Suraåsen snabelgrusad...

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
ATTENTAT! :mad:

Det är fläcktyfus på 252:an mellan Hallsta - Sura, och nada varningsskylt åt endera hållet, jag blir fan förbannad på riktigt.
Småfläckar, men en del på farliga ställen mitt i kurva (farliga även i laglig fart).

Nollvisionen är verkligen i fokus. Jolåsåatte. :huvet

Se upp.

VAD är de som DE har lagat:vaMaken till fin slät väg finns ju inte på kartan ens! De är väl några elakingar som bor längs vägen som har klagat på att hojar har börjat åka igen:va

De gjorde precis samma med otikrogsvägen förra året! Det är något smartskafft som tror att detta är vägen att gå för att få bukt med oss elakingar:arsele till denne.

VAD är de som DE har lagat:vaMaken till fin slät väg finns ju inte på kartan ens! De är väl några elakingar som bor längs vägen som har klagat på att hojar har börjat åka igen:va

Ja, det är ju det som är så jävligt, jag vet om ett enda hål i den vägen, och det har funnits sedan jag började övningsköra på viffern för tre år sedan.

Annars är det en av de absolut finaste vägarna i området.

"Hej Jerry!

Tyvärr uppstår det skador så här års och det är tjällossningen som förorsakar detta. I år har vi haft stora problem med sprickor. Att laga tjälskador är i många fall en svår avvägning med bl a frågor som, kommer detta att läka av sig själv eller blir skadorna bestående. Dessutom påverkar val av åtgärd hur stor andel tvåhjulingar som trafikerar vägen eftersom sprickor är extra känsligt för den kategorin.

Vi lagar våra vägar för att minimera skador både på vägkapitalet och för trafikanterna. Vid åtgärd skyltar vi alltid för det och dessutom görs sopning efter 3-5 dagar för att minimera skador för tredje man.

Väg 252 är en smal och krokig väg och det är väl kanske därför den är populär blad MC-åkare och då borde det finnas en förståelse att ta det lite lugnt i kurvorna eftersom lagningar av vägen sker så här års. Det borde vara en känt vårtecken.

Jag kan också nämna att det pågår en dialog med SMC där vi diskuterar just behov av ömsesidig förståelse för varandras ansvar och behov.

Med vänlig hälsning

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Trafikverket
63180 Eskilstuna
Tullgatan 8
www.trafikverket.se
0771-921 921"

Ja, jag hade inte förväntat mig mer heller...varningsskyltar saknades från Sura till Hallsta, och vice versa.

Goddag yxskaft.

citerat från mail:
"Hej Janne!

Tyvärr uppstår det skador så här års och det är tjällossningen som förorsakar detta. I år har vi haft stora problem med sprickor. Att laga tjälskador är i många fall en svår avvägning med bl a frågor som, kommer detta att läka av sig själv eller blir skadorna bestående. Dessutom påverkar val av åtgärd hur stor andel tvåhjulingar som trafikerar vägen eftersom sprickor är extra känsligt för den kategorin.

Vi lagar våra vägar för att minimera skador både på vägkapitalet och för trafikanterna. Vid åtgärd skyltar vi alltid för det och dessutom görs sopning efter 3-5 dagar för att minimera skador för tredje man.

Väg 252 är en smal och krokig väg och det är väl kanske därför den är populär blad MC-åkare och då borde det finnas en förståelse att ta det lite lugnt i kurvorna eftersom lagningar av vägen sker så här års. Det borde vara en känt vårtecken.

Jag kan också nämna att det pågår en dialog med SMC där vi diskuterar just behov av ömsesidig förståelse för varandras ansvar och behov.

Med vänlig hälsning

M***********n

Trafikverket
63180 Eskilstuna
Tullgatan 8
www.trafikverket.se
0771-921 921

Hmm jag tror att jag sett liknande text tidigare...

Last edited:
Jag har kört lastbil på den vägen i 9år i stort sett varje dag. Vägen är byggd på en ås och är rejält överdimensionerad.

Snabel bilen måste fått order att lägga grus bara för att. Det finns inga sprickor eller tjälskador.

Det som fanns var lite spår efter att en bärgningsbil satte ner stödbenen.

Jag har kört lastbil på den vägen i 9år i stort sett varje dag. Vägen är byggd på en ås och är rejält överdimensionerad.

Snabel bilen måste fått order att lägga grus bara för att. Det finns inga sprickor eller tjälskador.

Det som fanns var lite spår efter att en bärgningsbil satte ner stödbenen.

Det är ju det som är så jäkla genomskinligt, det man "lagade" blev ju till gupp istället, på en väg som är slät som ett barnarsle? :va

Fortsättning på diskussionen, det är som att prata med en vägg för övrigt.

"Jag tror du missade poängen.

Jag har inget emot lagningar, men just den vägen är *extremt* fin, och
lagningarna är numera knölar, på vad som tidigare var en annars slät
väg? Det gjorde mig klart fundersam då det finns vägar som verkligen
är i behov av vård, och 252:an är inte en av dem.

...tillbaka till det viktiga - dagen när jag (skitförbannad och less)
skrev meddelandet saknades *varningsskyltar* HELT, jag åkte vägen idag med (hela vägen från Strömsholm till Surahammar), tyvärr tänkte jag inte på det då jag satt i bilen, men jag kan inte dra mig till minnes
att man såg skyltar idag heller.

Inser ni exakt hur farligt rullgrus är för oss på två hjul, OAVSETT hastighet?

Skyltar ni inte så är det inget annat än avsiktligt försök att ställa till det?

Nollvision, visst...

/J

-------------------------------------------------------------

Hej igen!

Bra att få höra att någon väg är extremt fin, det är mycket sällan vi får höra det.

När det gäller lagningar av vägytan så handlar mycket om att "mota Olle i grind" dvs att vara på de mindre skadorna för att förebygga en för tidig nedbrytning, det är det som är poängen.

När det gäller varningsskyltar sitter de bara uppe i max en veckan efter lagningstillfället men det skyltas alltid i samband med åtgärd dock sätts de bara upp i början och slut samt vid större anslutningsvägar. Om det sedan försvinner skyltar på något annat sätt är svårt att veta.

Slutligen så är Nollvisionen allas ansvar.

Med vänlig hälsning

XXXXXXXXXXXXXXXX

Trafikverket
63180 Eskilstuna
Tullgatan 8
www.trafikverket.se
0771-921 921"

Det är ju det som är så jäkla genomskinligt, det man "lagade" blev ju till gupp istället, på en väg som är slät som ett barnarsle? :va

Fortsättning på diskussionen, det är som att prata med en vägg för övrigt.

"Jag tror du missade poängen.

Jag har inget emot lagningar, men just den vägen är *extremt* fin, och
lagningarna är numera knölar, på vad som tidigare var en annars slät
väg? Det gjorde mig klart fundersam då det finns vägar som verkligen
är i behov av vård, och 252:an är inte en av dem.

...tillbaka till det viktiga - dagen när jag (skitförbannad och less)
skrev meddelandet saknades *varningsskyltar* HELT, jag åkte vägen idag med (hela vägen från Strömsholm till Surahammar), tyvärr tänkte jag inte på det då jag satt i bilen, men jag kan inte dra mig till minnes
att man såg skyltar idag heller.

Inser ni exakt hur farligt rullgrus är för oss på två hjul, OAVSETT hastighet?

Skyltar ni inte så är det inget annat än avsiktligt försök att ställa till det?

Nollvision, visst...

/J

-------------------------------------------------------------

Hej igen!

Bra att få höra att någon väg är extremt fin, det är mycket sällan vi får höra det.

När det gäller lagningar av vägytan så handlar mycket om att "mota Olle i grind" dvs att vara på de mindre skadorna för att förebygga en för tidig nedbrytning, det är det som är poängen.

När det gäller varningsskyltar sitter de bara uppe i max en veckan efter lagningstillfället men det skyltas alltid i samband med åtgärd dock sätts de bara upp i början och slut samt vid större anslutningsvägar. Om det sedan försvinner skyltar på något annat sätt är svårt att veta.

Slutligen så är Nollvisionen allas ansvar.

Med vänlig hälsning

XXXXXXXXXXXXXXXX

Trafikverket
63180 Eskilstuna
Tullgatan 8
www.trafikverket.se
0771-921 921"

Tyvärr går det inte att vinna sådanna här kamper via brev till dem..Det som skulle bita är om vi skulle åka ett 50 tal hojar dit, kliva in där och prata personligen med den som är ansvarig för detta beslut..bla bla bla "nollvision är allas ansvar", yada yada, så massa svammel ifrån dem.. är det är så DE SJÄLVA bidrar med wireräcken och accepterar livsfarliga rondeller som har fått "pris" för farlig utformning med vassa kanter som kan lemlesta och döda mc åkare om olyckan skulle vara framme genom att ta deras ansvar för nollvisionen:va.

Dock så är det bra att ni krigar i text, men ett besök med 50 hojar utanför dem och man kliver in där svider nog hårt:)..dock så skall man göra det rätt och boka ett besök för samtal.

Last edited:
Tänkte bara meddela att den är safe igen, de små kraftigt omotiverade lagningarna är små bulor nu, way to go vägpissverket. :gnissla Men det är fritt från rullgrus nu i alla fall.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT