Suzuki GS550. Säkring brinner direkt...

Jimsalabim

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
1982 Suzuki GS 550 EZ
Tjena!

Har införskaffat mig en Suzuki GS 550 EZ från 1982.
Måste berätta först och främst att jag inte har någon som helst erfarenhet att skruva med dessa än. :)
Förra ägaren sa att hojen slutade ladda när han sist körde den för några år sen. Så han köpte ett nytt batteri men det var inte det felet.
När jag fick hem hojen så gjorde jag rent säkringshållaren som var lite oxiderad. Då började tändningen att fungera och efter att ha kört lite på starten så hoppade den igång men gick bara på choken. Men det kan ju vara en kombination av gammal bensin och sen tycker jag att bensinfiltret var alldeles för litet. Det var eltejpat på filteranslutningarna bara för att det skulle täta mot slangen som var mycket grövre mellan bensintank/filter och filter/förgasare.

Nu när jag satt dit ett annat filter, bytt bensin och tänkte starta så såg jag att en säkring hade blivit alldeles svart/grå. Brunnit alltså. Det är "Ignition"-säkringen som brunnit.

Någon som kan ha idéer? Vart börjar man? :confused:
Följa kablar och se om det är kortis någonstans?

Att mäta är att veta.

Hejsan,

Men det går inte att mäta åtminstone inte enkelt för oss vanliga dödliga utan ett vettigt kopplingsschema.

Att gissa vad det är är just bara gissning så...

Att säkringen går tyder rimligen på att du har något väldigt kortslutningsliknande i andra änden/på vägen på/längs kabeln från säkringen.

Och att du innan du ev. eldar upp härvan eller mer borde skaffa ett kopplingschema t.ex via en Haynes eller Clymer handbok och därefter mäta dig runt och fram i systemet. Det här med att känna efter varma sladdar/härvor är klart överskattat. Fast ibland enda utvägen.
Ibland är också Google till hjälp när det gäller scheman och diagram.
Du lär nog behöva en bra multimeter, gärna ett bättre FLUKE t.ex.
Fixa en eller flera kopior på kopplingsschemat, överstrykningspenna i lämplig färg.
Så är det bara att sätta igång och mäta. Och hur man kan göra det är i sig värt snudd på en egen tråd.

Lycka till...

Ett vanligt fel på 80-tals-Suzukis är brända lindningar på statorn, det gör att generatorn laddar dåligt och bränner säkringar. Man kan antingen mäta upp spänningen från generatorn, eller skruva loss sidokåpan på motorn och titta hur statorn ser ut. På min syntes det tydligt att några av spolarna var sönderbrända. Lätt att byta statorn om du hittar en ny!

sanna_h,
hade du bara fel på statorn? Hade du inte också fel på laddningsregulatorn?
Sen måste jag säga, RymdBörje, en sådan sågning av FLUKE ! :D
Man måste ha "bättre FLUKE" :confused: för felsökning.

Vill man inte lägga pengarna på "bättre FLUKE" (var går gränsen?) så går det alldeles utmärkt med ett "99kr" instrument av annat fabrikat.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-043-33&toc=20596
dög för att konstatera jag hade fel på laddningregulatorn, köpte mitt på rea
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ment-och-Elektronik/Digital-multimeter-15133/

Förra ägaren sa att hojen slutade ladda när han sist körde den för några år sen. Så han köpte ett nytt batteri men det var inte det felet.
Sluta ladda, det klassiska felet är att laddningsregulatorn lagt av.
Men det innebar inte för mig några trasiga säkringar. Så du har nått annat också.
Och brinner direkt innebär den går så fort säkringen är bytt.:va

Last edited:
Om du inte kan ska du leta upp någon som kan hjälpa dig, el kan vara klurigt. Vad gör du när säkringen går?

Såsom ock Robert Lind så skolen även andra...

En del bortklippt...
Sen måste jag säga, RymdBörje, en sådan sågning av FLUKE ! :D
Man måste ha "bättre FLUKE" :confused: för felsökning.
Mer bortklippt...

Hoppsan. Kul att någon reagerade:). Det blev visst ngn antydan till tautologi där... men visst är det alltid bättre med en bättre :-p :BugarFLUKE:Bugar
Nåja, jag har sedan länge en viss förkärlek för :BugarFLUKE :Bugar i mätsammanhang, åtminstone så länge någon annan betalar d.v.s i jobbet.
En del billigare alternativ är inte riktigt lika bra. Fast för de flesta praktiska syften och ändamål ändå tillräckligt bra.

För den som vill och så önskar så går det att virtuellt knäböja mot :Bugar FLUKE :Bugar här. Beroende på hur troende man är kanske uppenbaras också en och annan sanning.:confused:

Last edited:
Nåja, jag har sedan länge en viss förkärlek för FLUKE i mätsammanhang åtminstone så länge någon annan betalar d.v.s i jobbet.
Instämmer :tummenupp så länge nån annan betalar. :tummenupp
Var på ELFA igår. De hade en Multimeter 99kr på reaerbjudande och så ett bättre(?) FLUKE på reaerbjudande, drygt 4000kr. Avstod från erbjudandena. Har ju redan en 99kr som funkar utmärkt.

Tack för alla svar!
Jag har ett kopplingschema då jag fick med en mycket tjock manual/reparationshandbok.
Har kikat lite i den men inte kommit så mycket längre då jag inte hunnit med det. Köpte hojen för snart en vecka sen :)
Det enda jag gjort som sagt är att gjort rent säkringshållaren, satt i säkringarna, startat motorn och kört den på tomgång en stund och när jag gasade lite så la hojen av. Just för tillfället så var jag nöjd bara den startade för den förra ägaren sa att han inte fått igång den på några år. Efter det har jag inte provat starta mer. Tänkte om jag ska försöka kolla vad felet är att säkringen gick och kolla laddningen (visserligen kan man väl bara mäta detta när motorn är igång...med FLUKE-o-meter ;) ).
Det där med statorn har jag oxå funderat på men även regulatorn. Kan man mäta ifall en sån funkar? Svårt kanske...

Det är inte speciellt svårt kolla statorn/generatorn. Vanligen går det 3 gula sladdar från generatorn till regulatorn.
Dra ur sladdarna så du har dem fria.
Sedan mäter du motståndet mellan sladdarna till generatorn.
Det blir 3 mätningar och alla mätningarna ska visa mindre än 1 Ohms motstånd (om alla under 1 Ohm är det inte avbrott i statorlindninarna eller sladdarna, BRA)
Sedan mäter du motståndet mellan alla tre sladdarna och nån skruv på motorn. Detta är den svåra mätningen för det är lätt oxider på skruven/motorn/??? som isolerar. Så för att få in snittsen, mät mellan två skruvar på motorn, får du lågt motstånd, inget problem med oxider.
Gör tre mätningar sladd till skruv och alla mätningarna ska visa mycket högt motstånd, avbrott. Högt motstånd, BRA.
Får du lågt motstånd sladd till skruv har statorn brunnit som för sanna_h.
Till sist, fortfarande med de tre sladdarna från generatorn/statorn lösa (INTE kopplade till laddningsregulatorn). Starta hojen. Ställ instrumentet på mätområde växelström minst 100VAC. Mät spänningen mellan de 3 sladdarna.
Vid 5000RPM på motorn ska du ha ca 70 Volt AC mellan varje sladdpar. dvs 3 x ca 70VAC. Har statorn/generatorn klarat all de här nio mätningarna med godkänt resultat finns inget som talar för stator/generatorfel, grattis ej generatorfel.
Och då innebär "Laddar ej" = fel på laddningsregulatorn.
Och när det gäller laddningsregulator är det i princip samma konstruktion till många hojar: a) En 3-faslikriktare b) En elektronikkrets som mäter "batterispänningen" c) Triacar som kortsluter generatorlindningarna när batterispänningen ca 14V tyder på fulladdat batteri. samt 3 kontakter för anslutning till generatorn och 2 kontakter för anslutning till batteri.
Detta betyder att till många hojar funkar en laddningsregulator till en annan hoj. Har sett en del trådar här om medlemmar som handlat Yamaha R1 regulator på ebay. Trots de haft en annan hoj. Pga bra pris för R1 regulatorn.

Last edited:
Precis som han säger men...

Det är inte speciellt svårt kolla statorn/generatorn. Vanligen går det 3 gula sladdar från generatorn till regulatorn....
En hel del bortklippt...
...Detta betyder att till många hojar funkar en laddningsregulator till en annan hoj. Har sett en del trådar här om medlemmar som handlat Yamaha R1 regulator på ebay. Trots de haft en annan hoj. Pga bra pris för R1 regulatorn.

Jag skulle innan den föreslagna mätövningen som verkar vara helt på pricken, lossa (helst i bägge ändar(na)) och kontrollera det kablage som är anslutet till den "brinnande" säkringen och försäkra mig om att kablaget är intakt.
Återanslut inget som inte förefaller att vara OK. Sånt behövs för att starta måste förstås vara inkopplat.

När du gjort det så felsök generator & laddningsregulator och följ den eminenta anvisningen ovan. Den tillsammans med studier av kopplingsschemat borde få dig på rätt köl igen.

Måste säga att det är nog det trevligaste forumet som jag varit medlem i :)
Tack så mycket för tipsen som flödar in!
Ska försöka hinna ut i garaget imorgon men det lutar åt en helg i garaget... hehe...

Ska greppa min multimeter och mäta och grejja :tummenupp

RymdBörje: Jag var tvungen att ta en bild på denna. :)
Har faktist inte haft en tanke på att denna multimeter är nå mer "speciell" än nån annan. Farsan köpte den här i början på 90-talet. :)

hej, frugan har en gs550m som det har vart liknande problem med förra sommaren... den nämda säkringen brann rätt var det va när jag låndae hojjen till jobbet en morgon, gammal hoj tänkte jag, bytte säkring och allt va frid och fröjd... i 300 meter... tillbaks till verkstan/jobbet lagom förbannad bytte säkring igen med samma resultat... Kollade kabelstammen upp tillstyret om den låg i mot eller så när man svängde, men kunde inte hitta nått, jag fick bara säkringen att gå när jag körde hojjen inte när jag stog still, hur jag än försökte att provocera fram felet/kortslutningen... Ännu mer förbannad lödde jag fast två kablar på den brända glassäkrningen så jag kunde ha en flatstiftssäkrning lätt åtkomlig så jag iaf. kunde köra hojjäveln hem, med täta säkringsbyten...Men döm av min förvåning när säkringen höll min två mil hem... satte dit en ny glassäkring och den höll den med, så nu har jag nog kört 300 mil utan att felet uppenbarat sig igen... Men så e det med suzuki, dom lagar sig själva!!! (när man hotar med att tappa av oljan och varva tills den skär) Så ut i garagen och löd på ett par kablar, skrik och hota den fan! Lycka till!!!

Har varit med om det Rydsson beskriver. Säkring går (den gick till en kyldisk i en butik) personalen byter säkring. Den går. De byter säkring. Den går. De byter säkring och kyldisken funkar ytterligare några dagar.
Säkring går igen personalen byter säkring. Den går. De byter säkring. Den går. De byter säkring och kyldisken funkar ytterligare några dagar.
Förklaringen var en sladd som låg nära en vass plåtkant i kyldisken. Vibrationer från fläktarna gjorde att isoleringen på sladden skadades av plåtkanten. Kortis. Säkringen går.
Men samtidigt bränns lite metall bort. Så efter några säkringsbyten är så mycket metall bortbrännt så det funkar några dagar till.
Lösning blev isolering av sladden och uppklamring av sladden så den inte kunde komma i kontakt med plåtkanten.

Kungen av Multimetrar

RymdBörje: Jag var tvungen att ta en bild på denna. :)
Har faktist inte haft en tanke på att denna multimeter är nå mer "speciell" än nån annan. Farsan köpte den här i början på 90-talet. :)

Det finns multimetrar och så finns det FLUKE. Alla skämt åsido så är -var i alla fall när jag höll på som mest och mätte- FLUKE snudd på det man alltid jämförde allt annat mot. Det finns givetvis annat som sannolikt är lika bra.

Kolla gärna på FLUKEs hemsida för att en vink om vad det är...de började inte direkt i förrgår med sånt här.

Än en gång lycka till med mätandet och som jag såg på annan plats i tråden -kyldisken tror jag det var- så kabelstammar och kabeldragning är väldigt bra att ha koll på...precis som just där kan de ge upphov till mkt irriterande intermittenta fel.

Last edited:
Tjena!

Nu när jag satt dit ett annat filter, bytt bensin och tänkte starta så såg jag att en säkring hade blivit alldeles svart/grå. Brunnit alltså. Det är "Ignition"-säkringen som brunnit.

Någon som kan ha idéer? Vart börjar man? :confused:
Följa kablar och se om det är kortis någonstans?

Hej, på min gsx var det kortis mellan styret och huset med startknapp etc.
Iddes inte fixa det seriöst, utan tog loss gashandtag och huset. Sen så tejpade jag några
varv runt styret med eltejp. Problem solved!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT