Sugen på Aprilia SXV

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Tjao.

Sporthojs sökfunktion hittade inga trådar med innehållet "sxv" så skyll inte på mig om tråden är överflödig.

Har länge varit sugen på en motard men aldrig haft ekonomin till det. Nu har jag insett att SXV är drömhojen, åtminståne utseendemässigt vilket är all erfarenhet jag har av den.

Därför ville jag ha lite input.

Vad är det för skillnader på SXV 450 och 550? Måste ju vara mer än bara motorstorleken då jag tycker det känns onödigt att göra två hojar med så lika specs? Kommer jag, som aldrig kört motard, att ha mer roligt av en 550 än en 450? Serviceintervallerna, 15 timmar på båda enligt boken?

Och slutligen, varför finns det så få till salu? Just nu finns bara en begagnad på blocket, och en fabriksny. Är de så underbara hojar att ingen vill sälja dem? Tycker ändå det borde finns mer än en ny eftersom det närmar sig våren och folk vill köpa hoj, guldläge för mchandlarna? Eller finns det flera anledningar till att de är svåra att få tag i?

Eller är jag bara kass i huvet?

Last edited:
jag skulle nog säga läs på mkt, det snackas väldigt mycket skit om dessa hojar men jag tror att så länge du sköter dom så är det inga problem, dom kommer strypta ifrån fabrik och jag tvivlar på att någon fortfarande är strypt. http://www.apriliaforum.com/forums/forumdisplay.php?50-2006-2011-Aprilia-RXV-SXV-MXV-4-5-5-5-V-Twins där finns det väldigt mkt läs även här på sporthoj i SXV tråden, jag har dock ingen erfarenhet, jag är mer i din sits, dröm hojen till A2 kortet :)
EDIT: se till att hojen antingen är 08+ eller en äldre med uppdaterad startmotor och motor och att den är rätt skött och har framförallt rätt mapp i

Om du går in i delen "modellspecifika diskussioner" längst upp i denna forumdel hittar du Sxv 550 tråden den innehåller ca 330 sidor :)

Själv mår jag bara dåligt när jag tänker på Sxv :/

Jag mår bara bra när jag tänker på SXV, har bara goda erfarenheter av den, 4 tävlingssäsonger med minimalt med mekande och när det krävdes berodde det i princip alltid på mekmissar av nåt slag. Blir allt mer sugen på att plocka ut den igen. Lyssna hellre på nån som faktiskt ägt en SXV än nån som känner nån som känner nån som hört talas om nån som sett en, typ.. :)

Jag kan tänkas sälja min. Pm vid intresse.

Då har du fått ett PM :)

jag skulle nog säga läs på mkt, det snackas väldigt mycket skit om dessa hojar men jag tror att så länge du sköter dom så är det inga problem...... osv

Tack för ett bra svar. Är inte särskilt mek-van ö.h.t. men sånt lär man väl sig. Har bytt kamkedja på en VR6 två gånger så reder jag av det ska jag väl reda av att meka motorcykel också. Läste något om att tidigare än 08 var packningsmassa i toppen istället för riktig packning?

Om du går in i delen "modellspecifika diskussioner".....Själv mår jag bara dåligt när jag tänker på Sxv :/

Hittade den efteråt :) Dock lite jobbigt att traggla sig igenom för att hitta de svar jag söker :) Vad får dig att må dåligt av att tänka på den?

Jag mår bara bra när jag tänker på SXV, har bara goda erfarenheter av den, Lyssna hellre på nån som faktiskt ägt en SXV :)

Underbart, sånt jag vill höra, oftast lyssnar jag ändå bara på det jag vill och så får jag ta konsekvenserna sen :) Äger en Aprilia RS125 sedan typ 6 år tillbaka och har bara bra erfarenheter. Dock en helt annan typ av hoj men ändå.

Så överlag bra hojar, borde satsa på en 550 eftersom jag inte kommer köra bana (?), ska sikta på 08 eller nyare, och vara noga med att alltid hålla ordning på den. Fair enough. :)

Det jag är mest rädd för är att en säljare aldrig kan bevisa hur denne har skött hojen innan jag köper den. Kan ju lika gärna vara helt slutkörd inuti men fin utanpå. Men den risken får man väl ta om man inte ska hosta upp 80k för en ny.

Nej det må stämma att jag aldrig ägt en sxv men efter att ha sett strulet som Jonas hade och inte minst Jens(det blev en dyr läxa)

Men när dom väl gick så var dom ju ascoola :) snygg eller inte beror ju på smaken.

innan 08 så var det en orange packmassa mellan block halvorna som många hade problem med, då den läckte och kylarvätska kom i oljan osv. många fixades dock på garanti till den svarta bra packningsmassan.

Nej det må stämma att jag aldrig ägt en sxv men efter att ha sett strulet som Jonas hade och inte minst Jens(det blev en dyr läxa)

Men när dom väl gick så var dom ju ascoola :) snygg eller inte beror ju på smaken.

Kan du inte berätta lite om allt ert strul med Suzuki-hojar också? ;) Gick väl åt massa hojar förra året, kanske beror det ibland lite mer på ägaren än hojen.. :D

Kan du inte berätta lite om allt ert strul med Suzuki-hojar också? ;) Gick väl åt massa hojar förra året, kanske beror det ibland lite mer på ägaren än hojen.. :D

vi hade en hoj som fick nå skit i cylindern och bytes ut efter drygt 60h resten har fungerat klockrent. ;) tror renoveringen hamnade på 15k, det kom man inte långt med hos Apriliameken :(

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman