Superbike idag

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
satt och funderade lite.
förr fanns det ju sporthojar som var kvicka som satan på banorna och på vägarna, både rakt fram och i kurvorna då.

sen fanns det ju även superbike´s (t.ex. kawasaki gpz1100) som var större och "klumpigare" maskiner som hade mer pulver i motorn men man brotta ner i kurvorna. alltså lite mer slugger typ..

finns denna kategori av mc kvar idag, eller är det bara sport eller touring som finns idag???.

Tjena!

Jag tolkar ditt inlägg som "Var finns motsvarigheten till dåtidens GPz 1100? -82?" Ja, dels finns ju retrohojarna GSX 1400 och XJR 1300, men de har ju inte så mycket på bana att göra. Modernare hojar i nakenskrået är
Z 1000, Speed triple och CB 1000R.

Bentebent föreslår de snabbaste hojar som finns, grymma motovägsdräpare båda två. Annars är det nog R-cyklarna i tjock-klassen som är starkast, snabbast och värst.

Allt beror på vad man lägger in i begreppet Superbike. Som enda "äkta" superbike från den tiden har Suzuki sparat motorstorleken 750cc på sin GSX-R. Dock ingen som tävlar med den pga att dagens reglemeten sprungit ifrån den. :(

Tjena!

Jag tolkar ditt inlägg som "Var finns motsvarigheten till dåtidens GPz 1100? -82?" Ja, dels finns ju retrohojarna GSX 1400 och XJR 1300, men de har ju inte så mycket på bana att göra. Modernare hojar i nakenskrået är
Z 1000, Speed triple och CB 1000R.

Bentebent föreslår de snabbaste hojar som finns, grymma motovägsdräpare båda två. Annars är det nog R-cyklarna i tjock-klassen som är starkast, snabbast och värst.

Allt beror på vad man lägger in i begreppet Superbike. Som enda "äkta" superbike från den tiden har Suzuki sparat motorstorleken 750cc på sin GSX-R. Dock ingen som tävlar med den pga att dagens reglemeten sprungit ifrån den. :(

ja du tolkar rätt, fast det är ju då bara ej just gpz1100 som jag far efter utan jag använde bara den som ett exempel.

kollar man superbike från förr så var det ju ganska så stora och långa hojar med en ganska så upprätt körställning men var dock lätt att lägga sig ner när det var dags att gasa då dom var så långa..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park