Suzuki GSX-02 Knackar i Motorn! SNÄLLA SVARA!

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Har nyligen köpt en Suzuki GSX som rullat 2200 mil allså modellen utan kåpor. Nu när jag startar den efter den stått i varmagarage ett par dagar så knackar den i motorn ca 10 minuter sen går den fint. Kedjesträckaren är bytt på den för 200 mil sen så den kan det inte vara. Kan det vara kamkedjan eller pajar de efter 2000 mil eller? Oljan bytt på den också.

Nu har jag lämnat in den hos en verkstad som man inte kan riktigt lita på men ofs så finns det inga bra mc verkstäder i kalmar som man kan lita på fullt ut.

Så tänkte jag fråga er kunniga personer här vad detta kan vara? :va

(Har garanti på hojen så nu måste jag veta vad detta kan vara för att de skla lösa problemet. Är inte så haj på mek så de kommer förmådligen blåsa mig på verkstaden och säga att det är inget fel på det. Och givetvis kommer hojen att rasa då garantin går ut..TYPISKT.:huvet
 
Har du glömt soppakranen så kan det vara den. Blev själv skitnojig när samma sak hände mig. :huvet
 
känner inte till GSX modellen, men om det är förgasare på den där modellen så gissar jag på synkning av förgasare. Är dom inte riktigt synkade så ger dom ett klapprande/Knackande ljud som man kan tro kommer från längre ner i motorn. Borde iofs inte försvinna av värme som uppstår efter 10 min men man vet aldrig.

/Nitrous
 
Ja något lagerras är det ju knappast. Skulle inte försvinna när motorn blivit varm.
Min 929 Fireblade låter likadant, knackar lite ntär den e kall (Har inte blivit värre på 900 mil sen jag köpte den)
Kan vara att utblås ventilerna låter så när inte materialet har sträckt ut ordentligt (metall expanderar med värme)

Kan ju också vaara dags för ventiljustering.

Är det förgasare på hojen? trottlarna kan ju låta lite mer när den e kall
 
Men den har ju automatisk bränslekran så det kan det inte vara. Eller ska de låta när man startar den? Men den knackar verkligen mycket.. Det sa ju killen på verkstaden också. Visst jag vet att det går på garantin. Men jag vet att de kommer att försöka att säga "A men det ska vara så" Bara för att slippa mig..

Vägrar bli blåst igen har köpt 4 hojar innan på andra ställen och blåst hela jävla tiden blir man..alltid är det något skit med hojarna.

mm det trodde jag också..att det det var ventilerna men då skulle det ju låta hela tiden väl..:va
 
Last edited:
Blir du blåst så kräver du bara hjälper inte det så stämmer du dem bara.
 
ja det låter lite sen när man startar den men inte farligt..Men ventilknack vid 2200 mil kanske inte är så troligt.eller...
 
Den där hojen har ju den gamla oljekylda snurran. Måste vara nåt allvarligare fel om den knackar mycket...
Dom oljekylda motorerna har tätare serviceintervaller på ventiljusteringen. Kolla upp det!
 
Last edited:
Kan vara ännu enklare, kan vara att det inte är riktigt tätt mellan grenrör och utblåsen från toppen. Dåligt åtdragna muttrar till pinnbultarna som håller krökarna/grenröret på plats i kombination med trasiga packningar. Hade så på min allra första hoj, fyyy faan så det lät, trodde skiten var på väg att haverera....men konstaterade att så icke var fallet. Låter ju givetvis mindre när du varmkört och materialet utvidgar sig och då givetvis tätar bättre. Värt att kolla i.a.f. Har du inte ägt hojen så länge så kan ju förra ägaren ha monterat av ett ev tillbehörs avgas syst och monterat dit orig men slarvat lite vid monteringen.
 
VAdå den gamla snurran....??? Detta är en riktigt bra maskin har jag hört.. många körskolor som har denna hoj och de köper inga dåliga hojar som går sönder ofta. Oljekylning är väll bättre än vanlig vatten kylning:va ... Sj tror jag att det är kamkedjan som måste bytas på den eller så är det ventilerna som måste ställas på den..som sagt den låter bara vid nystart sen går den fint måste också påpeka att den har stått stilla i 5 månader.
 
det är en viss skillnad på en hoj som " knackar " och en hoj som tickar..

Min tickar när den är kall, det tar ca 5-6 min innan den är varm..
Sen så om den tex stått ute under en kall natt så knackar den också.

Men skulle den däremot ticka el knacka när den blivit varm skulle jag ta och kolla upp ventilerna och kamkedjan..
 
Men den borde väl inte låta om den har stått i varmgarage i ca 2 dagar. Den knackar lite sen efter en stund så går den fint. Den förra ägaren lämnade in den på service pga motorknack och då bytte det kamkedjespännaren. kanske är det jag som överdriver lite den har ju inte rullat mer än 2200 mil och är väldigt välsköt och servad sen är det ju kanske lika bra att få den undersökd då garantin gäller ...inte sant? Sen en annan sak är det sant att Suzukins Växelådor klonkar mer än andra lådor kört kawasaki innan som låter helt anorlunda..sant eller borde jag oraoa mig för detta också.....:va
 
Jag har samma fenomen på min suzuki 750r 05. Jag tror på att det är nåt med avgassystemet som blir tätt när det blir varmt. Det låter mer ju kallare det är.
 
VAdå den gamla snurran....??? Detta är en riktigt bra maskin har jag hört.. många körskolor som har denna hoj och de köper inga dåliga hojar som går sönder ofta. Oljekylning är väll bättre än vanlig vatten kylning:va ... Sj tror jag att det är kamkedjan som måste bytas på den eller så är det ventilerna som måste ställas på den..som sagt den låter bara vid nystart sen går den fint måste också påpeka att den har stått stilla i 5 månader.

Javisst är det en bra snurra! Kanske den bästa tom! :tummenupp
 
Sen en annan sak är det sant att Suzukins Växelådor klonkar mer än andra lådor kört kawasaki innan som låter helt anorlunda..sant eller borde jag oraoa mig för detta också.....:va
 
Ett tickande ljud kan uppstå från hojar som har avgassystem i titan. Rörväggarna är så tunna att avgaspulserna hörs tydligt. Ventiler kan oxå ticka om man har för stora spel men har inte du hydrauliska lyftare på din GSX?
I största allmänhet låter en motor mer när den är kall. Min gamla gsxr1000 tyckte jag lät som fan när man startade den då det var höstgrader men det går till sig efter varmkörning.
Hoppas dom hittar felet om det är något.
 
Sen en annan sak är det sant att Suzukins Växelådor klonkar mer än andra lådor kört kawasaki innan som låter helt anorlunda..sant eller borde jag oraoa mig för detta också.....:va


min växel låda märks det väl när oljan e dålig el av sämre kvalitet.

Den klonkar när oljekvaliten är dålig, byter jag så är det som en varm kniv genom smör..:tummenupp

när byttes det olja i din och vad är det för typ av olja.. ?
 
jag vet inte riktigt när oljan byttes ska kolla upp detta med den förra ägaren. Men den verkar vara ren dvs oljan. Men den klonkar när man lägger in 1 an eller när man växlar ner från 6an ner till 1 an. ovanligt mkt kanske ska det vara så på suzuki..på kawan lät det inget alls..kanske kan det vara dax att byta oljan i den..
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top