Supermotardfråga KTM

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Hej!
Funderar på att prova på en Supermotard. Kan dessvärre inte mycket om dessa hojjar.

Har fastnat för en beggad supermotard KTM 540 SMR/SXS. Vill veta mer, svaga punkter osv vidare...eller som en känt TV-par brukar säga: vad som är bra eller anus :-)

Tacksam för alla tips och råd
 
Skitfin hojj, men tänk på att den inte är Lv-reggad om du tänkt köra gata med den....
 
Jag har mest erfarenheter av jesses hojjar då, om det är den du siktar på köpa? (finns det fler 540?) Båda jesses hojjar har varit problemfria förutom en tändningspryl som verkar vara rätt ovanligt (om jag nu minns rätt, att det var det som var felet, och det var inte på den här hojjen utan 520n). Tror det är de hojjar som vart fräshast i vårat gäng också.

Annars verkar den vara fin den där snurran, men det är ju som med alla andra räsersnurror att man måste hålla efter den. 540 verkar hålla bättre än 578 eller vad nu nästa storlek är.

Förövrigt satte jag nytt banrekord på den hojjen när jag lånade den i början på sommaren ;D Jävligt lättkörd å puder finns det i överflöd! (förövrigt2 så vill jag inte att han ska sälja hojjen utan fortsätta åka med oss :()
 
Om du köper en vanlig SX med motardkit är det fyrväxlad låda standard. Det är inte så besvärligt eller kostsamt att slänga i två växlar till men motorn måste ju rivas osv. Det kostar väl ca 3000:- + arbete att lägga i två växlar till i en SX.

540-kitet kostar ca 10000:- i delar och sen tillkommer arbete om du vill skruva dit det på en vanlig 525. Stroker-satsen som tar den från 540 till 578 kubik vet jag inte vad den kostar men den är nog inte gratis.

Köper du en fabriksfärdig SMR så är den sexväxlad från början. SXS vet jag inte hur många växlar det är.

Motorn verkar hålla väldigt bra om man tar hand om den. Tänk dock på att en motard tar mindre stryk i chassi men betydligt mer i motorn än vad en cross gör. Motorn på en motard, framförallt en som bara går på bana, har garanterat gått hårda mil och håller man inte efter de minutiöst går det ganska fort att förvandla den till skräp. Dock har motorkonstruktionen på 450/525 osv varit med ganska länge och är väl beprövad så de har nog rättat till det mesta på den.

//Eric
 
OlleR skrev:
Jag har mest erfarenheter av jesses hojjar då, om det är den du siktar på köpa? (finns det fler 540?) Båda jesses hojjar har varit problemfria förutom en tändningspryl som verkar vara rätt ovanligt (om jag nu minns rätt, att det var det som var felet, och det var inte på den här hojjen utan 520n). Tror det är de hojjar som vart fräshast i vårat gäng också.

Annars verkar den vara fin den där snurran, men det är ju som med alla andra räsersnurror att man måste hålla efter den. 540 verkar hålla bättre än 578 eller vad nu nästa storlek är.

Förövrigt satte jag nytt banrekord på den hojjen när jag lånade den i början på sommaren ;D Jävligt lättkörd å puder finns det i överflöd! (förövrigt2 så vill jag inte att han ska sälja hojjen utan fortsätta åka med oss :()

---

Är i valet och kvalet...fast känner mig inte så sugen på de extremt korta serviceintervaller som en supermotard har...velar än hit, än dit...

Men visst är det hans hojj jag funderar över...
Kikade på eran hemsida och den underbara decibelmätningen...vad less man blir på folk... :huvet
 
DR-Zätare skrev:
Om du köper en vanlig SX med motardkit är det fyrväxlad låda standard. Det är inte så besvärligt eller kostsamt att slänga i två växlar till men motorn måste ju rivas osv. Det kostar väl ca 3000:- + arbete att lägga i två växlar till i en SX.

540-kitet kostar ca 10000:- i delar och sen tillkommer arbete om du vill skruva dit det på en vanlig 525. Stroker-satsen som tar den från 540 till 578 kubik vet jag inte vad den kostar men den är nog inte gratis.

Köper du en fabriksfärdig SMR så är den sexväxlad från början. SXS vet jag inte hur många växlar det är.

Motorn verkar hålla väldigt bra om man tar hand om den. Tänk dock på att en motard tar mindre stryk i chassi men betydligt mer i motorn än vad en cross gör. Motorn på en motard, framförallt en som bara går på bana, har garanterat gått hårda mil och håller man inte efter de minutiöst går det ganska fort att förvandla den till skräp. Dock har motorkonstruktionen på 450/525 osv varit med ganska länge och är väl beprövad så de har nog rättat till det mesta på den.

//Eric

--

Tack för information!
 
dread skrev:
Skitfin hojj, men tänk på att den inte är Lv-reggad om du tänkt köra gata med den....
--

misstänkte nästan nått sånt...och få se nu...hur många banor har vi i närheten...räknar...NOLL! D v s man måste ha den även för gatan...annars får man ju köpa pendlarkort till Mittbanan eller Kemora...
 
Last edited:
Decibellmätningen e väl okay, för det kravet klarar då min moppe, det tråkiga är dom som ska klaga ändå ;(

Jag tror att det ska gå e-regga ganska lätt, men jag ska inte säga säkert.

Annars så har du ju inte såå hemskt långt hit, det är bara svänga förbi å prova! :tummenupp Du kommer upptäcka att det är värt servicen ;)
 
nabru skrev:
--

misstänkte nästan nått sånt...och få se nu...hur många banor har vi i närheten...räknar...NOLL! D v s man måste ha den även för gatan...annars får man ju köpa pendlarkort till Mittbanan elelr Kemor...

540- och 578-kiten passar lika bra på KTMs 525 EXC (enduro) och den landsvägsregad och sexväxlad från fabrik. Däremot är det andra kammar i EXC och jag är osäker på om det är annan förgasare också.

Du kan nog räkna med att få skruva lika mycket i en EXC med 540 eller 578 kit som du får i en vanlig SX med tanke på den ökade förslitningen på hojen.

Det låter faktiskt som en KTM 640/625/660 eller till exempel en Honda XR650 med motardgrejer kan vara mer en hoj för dig om du tänkt köra mest på gata. De har betydligt användarvänligare servicebehov och är anpassade för gatkörning. Finns hur mycket information som helst om de hojarna på det här forumet om du använder sökmotorn.

//Eric
 
Last edited:
DR-Zätare skrev:
540- och 578-kiten passar lika bra på KTMs 525 EXC (enduro) och den landsvägsregad och sexväxlad från fabrik. Däremot är det andra kammar i EXC och jag är osäker på om det är annan förgasare också.

Du kan nog räkna med att få skruva lika mycket i en EXC med 540 eller 578 kit som du får i en vanlig SX med tanke på den ökade förslitningen på hojen.

Det låter faktiskt som en KTM 640/625/660 eller till exempel en Honda XR650 med motardgrejer kan vara mer en hoj för dig om du tänkt köra mest på gata. De har betydligt användarvänligare servicebehov och är anpassade för gatkörning. Finns hur mycket information som helst om de hojarna på det här forumet om du använder sökmotorn.

//Eric
--

Ungefär vad jag börjat förstå, är ju "virgin" i motardsammanhang. Dessutom är ju Honda alltid en Honda :banana
 
nabru skrev:
--

Ungefär vad jag börjat förstå, är ju "virgin" i motardsammanhang. Dessutom är ju Honda alltid en Honda :banana
XR650 är kanon i mitt tycke för sån där allmän gatkörning! Men hursomhelst så är du välkommen att komma ner hit å prova motardera.
 
nabru skrev:
--

Ungefär vad jag börjat förstå, är ju "virgin" i motardsammanhang. Dessutom är ju Honda alltid en Honda :banana


hej :hej

jag har en välvårdad och fin honda xr 650 till salu. Ska snart lägga ut på blocket och då går den nog fort. den är din för runt 60000
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top