Supermotard skinnställ

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
ktm 640
Hej alla!

Har suttit och tänk lite på skyddskläder och ett skinnställ verkar ju ge det bästa skyddet. Har sett att det finns supermotard/sporthojs skinnställ. Hur är det att åka motard med sporthojsskinnställ. Stramar inte det över magen med tanke på att man sitter framåtlutad på en sporthoj?

Beg/nytt det är också frågan. Med tanke på att man med 100% kommer att vurpa känns det lite surt att slänga upp pengar till ett nytt ställ, därför undrar jag; Skyddsfaktorn mellan ett nytt och nåt år gammalt ställ? Erfarenheter/råd mottages glädjligen...

2-delat eller helställ. För/nackdelar?

De ställen jag har fått för mig vara bra av att läsa info lite här och var är Dainese och IXS, någon som tycker något annat?

// tobbe

Jag kör med ett Spyke Black Eagle, tvådelat RR-ställ med knäpuckar o har aldrig upplevt att det begränsar rörligheten. Nu har jag iofs inte prövat något motardställ men om du inte köper ett väldigt tajt rr-ställ eller stuntar extremt mycket så ska det inte vara några problem.

Vad gäller slitstyrkan i ett nytt jämfört med gammalt skinnställ så har jag svårt att tro att det skulle vara mycket sämre. Bara man sköter skinnstället , gör rent och fettar in nån gång emellanåt så vet jag inte vad som skulle försämra hållfastheten. Nackdelen med att köpa beg är väl om det är ett klotat ställ som reparerats, då kan ju ev. sömmar och/eller dragkjedjor ha småskador som inte märks förräns man klotar med stället en senare gång.

Jag köpte ett helställ Arlen Ness supermotardställ ca 8000:-. Jag föredrar helställ ok för tävling också, nackdel: inga fickor.

Egentligen smartare att köpa ett RR-ställ (och slita bort knäpuckarna om man vill) kan ju vara att man byter hoj eller vill sälja stället så lär det vara mer lättsålt med RR. Av samma anledning är det rätt osmart och köpa ett ställ som det står tex Husaberg eller KTM över hela ryggen... :D

von reisen skrev:
Jag köpte ett helställ Arlen Ness supermotardställ ca 8000:-. Jag föredrar helställ ok för tävling också, nackdel: inga fickor.

Egentligen smartare att köpa ett RR-ställ (och slita bort knäpuckarna om man vill) kan ju vara att man byter hoj eller vill sälja stället så lär det vara mer lättsålt med RR. Av samma anledning är det rätt osmart och köpa ett ställ som det står tex Husaberg eller KTM över hela ryggen... :D

hur upplever du kvaliten på ett arlen ness ställ och vad jämför du då med? priset verkar inte så farligt iaf. dock surt utan fickor då det nästan är ett måste för mig. får väl leta efter ett beg sportställ för min del, hoppas bara man hittar ett med bra passform/pris.

på mina fälgar står det ktm, på bromsskiva och ok Husaberg. Men lika glad är jag för det :tungan

TTR skrev:
hur upplever du kvaliten på ett arlen ness ställ och vad jämför du då med? priset verkar inte så farligt iaf. dock surt utan fickor då det nästan är ett måste för mig. får väl leta efter ett beg sportställ för min del, hoppas bara man hittar ett med bra passform/pris.

på mina fälgar står det ktm, på bromsskiva och ok Husaberg. Men lika glad är jag för det :tungan

Varför är fickor ett måste?
Jag har aldrig fickor på plaggen jag kör med. Ändå har jag oftast med mej mobil, plånbok, nycklar, ciggpaket. Hur då? Jo, ta en liten typpåse eller liknande, pula ner grejjerna, snöra ihop på nåt bra sätt. Sen stoppar du bara ner den bakom framljuskåpan. Funkar kanon även med en systemkasse.
:fyllisar

TTR skrev:
hur upplever du kvaliten på ett arlen ness ställ och vad jämför du då med?

Hade ett urgammalt skinnställ innan så jag har inget att jämföra med, men jag provade många olika ställ för att hitta ett med bra passform. Fickorna är inget problem, skjorta med två bröstfickor rymmer några hundralappar, körkort och en telefon... :fyllisar

SuperKnutte skrev:
Jag har aldrig fickor på plaggen jag kör med. Ändå har jag oftast med mej mobil, plånbok, nycklar, ciggpaket. Hur då? Jo, ta en liten typpåse eller liknande, pula ner grejjerna, snöra ihop på nåt bra sätt. Sen stoppar du bara ner den bakom framljuskåpan. Funkar kanon även med en systemkasse.

där det din system kasse man ser i filmen "dumheter på motard" som finns att tanka på DC++ / oDC?? ;) :)

SuperKnutte skrev:

fickor känns tryggare än en påse bakom lampan. vet inte varför men jag känner mig lugnare när jag vet att jag har koll på mina grejor.

hur får du in en systemkasse :va bakom framlampan?

// tobbe

von reisen skrev:
TTR skrev:
hur upplever du kvaliten på ett arlen ness ställ och vad jämför du då med?

Hade ett urgammalt skinnställ innan så jag har inget att jämföra med, men jag provade många olika ställ för att hitta ett med bra passform. Fickorna är inget problem, skjorta med två bröstfickor rymmer några hundralappar, körkort och en telefon... :fyllisar

hejs. saken är den att om man ska pendla till jobb också så har man inte alltid skjorta på sig. och betalar jag över 5000 för ett ställså tycker jag att det gott kan finnas någon ficka i det..

// tobbe :banana

wdac skrev:
där det din system kasse man ser i filmen "dumheter på motard" som finns att tanka på DC++ / oDC?? ;) :)
haha.. Nää, men jag blev inspirerad av den.. ;) Funkar kanon faktiskt.. har inte tappat nåt än i alla fall.. :tungan

TTR skrev:
hur får du in en systemkasse :va bakom framlampan?

// tobbe

Man kan knöla ihop den.. Skulle dock inte tro att du kan ha varor från systemet i kassen.. :hihi

Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back