Suzuki GSR 600 vs Yamaha FZ6-N

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Står i valet och kvalet mellan ovanstående två hojar (samt Kawasaki ER-6n, men den blir det bara om jag inte anser att någon av GSR:n och FZ6:n är värd 20 loppor extra samt lite extra i försäkring). Kruxet är att jag kommer att köpa hojen innan jag tar kortet och övningsköra på denna, varför en provtur inte är aktuell. Det är mycket därför jag vänder mig till detta eminenta forum för råd och rön. Så snälla, hjälp mig...

:confused: :confused: :confused:

The Duck skrev:
2607681 Står i valet och kvalet mellan ovanstående två hojar (samt Kawasaki ER-6n, men den blir det bara om jag inte anser att någon av GSR:n och FZ6:n är värd 20 loppor extra samt lite extra i försäkring). Kruxet är att jag kommer att köpa hojen innan jag tar kortet och övningsköra på denna, varför en provtur inte är aktuell. Det är mycket därför jag vänder mig till detta eminenta forum för råd och rön. Så snälla, hjälp mig...

Här är mina högst subjektiva åsikter:

ER-6n saknar väl lite pulver jämfört med de andra hojarna? Och ser bucklig ut från fabrik. Den går bort.

GSR är snygg men har ingen märkesförsäkring vad jag vet som kan vara fömånlig? Hejdå.

FZ6 är läcker! Tror du kan ta den på power insurance och få en schysst försäkring.

Hornet 600 då? If märkesf gör den billig att försäkra.

Stod i samma val som du innan men valde det sista pga försäkring, provkörningen, utseende (samt beryktad kvalitet :tungan )

The Duck skrev:
2607681 Står i valet och kvalet mellan ovanstående två hojar (samt Kawasaki ER-6n, men den blir det bara om jag inte anser att någon av GSR:n och FZ6:n är värd 20 loppor extra samt lite extra i försäkring). Kruxet är att jag kommer att köpa hojen innan jag tar kortet och övningsköra på denna, varför en provtur inte är aktuell. Det är mycket därför jag vänder mig till detta eminenta forum för råd och rön. Så snälla, hjälp mig...

Jag måste erkänna att ER6 är en hit för Kawa. Mkt hoj för pengarna, enormt lättkörd och känns lika pigg som de andra (märkligt nog) i de flesta situationer. Jag gillade dock inte körställningen, styret är nog de smalaste på marknaden. Utseendemässigt är den också en gäspning...den ser klenare, vekare ut än de andra.

GSRn tillför ingenting i klassen. Kul hoj men sticker inte ut på något sätt. Designen är i stora delar en ren ripoff av FZ6an.

Jag skulle kika närmare på FZ6 eller Hornet 600, tycker de är klassledarna bland nakna bus 600or. Hornetens motor måste varvas hårt för att vara riktigt kul, FZ6 har ett något mer flexibelt register. I övrigt är de väldigt lika körmässigt. Personligen tycker jag FZ6 är snyggare...seatpipes :yoparty i jämförelse med Hornetens offroadkanonrör.

Försäkringsmässigt är Horneten svårslagen via IFs märkesförsäkring. Yamaha Power Insurance via LF är bra men inte lika bra.

Bild på min 04 med Devil Magnum kolfiberpipor

Bifogat

• min fz6 sommaren 04.JPG
    min fz6 sommaren 04.JPG
    78.7 KB · Visningar: 343
Last edited:
Jo, har faktiskt sneglat lite på Hornet -07, den ser ju LITE (understatement of the year) coolare ut än föregångaren. Anledningen till att jag inte skrev med den är att 07:an väl är såpass ny i utförandet att ingen här rimligtvis kunnat bildat sig en ordentlig uppfattning om hojen, men jag kommer att så fort tester börjar göras läsa så många som möjligt. Men då hojen troligen köps i börjar av våren, kommer jag inte hinna invänta era erfarenheter varför jag (tyvärr) endast i det fallet får förlita mig på tester och det säljare säger. En fördel är ju att att mc-varuhuset säljer både Yamman och Hondan, varför de kanske kan ge en någorlunda objektiv bild på fördelar och nackdelar med båda, tror inte de tjänar några stora summor mer på den ena eller andra cykeln

The Duck skrev:
2608026 Jo, har faktiskt sneglat lite på Hornet -07, den ser ju LITE (understatement of the year) coolare ut än föregångaren. Anledningen till att jag inte skrev med den är att 07:an väl är såpass ny i utförandet att ingen här rimligtvis kunnat bildat sig en ordentlig uppfattning om hojen, men jag kommer att så fort tester börjar göras läsa så många som möjligt. Men då hojen troligen köps i börjar av våren, kommer jag inte hinna invänta era erfarenheter varför jag (tyvärr) endast i det fallet får förlita mig på tester och det säljare säger. En fördel är ju att att mc-varuhuset säljer både Yamman och Hondan, varför de kanske kan ge en någorlunda objektiv bild på fördelar och nackdelar med båda, tror inte de tjänar några stora summor mer på den ena eller andra cykeln

Ok..har inte sett -07an men en Honda är ju alltid en Honda....:) Köpte min fz6 på mcvaruhuset, där finns ju en del att välja mellan. Lycka till! :tummenupp

Märkesförsäkringen på Yamaha innebär att man måste ha fyllt 24 och/eller haft körkort i fem år.

Jag köpte en Fz6:a i våras, trevlig hoj om man är ute efter en 600cc, tänker du att det skall vara en inkörs hoj till en 1000cc så köp det med en gång.......

Det finns ingen likhet mellan min nuvarande hoj o Fz6:an, det är som natt o dag. I höga farter, typ 150 och uppåt blir den mindre kul. Dock grymt lättkörd! Försäkring o ägande är mycket bra på denna hoj!

Kan absolut rekommendera FZ6:an som ett alternativ bland 600cc`s !!

Skall du köpa till system så välj Leo Vince o plocka ut insatserna så får du ett grymt ljud !!!

Bild på min.......

Bifogat

• Picture 1003.JPG
    Picture 1003.JPG
    119 KB · Visningar: 350
*/ ?>
Back