Surra hoj på bilfärja

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Ni som har haft med er Mcn på en bilfärja, hur fungerar det?
Finns det spännremmar att låna eller tar man med egna?
Jag funderar på att ställa den på centralstödet och en rem på varje sida borde räcka, tänker jag rätt?
 
fråga båt killarna dom fixar det .dom har remmar mm och har fixat massa hojar så dom vet :tummenupp
 
Har bara åkt till Gotland men de hade spännremmar att låna som hängde där MC-platserna var belägna. Min hoj har bara sidostöd men det funkade fint tillsammans med en rem över sadeln och framhjulet mot vägg.
 
Det finns. Både MC-platser, spännband och personal att be om hjälp om man är osäker hur man spänner fast bäst.

Iaf på de färjor jag åkt.
 
Är själv sjöman och jobbat på färjor. Det finns både remmar och som någon nämnde att ibland även "mc platser" till förfogande. Det vanliga är att du hamnar där det finns plats! Vad gäller surrning så finns väl lika många sätt som det finns teorier om detta, tyvärr är det för många killar som är för unga och gröna till sjöss så det blir lite som det blir så att säga:tungan Sätter dom bara bandet rakt över sadeln och tycker det är ok så,,då ska du be någon annan att hjälpa dig för det räcker med att dom behöver gira lite hårdare så hon lägger omkull och då är förödelsen ett faktum tyvärr:näsblod Hur som så se till att oavset hur det är surrat så ska du omöjligt kunna tippa hojjen med din egna kraft när du provar att välta den!! Den ska stå stumt och stabilt på sin plats trotts att du tar i och försöker välta. Märker du att den rör sig så gör om! Jag skulle kunna beskriva hur man bäst går till väga men med alla termer inom sjön och detaljer om hur så stökar jag bara till det isåfall:tungan Önskar dig lycka till och att det blev lite klarare iallafall!?!?

Ha d gott broder Jonas
 
Fultema säljer spännremmar som man fäster i handtagen.
Köpte ett par dylika för en resa tidigare, men använde dem aldrig.
 
Jag skulle kunna beskriva hur man bäst går till väga men med alla termer inom sjön och detaljer om hur så stökar jag bara till det isåfall:tungan Önskar dig lycka till och att det blev lite klarare iallafall!?!?

Ha d gott broder Jonas
:rolleyes:
Snälla,pröva iaf. Låt oss höra en svada av gamla sjömanstermer som bara Jürgen kan tyda.
 
Jag brukar ställa på sidostödet med framhjulet mot en vägg. En kloss bakom bakhjulet(brukar finnas på alla båtar)
Står den fritt utan vägg, så lägg i växel o även en kloss framför framhjulet.
Är man riktigt petig så kan man låsa hjulen(bromsa fast dom)

Ett band över sadeln(sadeln tycks ner, men återställs sen efter ett tag när man lossat).
Säkrar också med ett par enkla band på båda sidorna så att den inte vickar åt sidorna(bra att ha med dessa band själv i packningen)

Skiljer ju en massa på dom olika linjerna. Såsom nämnts så kanske man inte alltid ska lita på semesterpersonalen. Man kan aldrig binda för mycket, känns skönt om man gjort en ordentlig surrning och man kan knalla runt avslappnat uppe på däck utan att oroa sig för att hojen vurpar i backen.
Ha gärna med en bit tidningspapper också. En del båtar(typ Köpenhamn Polen) har dieseldränkta band som luktar fan. Tror knappast det är citydiesel :)
Sätt även handskar som skydd på bandet som går över sadeln på strategiska ställen, dvs där det finns lite risk för nötning.

Nåja, finns säkert andra sätt också.....
 
Jag har med egna, billiga, små och RENA spännband från Biltema. Min (ringa) erfarenhet av färjespännbanden är att de är 20 år gamla, dyngskitiga och har kärvande mekanism. När jag åkte till Finland senast så var det dessutom ca 20 hojar så man kanske inte ska lita på att det alltid finns spännband så det räcker. Det fanns heller inte en möjlighet för alla att kunna ställa sig mot en vägg. Det blev mer formation skithög av alltihop.

Remmarna bör nog vara minst 2-3 meter långa eftersom man inte kan lita på att fäst"öglorna"/groparna i golven (som för övrigt inte är anpassade för vanliga spännremmar...) sitter tillräckligt tätt annars. En skidrem runt frambromshandtaget är nog dessutom en bra idé.
 
När jag åkte Finlandsfärjan härom året ställde vi bara hojarna på stödet med ilagd växel och klossar runt hjulen. Funkade fint både dit och hem.
 
:rolleyes:
Snälla,pröva iaf. Låt oss höra en svada av gamla sjömanstermer som bara Jürgen kan tyda.

Ja inte för att va sådan men vad har sjötermer med att surra en mc? Har jobbat på sjön en del och kan inte komma på någon sjöterm som skulle behövas för att surra en mc stadigt på en båt, surra så den står kvar bara :)
 
Båtarna till Danmark och sen Tyskland har speciella mc-platser med remmar som dras från golvet (durken va?) över sadeln ner till backen igen och de gånger jag har åkt så har det än så länge aldrig gått hög sjö så det räcker fint.
Sen parkerar man väl alltid med växel i oavsett vart man står? ;)
 
Min står tungt på stödet och är väldigt svår att välta åt endera hållet. Jag brukar spänna en rem så att hojen inte kan välta bort från stödet, och sen ytterligare en runt handbromsen så att hojen inte flyttar sig i längsled. Det har fungerat hittills, även i hårt väder.

Att ställa på centralstöd låter.... sådär.
 
Båtarna till Danmark och sen Tyskland har speciella mc-platser med remmar som dras från golvet (durken va?) över sadeln ner till backen igen och de gånger jag har åkt så har det än så länge aldrig gått hög sjö så det räcker fint.
Sen parkerar man väl alltid med växel i oavsett vart man står? ;)

:tummenupp

Fungerar klocKrent..
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    37.1 KB · Visningar: 276
  • 2.jpg
    2.jpg
    50.8 KB · Visningar: 236
  • 3.jpg
    3.jpg
    34 KB · Visningar: 288
Måste bara säga det igen...
Jag har åkt hoj till Gotland flera gånger varje sommar de senaste åren och snudd på höjdpunkten på varje resa är att se 40-talisterna samt nybörjarna surra sina hojar.
Det är sällan jag orkar se klart showen de bjuder på (efter 20 min kan man gå till kaffeterian) men herre-jävlars-jonas så de stökar.
Det är typ som Mr. Bean på hojsemester.
Gillar man att kolla på videoklipp med osäkra brudar som försöker fickparkera så måste övervakningskamerorna vara en guldgruva.
 
Back
Top