Suzuki GSX 400F -82

brainstorm

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Susuki GSX400
Har Köpt en Suzuki GSX 400F -82 som jag ska ta mellankort på.

Har 2 st saker jag skulle vilja ha hjälp med:

kopplingen är riktigt trög, och eftersom jag har små händer så är jag tvungen att ta i med fingertopparna, går det fixa på något sätt?

När motorn är kall så måste jag ha choken på rätt så länge. Jag måste åka iväg med choken på. Vad kan det vara för fel?

Tacksam för svar!!
 
Kopplingsgreppet kanske går att böja in en del, men kolla så att kopplingen inte behöver hela "spelet" för att ta ordentligt, i så fall.
Smörj kopplingswiren med ex. vitt litiumfett eller olja (inte båda samtidigt) och kolla om den börjar gå lättare. Den går väl även att justera i slutet på wireinfästningen om jag inte minns alldeles galet. (> 10 år sedan jag hade den hojen).

Ang. choke, hur länge är lång tid? Går den bra och rent och har tomgång när den är varm? Om inte så får den nog felaktig bränsleblandning - se över förgasarna.
 
Kopplingsgreppet kanske går att böja in en del, men kolla så att kopplingen inte behöver hela "spelet" för att ta ordentligt, i så fall.
Smörj kopplingswiren med ex. vitt litiumfett eller olja (inte båda samtidigt) och kolla om den börjar gå lättare. Den går väl även att justera i slutet på wireinfästningen om jag inte minns alldeles galet. (> 10 år sedan jag hade den hojen).

Ang. choke, hur länge är lång tid? Går den bra och rent och har tomgång när den är varm? Om inte så får den nog felaktig bränsleblandning - se över förgasarna.

Får ta en närmare titt på kopplingen.

Den går riktigt bra när den är varm, jadu lång tid... har bara kört med den en gång men jag väntade kanske 5 min i garaget, sen fick jag åka någon km. sen kunde jag stänga av den.

Ska man inte bara ha choke vid startögonblicket?
 
Får ta en närmare titt på kopplingen.

Den går riktigt bra när den är varm, jadu lång tid... har bara kört med den en gång men jag väntade kanske 5 min i garaget, sen fick jag åka någon km. sen kunde jag stänga av den.

Ska man inte bara ha choke vid startögonblicket?

Kolla även att wiren är dragen "rätt" väg i ramen, alltså inga tvära böjar eller nåt sånt. Ta loss wiren i båda ändarna och känn att wiren löper lätt i höljet.
 
Ska man inte bara ha choke vid startögonblicket?
Ibland kan man behöva ha choke (i olika grad) i någon/några minuter tills den fått upp temperaturen någorlunda. Beror lite på omständigheterna. Du kan ju prova minska choken succesivt efter att den gått i gång och varvtalet på motorn höjs.
 
Ibland kan man behöva ha choke (i olika grad) i någon/några minuter tills den fått upp temperaturen någorlunda. Beror lite på omständigheterna. Du kan ju prova minska choken succesivt efter att den gått i gång och varvtalet på motorn höjs.

Tack för alla svar jag får.
Hur hög ska tomgången vara när motorn är varm?
 
Kopplingen på den hojen är tråkigt nog en tungjobbad historia. Testa en sån där utväxling som finns till wirekoppling att köpa, tror touringbutiken saluför dom om jag inte minns fel. För hur välsmord och rättdragen wire du har på den hojen så kommer kopplingen att vara tungjobbad. Till trots så blir den ju inte trögare av att smörja och dra rätt väg, men förvänta dig inga mirakel, för konstruktionen på kopplingslänkaget ner i motorn är det som är tungdraget.
Testa haka av wiren så märker du ju om det är wiren eller ngt annat som går tungt.

Men laga inget som inte är trasigt, i garaget tar det tid för knarren att bli varm på tomgång, kör iväg med choken i och låt den jobba sig varm ist.
Vad jag minns så var min sursukka riktigt bånglig på tomgången, förgasarmembranen har en egenskap att bli slappa/stora på den där knarren och kostar en halv förmögenhet att byta. Eller kostade ska jag kanske säga, men för att byta dom får du byta hela trotteln om det nu inte komit ngn smart tredjepartslösning. Men innan du börjar skruva dig fördärvad på förgasarna, be ngn van hojmänniska ta en flukt på det så vet du om det är fel eller "normalt".
//Tobbe

EDIT: Vad bra att man läser allt innan man svarar.... Klart det kan krångla för att den är strypt, då gäller det ju att den är rätt bestyckad för strypningen! :EDIT
 
Det är inget fel på din hoj... min sambos gsx400e har nu en lätt koppling... det som var fel på hennes var att det inte var nå glid fett kvar på plastskruven som går ut och trycker på kopplingspinnen innanför framdrev kåpan..... tror att du ska ha ett inspektionshål på utsidan av kåpan, sen att de t tar en stund innan hojjen blir varm är inte det heller nått fel, dom är så dom gammla sukkorna,det är bara att gilla läget med det bara.
 
Det är inget fel på din hoj... min sambos gsx400e har nu en lätt koppling... det som var fel på hennes var att det inte var nå glid fett kvar på plastskruven som går ut och trycker på kopplingspinnen innanför framdrev kåpan..... tror att du ska ha ett inspektionshål på utsidan av kåpan, sen att de t tar en stund innan hojjen blir varm är inte det heller nått fel, dom är så dom gammla sukkorna,det är bara att gilla läget med det bara.

Skiljer väl en del på E och F motorerna, har för mig att allt kopplings"länkage" sitter på insidan av motorkåpan på F.... aja... nu är jag inte för säker.... var trots allt 13år sedan min blev skrot :näsblod
//Tobbe
 
Motorgången kan bero på att luftgummina har blivit torra och släpper in tjuvluft.
Dessvärre kan luftgummin till gamla japaner gå på en del...
 
Motorgången kan bero på att luftgummina har blivit torra och släpper in tjuvluft.
Dessvärre kan luftgummin till gamla japaner gå på en del...

Är inte säker på hur det ser ut på GSX400, men på GSX550 så sitter det o-ringar som tätar mellan toppen och insugsgummit. De brukar krympa av värmen och göra att den kan dra tjuvluft där oxå. Värt att kolla
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top