Supermotard hjul till KTM EXC

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Någon som vet vart man kan få tag i SM hjul till en KTM 125 EXC? Vilka storlekar ska man ha? Passar hjul från husaberg rakt av? En annan tanke som slog mig var att det sitter super motard hjul på nästan varje moped nu för tiden. Finns det någon risk att dessa passar eller är de för små, smala? :va Menar dagens mopeder är ju säkert lika stora som en EXC 125.
Tacksam för svar!

/Kennie

Antar tat det är bakfälgen som är 5 tum, då däck oftast mäts i millimeter och vanligt på motarder är 17" 160, fast det kanske inet en 125a orkar med att driva?

Antar tat det är bakfälgen som är 5 tum, då däck oftast mäts i millimeter och vanligt på motarder är 17" 160, fast det kanske inet en 125a orkar med att driva?

Gasres på 1an 2an och ibland på tredje växeln:yoparty
Dock lite tung att svänga med...

Edit: Jag har 45hp på 125an:näsblod

alla ktm / husa hjul från -03 o framåt passar rakt av..

mopedhjul gør det inte då en moppe ær 10 resor mindre æn en exc

edit: stuntman: vill se din 125 me 45hp då en 530 har 48 :näsblod

De uppger c:a 37 hk va?

Och det är ju inte dåligt.

Det finns ju alltid mer att ta ut, men det är givetvis för racing only redan som den är så den lär bli ännu ömtåligare med 45hk på veven.

Framförallt extremt högvarvig då det kvävs vrid på ett väldigt högt varv för att ge 45hk och en 125a har inte möjligheter att ge mer vrid just oavsett särskilt inte en encylindrig utan det blir väl runt 20-25nm hur än man gör.

Sånt där går att räkna ut när man vet varv och maxvridet där.

Hysterisk är nog bara förnamnet:-)

Men omöjligt är det inte, det börjar nog dock lika RR 125ornas effektutveckling som bara är några tusen varv och där måste man hålla sig, de ger dock ännu mer effekt, åtminstonde 50hk.

edit: stuntman: vill se din 125 me 45hp då en 530 har 48 :näsblod

+1

Eller åtminstone veta vad som är gjort med den :va

Hojen är en Ktm 125 exc sm 09
43.18hp i motorn och 38.11hp på bakhjulet.

Äger en Ktm 530 exc sm 09 också men har inte bänkat den... 48hp låter ju lite?

Edit: Finns ju till och med jättemånga youtubeklipp där ktm 125ora gör ca 40hp (orginal)

[YOUTUBE-ID]TeWb_go5KOE[/YOUTUBE-ID]38.23hp on the backwheel

[YOUTUBE-ID]iFrNELMcSWE[/YOUTUBE-ID]40.9hp 42nm Top speed 160-165kmt

[YOUTUBE-ID]vxdtl77pX6k[/YOUTUBE-ID]Max hp: 39.7 Max kph: 135.72 Sprockets front: 14 rear: 50

Last edited:
Alltwså, jag tvekar inte att en 125 kan ge den effekten eller tom ännu mer, men det går snabt mot det extrema och svårkontollerade läget där man förlorar i tid med en hoj som är till för en kurvig bana.

Det är en stor skllnad til RR 125orna där de kan utnytja varje uns av effekt.

Det fins ju dessutom en anledning til att inte crosshojar bara ökat effekten genom årtiondena, körbarheten.

Så jag tror inte du ljuger, har du bänkat den till 45hk på veven så har du väl, och är du skicklig nog tat använda det runt en SM bana så är det ju säkerligen till fördel över dem som inte har fullt mycket med effekt.

Så tro inet tat jag tro att det är lögn, för som jag skrev RR 125 tar ur än mer effekt och får ett än smalare register.

Någon Mc-tidning (bike) hade ju bänkat en 530 som då gav 48,8hk på bakhjulet =)

Jo men de har ju allt anat och är enstånkor 4 takt.

Vem vill ha en sån hoj som bara ger sitt bäata vid säg några tusen varv enbart, för tänk efter, den 600 ni nämner kan överföras på en 600 rad4a som exempel och då är det ju totalknock.

Det är inte bara toppeffekten som avgör helt enkelt.

Vil man ha en hoj som funkar inom ett väldigt begränsat effektområde så kan man ju få hög effekt, körbarheten är däremot i det närmaste värdelös.

Jag tar hellre den lägre effekten personligen.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025