Suzuka 8 hour

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Last edited:
suzuka 8h!

coolt topp 3 honda.

harc pro med kiyo etta!

keihin Honda 2.a!

Tsr med rea 3.a!
 
Ni som varit med ett tag, var det inte vanligare förr att riktiga toppförare var med och körde?
Nu är det väl bara Rea som kör på VM nivå, de andra i nationella mästerskap.
 
[FONT=verdana, arial]This just in from the FIM. I hope they're not paying for their translation services:

Three Honda on the podium at Suzuka
MuSashi Harc Pro, Kehin Kohara and FCC TSR

The Honda MuSashi Harc Pro determination to win defied all bets! The Honda ridden by Riyuichi Kiyonari, Takaaki Nakagami and Takumi Takahashi took victory after 8 hours of racing under the heat of a sunny Suzuka, ahead of two other Honda, which were considerate as favourites for success, the Keihin Kohara of Shinichi Itoh and Makoto Tamada, and the FCC TSR of Kosuke Akiyoshi, Jonathan Rea and Yuki Takahashi. After a 2009 edition won by Yoshimura Suzuki, Honda puts their hands back on Suzuka with three machines on the podium.

If Keihin Kohara did a faultless race being constantly in the top-3, that was a great comeback for FCC TSR. At the very beginning of the race, Kosuke Akiyoshi overtook twice under the yellow flag. Penalised by two stop and go, the Honda FCC TSR then crashed with Jonathan Rea. They got back on track in 42nd position, four laps behind the leaders, before achieving a fantastic come-back with the best race lap, in 2’08.705.

Once again, Suzuka 8 Hours confirms their reputation of being an incredibly exciting round, full of suspense and drama. The Yoshimura Suzuki with Eneos of Daisaku Sakai and Yukio Kagayama can testify for sure: being the favourite after clinching the pole position, the leading Suzuki was delayed by two crashes and finished the race in sixth place. The first Suzuki is Faro Plot Panthera, in fourth place, ahead of the Honda Team Plus One.

Current Qtel FIM Endurance World Championship leader, Bolliger Switzerland is the best permanent team placed. Scoring the eight points of the ninth place, the Swiss team on Kawasaki increased to ten points their championship lead over Yamaha Austria Racing Team.

Although they managed to be qualified in 8th position, YART had so suffer two crashes from Gwen Giabbani. The Austrian Yamaha finished 16th, just behind the points.

There is also a mix of frustration and disappointment for Yamaha France GMT 94 Ipone. After being worried by some overheating problems during the qualifications (14th on the starting grid), the team managed by Christophe Guyot did a great start. They were seeking to pass the first hour in ninth position. Unfortunately, a broken valve made the Yamaha 94 to retire from the race.

The only BMW engaged by Japanese Team Tras & G-Tribe finished in 18th place and first European machine at the 2010 Suzuka 8 Hours.

Next round is scheduled for September, 11th-12th, with the Bol d’Or at Magny-Cours (France).
[/FONT]
 
Ni som varit med ett tag, var det inte vanligare förr att riktiga toppförare var med och körde?
Nu är det väl bara Rea som kör på VM nivå, de andra i nationella mästerskap.

Ja det stämmer (Kyonari var ju också med), Rossi (Rossi vann på en honda) och många i motogp gänget var ju tidigare med, (de flesta, samma med WSBK har dock tyvärr tackat nej till att köra. Det kom lite mer i deras sommaruppehåll tidigare, nu är ju serien förskjuten lite.

Men man ser ju på de som kör, team Bollinger och igor jerman & osv... av ordinarie förare gäng som kör, men här har de inte en susning mot fabriksstyrda hojar. Annars så är det ju egentligen bara HM-plant hondorna (från hondas sida) som kör med med fabriksstöd i de stora serierna, det märks ju på bla IOMTT att jäklar vad de går på rakorna, de har en knapp på styret som tar ner effekten 20-30hkr för att överhuvudtaget bli körbara, som de sen slår till när det går rakt fram.

Hade varit roligare och se Rossi och company på WSBK hojar, att rossi regerar har han ju redan bevisat, till och med med benet av:tungan

För Japan är Suzuka det vikigaste som finns att vinna i motorcykelracing.

Honda gjorde ju en riktig satsning i endurance, 24 timmars, för att slå Ducati på fingrarna som då påstod efter flera försök att det var omöjligt att få en twin att gå så länge med det effektuttaget. Honda byggde SP-1 och vann första racet, sen la honda ner endurance satsningen, det är bara suzuka som gäller till 100%
 
Honda gjorde ju en riktig satsning i endurance, 24 timmars, för att slå Ducati på fingrarna som då påstod efter flera försök att det var omöjligt att få en twin att gå så länge med det effektuttaget. Honda byggde SP-1 och vann första racet, sen la honda ner endurance satsningen, det är bara suzuka som gäller till 100%


Att Ducce inte håller ett 24 timmars beror till stor del av deras Desmostyrda ventiler.
De gånger de satsat har de tom kalkylerat med toppbyte.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top