårt svenska sätt att räkna. T.ex så kan en hoj av årsmodell 2005 som såldes ny av handlaren första gången under 2006 säljas som 2006 års modell i annonser.

Och vad gäller tillverkningsdatumet på din hoj är det ju så att hojarna av nästa årsmodell tillverkas ofta under hösten året innan årsskiftet, det vill säga att årsmodellerna 2007 tillverkades under hösten 2006.

Jag håller för övrigt med den tidigare talaren som föreslog att du skulle kolla på GSX-R 750 -00 och framåt. Det är en grym hoj! Hade själv en sådan för några år sedan och den har, enligt mig, ett väldigt fint och lättkört chassi och en väldigt inspirerande motor som varvar 13 900, sjunger underbart hela vägen upp till varvstoppet och har bra med pulver!

Mhm, det låter ju inte helt orimligt...när jag tänker på det så har jag sett ett gäng 89 gsxr 1100 som säljs som 90 men utan usdgaffeln och alla annat som kom med årsmodell 90.

Tror jag ska lyfta på locket och kolla toppen, 92 ser ju lite annorlunda ut och visst är väl den shimsad också har jag för mig?

Nåväl i mitt fall spelar det egentligen mindre roll, lok som lok, även om det retar mig lite att dekalerna inte stämmer med årsmodellen i regbeviset. :gnissla

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman