Sur XR600, vad göra ?? Tips tack !!

Hojtokig

Janne
Gick med
19 Jun 2006
Hoj
Yamaha XT600
Gubbs,

Min XR600 86a går finfint att starta när den är kall men när den är varm så startar den inte. Jag försöker starta utan att ha någon gas men det hjälper inte. Skall man köra med dekompressonshandtaget och tändningen avstängd även när den är varm eller är det det som gör den sur ?? Har även provat att stänga av bensinkranen och kollat fall det går bättre. Funkar inte detta heller. Vad gör jag för fel ? Tacksam för svar !

Mvh

Janne

är det bara när den är varm som den inte startar? eller är den kanske bara ljummen när den inte startar? dom kan vara lite kinkiga när dom är ljummna!om den är sur så kan du prova och springa i gång den ( håll decomp.. inne en liten stund så du vädrar motorn ! sen brukar det gå att få igång dom

Går dom inte igång på 3 kick varm som kall så vädra ur med full gas och manuella decompen intryckt ,,minst 5 snabba kick! Obs ingen gas vare sig vid kall eller varm motor! Den beter sig som alla andra 600+ maskiner samma förfarande gäller xr650 ja alla märken för den delen.

Springa igång en 600cc enstånka :näsblod

Kall= choke. Håll inne decomp. Kicka sakta tills det klickar, kicka LITE till. Släpp decomp. Ställ dig upp och glid ner i lagom fart.. Färdigt

Om den nu inte startar efter 4-5 gånger, öva mer. Risken är att den har surat ner sig. Som tur är är detta enkelt fixat. Håll inne decomp, håll full gas. Kicka runt sakta 7-8 gånger. Starta nu som vanligt utan choke.

Busenkelt :pannkyss

Det kanske är en idé att testa ett kallare stift?
PÅ vissa Yamma stånkor som har rykte om att vara griniga vid varm motor är det en stor del av lösningen.

Jag har hafft just en xr600 i minst 5år (bra maskin) På denna finns ej decomp på kammen så klick finns ej endast virestyrd decomp från kick, faktist stenbra lösning. Försök lära dig starta den som man ska göra med alla enstånkor. På just xr600 så kan man hitta åt toppläget väldigt enkelt genom att trampa ner kicken tills man ser att den virestyrda kickdecompen släpper draget till ventilen,,brukar var en bit nedanför helt nertrampat, Kickar man därifrån och ner så slår det tvärstopp i toppläget, om du måste ta om för att hitta toppläget släpp då bara upp kicken en liten bit från fullt nertamp så inte decompen slår till! När det väl är tvärstopp så har du rätt toppläge,,Tryck då in den manuella decompen och tryck sakta just förbi toppläget,,bara precis förbi! Där har du rätt kick läge!! Släpp decompen och trampa till då startar dom lättast:tummenupp När man väl prentat in detta i hjärnan går det på en grisblink att ställa in och man besparar sig svettpärlor och avtrampade kickfjädrar!

Eller ännu bättre ,,,ta bort viren till kicken då är det bara att trampa ner halvfort tills det tar stopp i toppläget (och gå förbi),,Mycket enklare!! Viren sitter bara där för att även folk som inte kan rätt teknik ska få igång dom typ 30 kick senare:gnissla Det första jag gör på en enstonka (600cc+) av mordärnare slag som offtast har automatisk decompskit på kammen är att plocka väck den skiten!!
Då blir man tvungen att lära sig rätt teknik och besparar sig en hel del onödiga kickningar:tummenupp

är den uppbestyckad el annat?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...