suzuki gsx-r dör i farten, går dåligt..

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
min suzuki gsx-r 750 årsmodell 88 har det hänt något skumt med.

jag tar allt från början så att ni som kan kanske får lite mer ledtrådar.

när jag köpte hojen sa den tidigare ägaren att hojen skulle behöva få förgasarna synkroniserade. när man kör med hojen så går det bra på låga varv.. slöddrar till lite och tappar lite kraft på mittenvarv för att sedan gå bra som fan på högvarv.

jag har varit lite slö så jag har inte gjort någon förgasar kalibrering. tycker att det gått tillräckligt bra i alla fall, men jag hade tänkt göra det denna vecka. kalibrera alltså.

idag när jag skulle starta den var den väldigt svår att få igång. jag fick mala på startmotorn i 30 sekunders intervaller innan den gick igång på kanske 4'e försöket. brukar alltid få igång den inom tre sekunder med choke. nu fick jag igång den utan choke tillslut. var omöjligt med choke i.

jaha, skumt tänkte jag och sen åkte jag ut och åkte en sväng. när jag stannade hojen hos mina föräldrar kollade jag oljenivån efter att den kallnat. den var låg som fan. man kunde inte ens se någon olja i fönstret. fick luta hojen rätt mycket för att det ens skulle komma någon olja.

jag ha alltid kollat oljenivån innan jag åkt ut och åkt, men de två senaste gångerna har jag inte gjort det, så det är på dessa gånger som oljan måste ha försvunnit. på en av dessa åkturer har hojen körts med en stålullsboll i sliponet för att få ner ljudet. den kanske har körts så i en timme sammanlagt.

jag hällde i ungefär en halvliter olja så att den la sig på lagom nivå. det rymms 4,5 liter olja totalt.

åker ut och åker en sväng och den går som vanligt. bra förutom att den slöddrar lite på mellanvarv.
när jag åkt runt tre mil börjar den låta som en fiskebåt... tuff tuff tuff.. fast i lite högre tempo då förstås. den är helt orkeslös och det kändes som att den gick på kanske en eller två cylindrar. jag har haft problem med bilar som gått på fem istället för sex cylindrar så jag känner igen ljudet från när den går på för få cylindrar. jag vänder mig runt och kollar på sliponet när jag vrider på gasen för att kolla om det kommer svart, blå, eller vit/grå rök men det kommer ingen rök alls.
jag släppte sedan gasen och då dog den bara. jag rullar in i kanten och kollar oljenivån.. den ligger ungefär precis på maxsträcket. väntar en liten stund. lyckas få igång den efter en stunds malande med startmotorn och det låter fortfarande som att den går på alldeles för få cylindrar. jag kör så i kanske 100 meter och sen stänger jag av den för jag vågar inte köra mer. leder cykeln hem.

vad har hänt?

kan förgasara vara så extremt dåligt synkade att hojen nu inte ens går att köra?

är det några tändstift som har blivit dåliga?

är det något luftfilter som har kladdat igen?

jag kollade på hojen och jag kunde inte se att den läcker olja någonstans.

hoppas att det är någon av er som kan komma med några bra tips för jag har inte råd att lämna in hojen till verkstad. jag måste laga detta själv.

jag tar och bläddrar lite i min verkstadsmanual till hojen nu och så hoppas jag på att någon postar några bra tips tills jag kollar igen.
fan tänk om gixxern är död :skrämd

Last edited:
tufft men sant...

Jag är inte elak,
men du kan ju böja lite på ryggen och göra den
elementära felsökningen direkt.
Kolla luftfilter , tändstift, tändkablar, bränsleledningar, bränslefilter.
Tändstiften utseende är en bra ledtråd.

<moralkärring>
Sen tycker jag det är lite självförvållat när du
både får problemen påpekade och själv märker
att det inte går rent men ändå skiter i det och
kör vidare.
</moralkärring>

dom där sakerna du skrev att jag skulle kolla ska jag ta och kolla ikväll om jag får tid. ville inte börja mecka direkt för alla grejer var så varma.
jag kollade i meckarboken och där stod det att man skulle göra så här när man kollar tändstiften. man ska värma upp hojen och sen nästan dra upp den på maxvarv. sedan frikopplar man och drar i dödarknappen. sen tar man isär den och kollar beläggningen på stiften. så kan jag absolut inte göra men jag hoppas att det ger något i alla fall.

den gick alltså väldigt lite dåligt. den tappade pyttelite kraft på mellanvarv och annars gick den skitbra. kändes som att det inte kunde vara någon fara att köra. men visst är det dåligt av mig. jag borde ha lämnat in hojen för en synkronisering direkt. :(

Last edited:
bmwjohan skrev:
dom där sakerna du skrev att jag skulle kolla ska jag ta och kolla ikväll om jag får tid. ville inte börja mecka direkt för alla grejer var så varma.
jag kollade i meckarboken och där stod det att man skulle göra så här när man kollar tändstiften. man ska värma upp hojen och sen nästan dra upp den på maxvarv. sedan frikopplar man och drar i dödarknappen. sen tar man isär den och kollar beläggningen på stiften. så kan jag absolut inte göra men jag hoppas att det ger något i alla fall.

Det gör du för att se om hojen får rätt blandning, inte för att se om stiften är ok. kolla först om du har någon gnista, kolla alla fyra. om du inte har gnista på alla fyra utan bara två, kolla sladdarna till tändspolen. Har hänt mig att en sladd har lossnat.

k-micke..

vad menar du med att kolla förgasarbestyckningen?
i verkstadsboken står det beskriver hur man plockar bort förgasarna från hojen och hur man tar isär dom i detalj och hur man gör rent dom.
sen står det lite om hur man synkar dom med vakumklockor men det kan jag inte göra själv.
vad menar du att jag ska göra/kolla på förgasarna?

kolla flotör nivån.
min var på tok för hög så den gick för fett,med resultat att tändstiften slog igen.
borde stå hur man gör i din verkstads hand bok

/Mattias

jag kan tänka mig att det går lite för fett faktiskt.
jag har uppmätt min förbrukning till 0,8 liter milen dom 45 senaste milen jag kört.
en som äger en likadan hoj sa att han hade åkt på 0,7 liter milen när han hade kört typ 30 mil med en snittfart på 170.
jag kör rätt rejält fort men jag har inte haft ett snitt på 170 på mina 45 mil.

jag ska leta lite mer i boken om jag hittar något om hur man kollar nivån. det känns som att det mest står i boken hur man tar isär och sätter ihop saker.

jag har haft så fruktansvärt mycket att göra så jag har inte hunnit börja riva i hojen förens nu.

det går två bränsleslangar från tanken till förgasarna. den ena av dessa slanger hade ett mycket kraftigt veck på sig med fula små sprickor. kan inte tänka mig att det kommer fram mycket bensin i den slangen. jag ska byta den och det verkar som att man måste plocka bort förgasarna för att man ska komma åt att byta denna slang. jobbigt.
hur som helst. vad ska man köpa för någon slang? ska den vara av något specielt material? jag vill inte att den ska vecka sig igen så fort jag satt dit den.

ventilationsslangen från ventilkåpan hade också ett rejält veck? gör detta något?

en fråga till föresten.. till er som har gamla gixxrar.

när man ska ta bort hela raden med förgasare, hur gör man då med gummigrejerna som sitter på förgasarna och går in i luftfilterboxen. ska dessa gummigrejer följa med när man drar ut förgasarraden eller ska man lossa dom så att dom sitter kvar i luftfilterboxen?

i meckarboken står det så här "remove the air inlet air ducts from the air filter case"... vilket borde betyda att man skall skall låta gummigrejerna följa med förgasarna. men jag pillade lite på dom och jag fattar inte hur det ska gå till..

bmwjohan skrev:
...den ena av dessa slanger hade ett mycket kraftigt veck på sig med fula små sprickor. kan inte tänka mig att det kommer fram mycket bensin i den slangen...
...måste plocka bort förgasarna för att man ska komma åt att byta denna slang...
...vad ska man köpa för någon slang?...
...ventilationsslangen från ventilkåpan hade också ett rejält veck? gör detta något...
1. Kan medföra att de två cyl har gått magert pga begränsat bränsleflöde. Magert = farligt, kan ge brända ventiler med mer. Kanske läge att ta kompressionsprov? Du skrev ju att den inte går på alla.
2. Japp. Skulle tro att man måste det. Har gjort detsamma på en -93:a. _mycket_ trångt.
3. Soppaslang! Kan ev behövas en slang som inte är alltför tjockväggig pga trångt vid montering på fuggarna. Trasselt här är att tunnväggig slang lätt viker sig. Men jag skulle tro att din knarr har en spiralfjäder omlindad runt slangen. Fjäderns uppgift är att säkerställa att slangen _inte_ viker sig. Använd fjädern!
4. Om det gör något? Men kom in matchen! Om det duger med slangen veckad så skulle ju inte tillverkaren sätta dit någon slang alls! Eller så skulle de sätta dit en klenare slang = billigare!
Slangen leder all blow-by till luftburken.
4A) För motorns skull ska det finnas någon form av vevhusventilation, annars bygger motorn upp ökat tryck i vevuset, detta kan göra att packboxar med mer börjar läcka eller rent av trycks loss.
4B) För miljöns skull ska vevhusventilationen mynna i luftburken.

Edit: Jag har en 1100-motor om du vill köpa. Eller kan köpa din knarr om du lessnar. Hiva upp en massa stålar och byt mot min TL1000R -99 som fungerar!!

Last edited:
Dra in dom i luftburken, det är smidigast. :tummenupp

För övrigt är den där luftburken en förbannad muppkonstruktion. :mad:

Låter nästan som mitt fel..
jag bytade hela tändsystemet.. (kablar, spolar + lite till ) och cdi box vad som va felet vet jag inte än men den funkar nu
(CBR 600 87)

Soppaslangar köper du på OK-macken, de är ganska tjocka men det gör inget. Du borde kunna byta slangar utan att ta loss gasarna, gummit mellan burk och gasare ska in i burken om du tar bort dem. Vevhusventilationen ska inte ha veck på slangen, du bygger då för mycket tryck i maskinen som sagt tidigare. Passa på att ta loss vevhusventen från luftburken för det är ett dumt påhitt att skicka in oljedimma där det ska vara frisk luft. Din bensinförbrukning är inte hög tycker jag, men du kan ju se över slitaget på rör och nålar och flottörhöjd.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Passa på att ta loss vevhusventen från luftburken för det är ett dumt påhitt att skicka in oljedimma där det ska vara frisk luft.
???
1. En originalmaskin är bestyckad för att gå med vevhusventilation i insugsluften. Då vevhusgaserna innehåller lite bensinångor från blow-by samt en aningens oljedimma kommer den att gå magert om man tar bort vevhusventilationen från luftburken. Nu kan man ju misstänka att en gammal Gixxer ändå är mer eller mindre fel bestyckad, massor av ägare brukar ju kunna ställa till det men det kan ju vara värt att tänka på.
2. Är det bättre att söla ner knarren med oljedimma än att förbränna och få ut ski*en genom avgaset? Själv föredrar jag att slippa tvätta knarren dagligen. Tänk också på att rester av förbränningen är sura, dessa vill man inte ha var som helst.
3. Om mängden oljedimma är så stor att det blir märkbart "där det ska vara frisk luft" så ligger inte problemet i vevhusventilationen, problemet ligger då i dåliga ringar eller liknande. Åtminstone på en standardhoj.

kommer precis tillbax från garaget.
nu har jag meckat loss förgasarna. jäääääääävlar va det var krångligt. jag ska dra till ok och köpa två nya bränsleslangar och jag har dom där lindade ståltrådsfjädrarna runt mina bränsleslangar.

när jag kollar på förgasarna så är det lite blött/oljigt och kladdigt i de två vänstra. dvs de som hade en icke veckad bränsleslang. i dom två högra så såg det klart torrt ut. dvs dom som hade den veckade slangen.

tyvärr har jag ingen utrustning att göra kompressionsprov med.

jag får väl ta och byta den där slangen från vevhusventilationen också då. det sura med den är att det ser ut att vara någon specialslang för den har en 90 graders böj nere vid luftburken. denna måste man säkert köpa suzuki orginal för typ 1459kr eller nått sånt. vecket på slangen var dock inte så stort. det kanske täppte till 50% av innerdiametern men det är väl tyvärr för mycket. som tillverkare väljer man nog innerdiameter på slangarna med nogranna beräkningar så det är väl bara till att byta.

sen är det så jäääääävla irriterande med tändstiften. min 16 nyckel passar inte och det var någon som skrev att det ska vara en 18 nyckel. jag har jagat runt hela stan nu för att hitta en tändstiftsnyckel storlek 18 men det finns inte. hittar bara 16 och 21. tråkigt att plocka ner halva hojen för att sedan ändå inte kunna få bort stiften.

Robban_c ... vi bor i samma stad. du råkar inte ha en tändstiftsnyckel storlek 18 som man kan få låna? :rolleyes:

nu när jag har förgasarna ligger hemma på köksbordet så är det väl lika bra att jag tar och skruvar isär dom lite för att göra rent dom. eller vad säger ni.. är det någon idé att göra det?
jag har ingen koll alls på hur man ställer in flotörhöjder och sånt men det kanske ger sig när man pillar isär dom..

en annan sak som jag också märkte var att när jag vrider gasspjällen så öppnar sig inte alla spjäll lika mycket. vid en första anblick så ser det ut som att dom öppnar sig lika mycket men kollar man noga så skiljer det lite.
om jag vrider upp dom halvvägs så kanske dom öppnar typ så här många grader.. 45 43 45 44... tror ni att det gör något? jag vet inte hur noga det måste vara. det skiljer bara väldigt lite.

bmwjohan skrev:
...jag får väl ta och byta den där slangen från vevhusventilationen också då. ...
...tillverkare väljer man nog innerdiameter på slangarna med nogranna beräkningar så det är väl bara till att byta.
Kanske går med en rak slang?? Tyvärr väljer tillverkarna oftast inte kraftigare än vad som behövs. Om den ordinarie slangen är dyr så kan du kanske nöja dig med att byta det som är skadat och skarva ihop med böjen?

bmwjohan skrev:
Robban_c ... vi bor i samma stad. du råkar inte ha en tändstiftsnyckel storlek 18 som man kan få låna?
Nu har du ju ställt frågan och då framstår ju jag som ett sk*t*rschel om jag nekar. :-)
Skämt åsido, ja du får låna men glöm för f*n inte var den kommer ifrån för då hänger jag ut dig här på SH! Och jag kanske inte hinner till garaget förrän senare under veckan. Skicka PM!

jag har ingen koll alls på hur man ställer in flotörhöjder och sånt men det kanske ger sig när man pillar isär dom..
Läs i manualen, där står allt! (Nu var jag medvetet dryg!)

om jag vrider upp dom halvvägs så kanske dom öppnar typ så här många grader.. 45 43 45 44... tror ni att det gör något? jag vet inte hur noga det måste vara. det skiljer bara väldigt lite.
Det är antagligen (kanske) i sin ordning. Spjällen är inte nödvändigtvis i exakt samma vinkel. Det är just detta man justerar vid synkning av fuggarna. Man ställer spjällen individuellt så att cylindrarna "bidrar med lika mycket" enkelt uttryckt. Om då en cyl går lite sämre (dvs ger sämre vakuum) av en eller annan anledning så ställer man på den fuggen lite mer så att alla ger samma vakuum. Jag kan dock inte säga att jag har lagt märke till att spjällen har _synbara_ skillnader. Har liksom aldrig tittat på det.

jag hittade en 18 tändstiftnyckel hos den lokala mc-handlaren så nu är det löst. behöver inte låna din robban.

alla tändstiften såg mycket bra ut. jag jämförde beläggningen med alla bilderna på beläggning på tändstift i meckarboken och det såg perfekt ut. dock satt det inte såna stift i som det ska enligt min meckarbok. det ska sitta NGK JR9C enligt meckarboken och det sitter DENSO X27ETR i den nu.
är det någon här som har så bra koll på stift så att ni vet ifall dessa är ungefär lika? jag har trimmkammar i min motor. vet inte ifall man måste ha andra stift bara därför men det kan jag inte tänka mig. behövs ju inte på bilar i alla fall.

jag funderar på att köpa några decimeter trädgårdsslang och ha som vevhusventilationsslang. det är ganska precis den dimensionen.

jag skulle försöka ta isär förgasarna igår kväll men det gick inte. skruvarna sitter så förbannat jävla hårt. jag tog i rejält med skruvmejsel men det gick inte. det kändes som att det enda som händer ifall jag tar i mer är att jag kommer att ha sönder skruvarna. så nu till nästa fråga. vågar jag använda en slagskruvmejsel på förgasarna?

när jag skulle köpa bränsleslangar på ok hade dom inga svarta bränsleslangar i rätt dimensioner. däremot hade dom såna där blåa genomskinliga i rätt dimensioner. funkar det att använda såna slangar som bränsleslangar.
skickar med en bild på dom.

Bifogat

• slangar.jpg
    slangar.jpg
    20.4 KB · Visningar: 475
sen vet jag inte riktigt hur skitigt ett luftfilter får se ut innan man måste byta det så jag drar in en bild på luftfiltret också så får ni säga om ni tycker att det ser ut som att jag måste byta det.

Bifogat

• luftfilter.jpg
    luftfilter.jpg
    42.2 KB · Visningar: 301
sen måste jag lägga in en bild på förgasarna också bara för att dom ser så jävla läckra ut :D

Bifogat

• forgasare.jpg
    forgasare.jpg
    48.5 KB · Visningar: 512
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden