Superduke, Buell XB12s eller Monster 750+

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Hej

Står inför valet att köpa första MC, och vill ha lite attityd på vägen, utan att kunna stå för det, ja jag vet.

Om jag spretar mellan en Superduke, Buell XB12 eller en av de större Monstermaskinerna vad bör jag helt undvika, tänka på? Ser gärna svar som inte säger att x är piss och att du behöver njurbällte för Y...

Jag är ute efter körkänsla, erfarenheter kring service, drift och skillnader eller likheter mellan dem.

Jag kommer att använda den mest för vardagskörning i Stockholm och inte utnyttja bandagar, fikaträffar eller gruppkörningar. Kommer kanske att smita från jobbet en eftermiddag och köra omvägar hem men tanken är att den skall rulla varje dag under säsong....jag får EKSEM :gnissla av trafiken i Stockholm så smita mellan köer är primärt.

Tackar på förhand.

har inte kört xb12:an men det är nog en jävla stor effektskillnad på den och monster 750... jag hade ett monster 900cc det var ju inte så att man svimmade när man vred på för fullt...så ska du ha monster köp minst 900cc

Superduke alla gånger! Även om jag inte gillade den ryckiga insprutningen när jag provkörde.

För prestanda köp Superduke (dock aningen obekväm utanför stadsgränsen)
För attityd köp Buell (kanske inte bästa hojen tekniskt sett, men det är en fråga om smak. Kör själv Buell)
Ska du ha en Monster är det bara S4 som gäller, de andra har ju inte ens 100häst... Du tröttnar snabbt.

Är du ute efter något begagnat så kan du ögna igenom detta..:

Körde XB12s i körskolan, den svänger bra men det händer inte så mkt när man drar på. Var vid något årsmodell som över 100 förändringar (förbättringar?) gjorts, vet inte till vilken årsmodell det var dock.

Ja har kört båda (den äldre o den förbättrade..). Den äldre är mkt rå på alla punkter (karaktär...?), den senare är mjukare på alla punkter o mycket mer snäll. Vetefan vilken ja föredrar, den äldre är ju coolare, men i längden..?

Är du ute efter något begagnat så kan du ögna igenom detta..:

Körde XB12s i körskolan, den svänger bra men det händer inte så mkt när man drar på. Var vid något årsmodell som över 100 förändringar (förbättringar?) gjorts, vet inte till vilken årsmodell det var dock.

Ja har kört båda (den äldre o den förbättrade..). Den äldre är mkt rå på alla punkter (karaktär...?), den senare är mjukare på alla punkter o mycket mer snäll. Vetefan vilken ja föredrar, den äldre är ju coolare, men i längden..?

Jag har följt Buell-tråden och jag tror att det är ett bryt vid 04 och ett vid 06. Får hålla med om att man inte vet vad som är att föredra.....

Jag har följt Buell-tråden och jag tror att det är ett bryt vid 04 och ett vid 06. Får hålla med om att man inte vet vad som är att föredra.....

Då var det 04-brytet jag talade om hade tänkt skriva 04 men ville inte spekulera för mkt. Prova en -03a om du e intresserad, den e cool...

Då var det 04-brytet jag talade om hade tänkt skriva 04 men ville inte spekulera för mkt. Prova en -03a om du e intresserad, den e cool...

Jag har skrivit detta inlägg i Buelltråden om ämnet: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2190139&postcount=76

Men uppdaterad på 100 punkter tror jag inte XB-serien blivit, kanske tänker du på bytet från -02 till -03 då man kom med en helt ny motor och nytt chassie? Förut hade ju Buell rörram medans man nu kör med ram/tank-lösningen.

I övrigt så kom det massa bra uppdateringar till 2008:a också, bla biffigare vevaxel, bättre oljepump, omgjort insprut etc.

MVH
Björn

Superduke alla gånger! Även om jag inte gillade den ryckiga insprutningen när jag provkörde.

Är det för att du inte gillar de andra eller för att SD är det roligaste du vet, kan du ge lite mer kött på benen?

Gäller ryckigheten speciella årsmodeller? Orginal eller mappade? Någon som vet?

Last edited:
Duke är en grymt rolig hoj som kommer hjälpa dig über-bra när du vill smita igenom köer! Sen gjorde dom väl om växlingen på 07:orna för att minska ryckigheten vid lägre fart? Rätta mig om jag har fel men jag har för mig det. Den 07:an jag provade tycker jag var skitbra! Skulle gärna ha en själv om jag inte redan hade en grym hoj! Upplevde inte heller insprutningen som så ryckig.

Superduke är nog den vettigaste för din användning av dom 3 du nämner, sen så finns ju Aprilia Tuono också. Lite annat stuk iofs.....
Provkör, provkör och provkör.......

Kör buell. Aldrig kört något som kan jämföras med känslan. Men jag är ju grön. Men buell ligger mig numera varmt om hjärtat. Ljudet, vibrationerna åkglädjen!... :)

Det skiljer storleksmässigt på hojarna också.. Är du lång så är SD´n att föredra..

181cm bred över axlarna och smal midja........iallafall när jag var 18 vilket är 19 år sedan. Längden stämmer dock fortfarande. Torrsim på Monster får mig att tro att jag ser ut som om jag snott grannens moppe, den känns liten. Buell är väl lite samma sak men utstrålar mer kraft så där kände jag mig inte så naken. SD´n verkar vara störst och passar troligen mig bäst precis som du skriver.

Har kört XB12 och SuperDuke. Det är nästan som natt och dag.

Buellen så drog jag in den i varvstoppet på varenda växel och undrade varför den gick så dåligt.
Den var ungefär som min CBR900RR Fighter fram till 6000 rpm. Sen klippte varvstoppet till på Buellen och det hände inget mer. På CBR-fightern så vaknar hojen till liv efter 6000 rpm och det är då det roliga börjar.
Så Buellen var en riktig besvikelse.

SuperDuken däremot kändes som om hojen var gjord för rolig körning. Kraft fanns så det räckte och hela attityden var "lek med mig".

Skulle jag ha möjligheten att välja så vore det SuperDuken alla gånger.

Däremot som förstahoj så duger faktiskt Buellen bra. Den är snygg, tillräcklig kraft (mycket vill ha mer under åren) och lättkörd.

Hej...

jag hade samma önskemål som du när jag skulle köpa mc.
Ville ha lite tuffare hoj men ändå något som jag kan köra året runt med. Med tanke på att jag kör en hel del oavsätt om det regnar eller inte så var ABS ett krav för mig. Provkörde en hel del hojjar men fastnade för Z1000. Man sitter bra på den och det är faktiskt bra klös i den oxå..

Jag kan strakt rekommendera Z1000..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...