Suzuki GS750 - Problem med laddning!?

swegoof

Ny medlem
Gick med
4 May 2007
Ort
Knivsta
Hoj
Suzuki GS750 Chopper
Hej!

Har försökt hitta liknande problem/lösning i forumet men inte lyckats. Så därför frågar jag. :)

Har köpt en ombyggd Suzuki GS750 från -78. Den verkar inte klara av att ladda batteriet. När jag mäter direkt på batteriet (motorn avstängd) så visar den just nu, inte mer än 12,7 Volt (den är rätt urladdad just nu). Startar jag MCn, så blir min multimeter "galen" vid mätning av batteriet. Slutsats = trasig likriktare/laddregulator.

Installerat den nya, samma fenomen. Men märker nu, att det räcker med att bara ha motorn igång och multimetern i närheten (ca.20cm) för att den ska bli "galen". Stänger jag av motorn, så beter den sig normal. Flyttar jag mig ifrån MCn, beter den sig normalt. Mäter jag på bilen (spelar ingen roll om motorn är igång eller inte), så beter den sig normalt.

Vad sjutton har jag för fel!? Något verkar i alla fall inte vara ordentligt avskärmat.
Tacksam för svar!
//SweGoof
 
Någon som kan tänkas känna till någon komponent som gå sönder och skapa en sådan här elstörning?
 
Byt multimeter. Men vad är det för Fabrikat? Modell? på multimetern?
Den verkar vara mycket känslig för elektromagnetiska fält.

För att minska inverkan av yttre fält, testa att linda ihop sladdarna så mycket som möjligt från multimetern fram till testpinnarna.

Hoppar batterispänningen våldsamt upp och ner när du mäter och du mäter på polskorna eller nån annanstans så misstänker jag polskorna är inte dragna.
Polskorna ska vara dragna.
 
Last edited:
Hej,

ledsen att jag dröjde med svaret, haft fullt upp.

Multimetern kanske är känslig, ja. Men det är ju något galet, jag har aldrig fått några problem med den innan, och det är bara med min MC. Det är hur som helst en rätt gammal "testmate 318b" (från http://www.testmate.co.uk/). Jag ska dock testa att linda och så...

Men när jag väl börjat titta lite på det, så... vilken härva! Några riktiga klåpare har varit framme. Jag bestämde för att helt enkelt dra nytt. Så nu ska det bli både snyggt och rätt draget. Så får vi se om det fortfarande strular när det görs rätt? Återkommer med resultat inom några veckor...

Skulle det förresten kunna vara tändkablarna som är gamla/dåligt isolerade?
//SweGoof
 
Back
Top