Suzuki GSX 400 FWS effekt problem

razo

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
2009 Suzuki Bandit 1250 SA
Är det någon som har någon idé om vad det kan vara för problem med min Suzuki GSX 400 FWS.
Problemet jag har är att effekten har avtagit avsevärt. Förut så fanns ju det mesta av effekten tillgängligt från 6000 varv och uppåt. Numera så finns ingen effekt när man kommer över 5000 varv. Om man har i friläge eller kör på 1:an eller 2:an så kan man varva upp till 11500 varv, men på högre växlar så orkar den inte varva mer än till drygt 5000 varv, så tophastigheten på 5:an och 6:an blir ca 110 km/h (den orkar varva lite mer på 5:an).
Är själv ingen hojmekaniket, men funderar på om det skulle kunna vara så att toplocket blivit skevt, eller att nån/några ventiler inte sluter tätt längre eller att topplocksbackningen sett bättre dagar och att den spränger mellan cylindrarna eller nåt sånt. (Det sitter nästan nya tändstift i den, så det borde inte vara nåt problem). Den går inte dåligt på tomgång (förutom när den är kall och det är kallt ute), så den verkar gå på alla cylindrar.

Om någon har någon idé om vad det kan vara för fel, eller om någon sett nåt liknande vore jag tacksam för information.

Dessutom har jag letat ett tag efter en reparationshandbok för 400 fws, men utan lycka, så om någon har en sån tillgänglig skulle jag kunna köpa en kopia eller nåt.

Har funderat på att plocka ut motorn å skurva upp den för att se om man hittar något spännande.

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara för problem med min Suzuki GSX 400 FWS.
Problemet jag har är att effekten har avtagit avsevärt. Förut så fanns ju det mesta av effekten tillgängligt från 6000 varv och uppåt. Numera så finns ingen effekt när man kommer över 5000 varv. Om man har i friläge eller kör på 1:an eller 2:an så kan man varva upp till 11500 varv, men på högre växlar så orkar den inte varva mer än till drygt 5000 varv, så tophastigheten på 5:an och 6:an blir ca 110 km/h (den orkar varva lite mer på 5:an).
Är själv ingen hojmekaniket, men funderar på om det skulle kunna vara så att toplocket blivit skevt, eller att nån/några ventiler inte sluter tätt längre eller att topplocksbackningen sett bättre dagar och att den spränger mellan cylindrarna eller nåt sånt. (Det sitter nästan nya tändstift i den, så det borde inte vara nåt problem). Den går inte dåligt på tomgång (förutom när den är kall och det är kallt ute), så den verkar gå på alla cylindrar.

Om någon har någon idé om vad det kan vara för fel, eller om någon sett nåt liknande vore jag tacksam för information.

Dessutom har jag letat ett tag efter en reparationshandbok för 400 fws, men utan lycka, så om någon har en sån tillgänglig skulle jag kunna köpa en kopia eller nåt.

Har funderat på att plocka ut motorn å skurva upp den för att se om man hittar något spännande.

Ett kompressionsprov borde svara på många av dina teorier ovan. :)

/BW

.

Efter som att den går skapligt på låga varv, är det troligtvis inte mekaniskt fel, Dock inte uteslutet.

Jag skulle inrikta mig på att kolla trottlarna först. Det är väl vakumförgasare på den? Kolla att membranen är hela, gör rent alla munstycken. Se efter så att det inte sitter fåglar eller någonting annat i vägen i luftburken.
Verkar ju lite som att den bara går till halv gas. Eller?

Tja, vad ska man säga. Detta var vad jag gjorde i helgen:

1. Kollade kompressionen på cylindrarna. Dock har jag bara en kompressionsmätare gjord för bilar, men med eltejp runt röret för att inte skada tändstiftgängorna så kunde jag hålla den mot tändstiftshålet för att pröva kompressionen. Cylinder 1, 2 och 4 verkade schysst, kring 10,5 kg/cm2 (normalt ska vara 11 - 15 enligt en manual för GSX 400 F). Däremot kom jag inte upp i högre siffra än 5,5 för cylinder 3. Dock så var ju tändfördelaren lite i vägen så jag vet inte om jag lyckade få det riktigt tätt, även om jag prövade flera gånger. Testade spruta in lite olja i cylinder, och kom upp i 10 kg/cm2 istället, vilket borde tyda på att kolvringarna inte sluter riktigt tätt.

2. Öppnade förgasarlocket för att se hur det såg ut innuti, men såg inget speciellt (plus att jag inte kunde lista ut hur man fick loss membranet som sitter under locket)...

3. Regjorde luftfiltret, men det verkade inte vara speciellt skitigt, förutom att en spindel låg inne i luftfilter burken.

När jag sen startade igen så gick den lite dåligt och blåste svart rök ur avgasröret som kommer från cylinder 3 & 4, men när den bränt upp oljan som jag sprutade i cylindern, så verkade den gå bra. Efter en testrunda så konstaterade jag att nu går den som den ska ??? (har ju i princip inte gjort nåt)
Dock så borde man dra om elen på cykeln, för någon som haft den tidigare har skarvat sladdar med eltejp på en hel del ställen, å det ser allmänt ut som ett råttbo... Det kan ju vara löskontakt nånstans åxå, å efter att jag rotat runt lite så är det inte löskontakt längre eller nåt, vilket skulle kunna förklara varför den började gå som den ska igen.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back