Suzuki GSX 750 R Oljeplugg/Gängknas

Johanholst

JohanHolst
Gick med
26 Mar 2007
Hoj
Honda VTR 1000
Märkte att min oljeplugg skadat gängorna i motorn senaste oljebyte och undrar om det finns någon vänlig själ som har en eftermiddag ledig (och vill tjäna en liten peng) för att gänga om motorn så att oljepluggen inte skruvar ut sig själv.

Hojen finns söder om Stockholm

Märkte att min oljeplugg skadat gängorna i motorn senaste oljebyte och undrar om det finns någon vänlig själ som har en eftermiddag ledig (och vill tjäna en liten peng) för att gänga om motorn så att oljepluggen inte skruvar ut sig själv.

Hojen finns söder om Stockholm

Om gängerna är kass, räcker det inte att gänga om. Då det är fin gänger med 1,00 stigning på gängorna. Vet inte om det finns Helicoil eller liknande med fin gänga. I annat fall kanske du kan hitta en begagnad sump på skroten.

Mvh//ZS

jag hade samma problem som dej efter ett oljebyte och löste det med insatsgängor (helicoil)

åk till närmaste verkstad så fixar dom det för en hundring..
vad har du för årsmodell på hojen? på äldre gsxr är det samma storlek som på tändstiftsgängor vilket gör att alla bilverkstäder kan fixa det åt dej:tummenupp

annars säljer swedol en kombinerad borr/gängtapp för 90spänn

jag hade samma problem som dej efter ett oljebyte och löste det med insatsgängor (helicoil)

åk till närmaste verkstad så fixar dom det för en hundring..
vad har du för årsmodell på hojen? på äldre gsxr är det samma storlek som på tändstiftsgängor vilket gör att alla bilverkstäder kan fixa det åt dej:tummenupp

annars säljer swedol en kombinerad borr/gängtapp för 90spänn

Helicoil har 1,25 mm stigning, så då passar inte oljebulten. Du kan inte bara borra upp och tro du kan gänga samma dimension. Du måste borra med 12,3 mm borr och sedan gänga i ett 12 mm coil. Dock är det fel stigning på helicoil, så bulten passar ännu en gång INTE. Ring MC skroten!!

Om det är samma som stift, så är det bra - då finns det som std hos alla verkstäder precis som marsva83 säger.

ZS

Borra o gänga till närmaste dimension över det det som är nu, plugg hittar du sen i rätt dimension o gänga hos närmsta hydraulfirma.

Grejen är den att jag har verkligen tummen mitt i handen samt inget ställe att vara på! Därav efterfrågar jag en hobbymekaniker som är sugen på någon 100 lapp.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!