bmwjohan
För farlig för allmänheten
min suzuki gsx-r 750 årsmodell 88 har det hänt något skumt med.
jag tar allt från början så att ni som kan kanske får lite mer ledtrådar.
när jag köpte hojen sa den tidigare ägaren att hojen skulle behöva få förgasarna synkroniserade. när man kör med hojen så går det bra på låga varv.. slöddrar till lite och tappar lite kraft på mittenvarv för att sedan gå bra som fan på högvarv.
jag har varit lite slö så jag har inte gjort någon förgasar kalibrering. tycker att det gått tillräckligt bra i alla fall, men jag hade tänkt göra det denna vecka. kalibrera alltså.
idag när jag skulle starta den var den väldigt svår att få igång. jag fick mala på startmotorn i 30 sekunders intervaller innan den gick igång på kanske 4'e försöket. brukar alltid få igång den inom tre sekunder med choke. nu fick jag igång den utan choke tillslut. var omöjligt med choke i.
jaha, skumt tänkte jag och sen åkte jag ut och åkte en sväng. när jag stannade hojen hos mina föräldrar kollade jag oljenivån efter att den kallnat. den var låg som fan. man kunde inte ens se någon olja i fönstret. fick luta hojen rätt mycket för att det ens skulle komma någon olja.
jag ha alltid kollat oljenivån innan jag åkt ut och åkt, men de två senaste gångerna har jag inte gjort det, så det är på dessa gånger som oljan måste ha försvunnit. på en av dessa åkturer har hojen körts med en stålullsboll i sliponet för att få ner ljudet. den kanske har körts så i en timme sammanlagt.
jag hällde i ungefär en halvliter olja så att den la sig på lagom nivå. det rymms 4,5 liter olja totalt.
åker ut och åker en sväng och den går som vanligt. bra förutom att den slöddrar lite på mellanvarv.
när jag åkt runt tre mil börjar den låta som en fiskebåt... tuff tuff tuff.. fast i lite högre tempo då förstås. den är helt orkeslös och det kändes som att den gick på kanske en eller två cylindrar. jag har haft problem med bilar som gått på fem istället för sex cylindrar så jag känner igen ljudet från när den går på för få cylindrar. jag vänder mig runt och kollar på sliponet när jag vrider på gasen för att kolla om det kommer svart, blå, eller vit/grå rök men det kommer ingen rök alls.
jag släppte sedan gasen och då dog den bara. jag rullar in i kanten och kollar oljenivån.. den ligger ungefär precis på maxsträcket. väntar en liten stund. lyckas få igång den efter en stunds malande med startmotorn och det låter fortfarande som att den går på alldeles för få cylindrar. jag kör så i kanske 100 meter och sen stänger jag av den för jag vågar inte köra mer. leder cykeln hem.
vad har hänt?
kan förgasara vara så extremt dåligt synkade att hojen nu inte ens går att köra?
är det några tändstift som har blivit dåliga?
är det något luftfilter som har kladdat igen?
jag kollade på hojen och jag kunde inte se att den läcker olja någonstans.
hoppas att det är någon av er som kan komma med några bra tips för jag har inte råd att lämna in hojen till verkstad. jag måste laga detta själv.
jag tar och bläddrar lite i min verkstadsmanual till hojen nu och så hoppas jag på att någon postar några bra tips tills jag kollar igen.
fan tänk om gixxern är död
jag tar allt från början så att ni som kan kanske får lite mer ledtrådar.
när jag köpte hojen sa den tidigare ägaren att hojen skulle behöva få förgasarna synkroniserade. när man kör med hojen så går det bra på låga varv.. slöddrar till lite och tappar lite kraft på mittenvarv för att sedan gå bra som fan på högvarv.
jag har varit lite slö så jag har inte gjort någon förgasar kalibrering. tycker att det gått tillräckligt bra i alla fall, men jag hade tänkt göra det denna vecka. kalibrera alltså.
idag när jag skulle starta den var den väldigt svår att få igång. jag fick mala på startmotorn i 30 sekunders intervaller innan den gick igång på kanske 4'e försöket. brukar alltid få igång den inom tre sekunder med choke. nu fick jag igång den utan choke tillslut. var omöjligt med choke i.
jaha, skumt tänkte jag och sen åkte jag ut och åkte en sväng. när jag stannade hojen hos mina föräldrar kollade jag oljenivån efter att den kallnat. den var låg som fan. man kunde inte ens se någon olja i fönstret. fick luta hojen rätt mycket för att det ens skulle komma någon olja.
jag ha alltid kollat oljenivån innan jag åkt ut och åkt, men de två senaste gångerna har jag inte gjort det, så det är på dessa gånger som oljan måste ha försvunnit. på en av dessa åkturer har hojen körts med en stålullsboll i sliponet för att få ner ljudet. den kanske har körts så i en timme sammanlagt.
jag hällde i ungefär en halvliter olja så att den la sig på lagom nivå. det rymms 4,5 liter olja totalt.
åker ut och åker en sväng och den går som vanligt. bra förutom att den slöddrar lite på mellanvarv.
när jag åkt runt tre mil börjar den låta som en fiskebåt... tuff tuff tuff.. fast i lite högre tempo då förstås. den är helt orkeslös och det kändes som att den gick på kanske en eller två cylindrar. jag har haft problem med bilar som gått på fem istället för sex cylindrar så jag känner igen ljudet från när den går på för få cylindrar. jag vänder mig runt och kollar på sliponet när jag vrider på gasen för att kolla om det kommer svart, blå, eller vit/grå rök men det kommer ingen rök alls.
jag släppte sedan gasen och då dog den bara. jag rullar in i kanten och kollar oljenivån.. den ligger ungefär precis på maxsträcket. väntar en liten stund. lyckas få igång den efter en stunds malande med startmotorn och det låter fortfarande som att den går på alldeles för få cylindrar. jag kör så i kanske 100 meter och sen stänger jag av den för jag vågar inte köra mer. leder cykeln hem.
vad har hänt?
kan förgasara vara så extremt dåligt synkade att hojen nu inte ens går att köra?
är det några tändstift som har blivit dåliga?
är det något luftfilter som har kladdat igen?
jag kollade på hojen och jag kunde inte se att den läcker olja någonstans.
hoppas att det är någon av er som kan komma med några bra tips för jag har inte råd att lämna in hojen till verkstad. jag måste laga detta själv.
jag tar och bläddrar lite i min verkstadsmanual till hojen nu och så hoppas jag på att någon postar några bra tips tills jag kollar igen.
fan tänk om gixxern är död

Last edited: