Sur. men varför?

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
Nu kan man inte köra alls med hojjen.
Fast en bra sag har hänt, den tänder nu ganska lätt när man startar men så fort man gasar lite så dör den (den går aldrig på tomgång). Tändstiftet va helt kladdigt när jag kollade.
Varför går den för fett? allt är original och ingen har pillat på förknasaren. (försökte ändra på luftskruven idag, men blev inte mycket klokare av det) Varför får jag inte köra nått när jag väl har tagit lappen... :(
/Ludde

När du startar igång den, går den en liten stund och dör sedan, eller kan du hålla liv i den en längre stund?

Om det har kommit in vatten i motorn (genom förgasaren) så kan det ibland resultera i att motorn går att få igång, men att den sedan dör abrupt.

Har du kontrollerat flottörhöjden?

/J

Jag rekomenderar att du kollar de enkla sakerna först (ganska vanligt att man letar efter ett allvarligare fel än det egentligen är).

Byt tändstift till ett nytt av rätt sort och kolla så inte luftfiltret är igensatt med skit.

Om inte det gör någon skillnad så kan du leta efter något svårare fel.

Lycka till! :tummenupp

Biker_R1 skrev:
Jag rekomenderar att du kollar de enkla sakerna först (ganska vanligt att man letar efter ett allvarligare fel än det egentligen är).

Byt tändstift till ett nytt av rätt sort och kolla så inte luftfiltret är igensatt med skit.

Om inte det gör någon skillnad så kan du leta efter något svårare fel.

Lycka till! :tummenupp

Hur kollar jag flottörhöjden och hur ska den vara?
Har varit inne i förgasaren och kollat efter lösa munstycken så jag vet iaf. var flottören sitter.
Jag tycker det ser ut som luftfiltret sitter fast i luftburken på min hoj.
Ska försöka förklara exakt hur den går, när den tänder så drar jag på rullen men den ökar bara 2000-3000 varv och slocknar sen.
En gång gick den upp till 7000, men dog så fort jag släppte gasen lite.Förrut när den väl gick så fick man ingengasresponsnär man kom ner under 3000 rpm, den bara bluddrade till och dog.

Har du kollat så att du inte har skit soppakranen eller liknande?

har du kollat kompet i motorn?
den kan ha skurit.
men kolla alla enkla saker först!!

/Mattias

Jag tror inte att den skurit, jag körde med den i förrgår, den ligger ganska lågt i motortemp, knappt 60 grader, motor går runt när jag startar iaf.

Hur skruvar jag på luftskruven för att öka mängdden luft i blandningen?
/Ludde

jag har haft ett per 125or (2 tacktare)
å det jag har råkat ut för är att kolvbults klipset har låsnat å sabbat kolvringarna.
när det händer så blir det väääldigt dåligt komp,men det går att starta å hålla igång motorn om man varvar den,men man har ingen tomgång,motorn brukar misstända endel också.

/Mattias

räcker det isåfall att byta ringar +lite annat småkrafs eler måste man ha ny kolv också?

ny kolv nya ringar nya kolvbults clips
å ta en koll på nållagret och kolvbulten som sitter i vevstaken.
nållager följer kanske med kolven.

men kolla dom enkla grejerna innan du river av cylindern.

/Mattias

Choken fastnat?

En annan sjuk sak jag sett: förgasarna flödar vilket gör att soppa tar sig in i cylindrarna. Får hojen stå, läcker soppan ner i lådan vilken blir överfylld med soppa/olja. Denna blandning trycks ut i cylindrarna när man startar (om man lyckas). I det fallet jag såg så sprutade olja ut ur utblåset. Behöver väl knappast säga hur stiften såg ut.

Edit: du åker ju tvåtakt, då blir det ju lite en annan sak. Men kolla choken, det behövs bara att det läcker lite där.

/A

Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back