Superheated water in a microwave oven

Såg det där på Mythbusters när dom exprimenterade med microvågsugnar för ett tag sedan. Risken är inte så jättestor att det händer. Det beror tydligen lite på hur hårt vattnet är också. Dom testade också med destillerat vatten och då var det större risk än med vanligt kranvatten.

Passa er för att koka pasta också, livsfarligt :huvet :4skrika

Tog bilderna idag, brände mig förra torsdagen så det har ju läkt en hel del sen dess.

Bifogat

• IMG_18161.jpg
    IMG_18161.jpg
    83 KB · Visningar: 297
  • IMG_18181.jpg
    IMG_18181.jpg
    68.5 KB · Visningar: 135
FUBAR skrev:

Tog bilderna idag, brände mig förra torsdagen så det har ju läkt en hel del sen dess.
Ajaj! Det e därför man har en såm söt tjej som fixar maten åt en! :D

FUBAR skrev:

Aj... Vad hände?

Det har hänt mig att jag tar ut varm choklad, stoppar ner en sked så bara det bubblar över.

Det finns ett par saker som är självklara med microugnar men som ändå många inte vet om.
Detta finns att läsa i manualerna i regel, för alla läser ju dom :hihi
Detta med att vatten kokar över är en grej som kan bli rent farlig, aj aj.
Sedan har jag märkt att folk i allmänhet värmer sin mat i micron tills det nära nog brinner :rolleyes:
När man värmer/lagar saker i micron så ska man låta det man värmt få lite "utjämningstid".
Detta pga att microvågorna bara värmer ca 3cm in i maten.
Många tycker ju att maten ska vara ätfärdig när man öppnar luckan.
Sedan detta med att man inte ska låta ungarna stå med näsan mot luckan på micron i väntan på bullarna, många ugnar läcker efter en tids användande microvågor just kring luckan pga att dom är otäta.
Efter att ha reparerat microugnar för ett gäng år sedan så har jag betydligt större respekt för dom än innan.

Gnäll och "pekpinnar" till trots, bra som fan att ha är dom iaf :tungan
//Tobbe

tobbeviking skrev:
många ugnar läcker efter en tids användande microvågor just kring luckan pga att dom är otäta.
Efter att ha reparerat microugnar för ett gäng år sedan så har jag betydligt större respekt för dom än innan.
Gnäll och "pekpinnar" till trots, bra som fan att ha är dom iaf :tungan
//Tobbe
Man kan nästan känna microvågorna om man trycker näsan mot luckan under gång.
Kanske vore bäst med en lucka som inte har en massa hål som är beräknade efter våglängden...

morlock skrev:
Man kan nästan känna microvågorna om man trycker näsan mot luckan under gång.
Kanske vore bäst med en lucka som inte har en massa hål som är beräknade efter våglängden...
Problemet är inte när ugnen är ny, det är när den blir sliten eller om man tex inte torkar rent ytorna kring luckan.
Jag sitter inte och hittar på, jag har själv mätt upp läkaget på flera ugnar.
//Tobbe

Back