Subaru Impreza Gt 99-00

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Hej!
Är intresserad av att köpa en subaru impreza Gt. Vad ska man tänka på för JUST denna modell? barndomsfel? Har hört att den inte slukar så mycket soppa vid lugn körning, men hur ligger soppaförbrukningen till vid "hårdkörning" om den är helt orginal? Vad kostar stora servicen vid 10 000mil?

Ja, jag vet att detta är ett mc forum.. Just därför bilfrågan ligger under övrigt:) men attityden på zatzy.com är inte den bästa, har fått 2st varningar för att jag inte har något jädrans namn i min profil?:va Skriver jag något mer där lär jag bli banad, så avstår helst.

tacksam för svar!:)

OT: Zatzy suger. Jag är reggad där och har verkligen försökt skriva nånting, men folket håller inte samma klass som här. Bilfolk :dummer
Finner ingenting intressant. Känns mer som man kommer göra folk skitsura om man försöker skoja till det som på SH.

Annars borde det väll kunna gå att få fram siffor ganska lätt för bränslekonsumtion. Antingen på en djupare googling eller på impreza-forumet.
Skulle själv vilja ha en Impreza som bruksbil. Men det har jag inte råd med ;)
Skriv gärna resultatet här sen.

Vad kostar stora servicen vid 10 000mil?

Jag har själv tittat på subbor, men en snubbe som hade en som jag snackade med (skulle dock inte sälja sin) sa att anledningen till att alla subbor säljs vid 9700 eller 19700mil beror på att stora servicen innefattar kamrem och kostar 10000:-

Ta det inte exakt på öret, men dyr är servicen...

Hej!
Är intresserad av att köpa en subaru impreza Gt. Vad ska man tänka på för JUST denna modell? barndomsfel? Har hört att den inte slukar så mycket soppa vid lugn körning, men hur ligger soppaförbrukningen till vid "hårdkörning" om den är helt orginal? Vad kostar stora servicen vid 10 000mil?

Ja, jag vet att detta är ett mc forum.. Just därför bilfrågan ligger under övrigt:) men attityden på zatzy.com är inte den bästa, har fått 2st varningar för att jag inte har något jädrans namn i min profil?:va Skriver jag något mer där lär jag bli banad, så avstår helst.

tacksam för svar!:)

Jag har haft en GT -00 och en wrx -01.

Jag tycker GT:n är en råare bil av dem två (har ej provat wrx STI). Mindre ljudisolering och lite mera klonk och slammer. Mera rally alltså :tummenupp :D

Det man skall se upp med lite är väl växellådan som kan ta stryk om man gillar att ägna sig åt "åka fort rakt fram". Viktigare med BRA service på en trimmad bil.

Min GT hade 3" system hela vägen och lite uppskruvat ladd (max 1,2), andra belägg och skivor och fjäderbensstag. Alltså skapligt original. Kanonbil att köra, hur kul som helst. Inga problem med den heller.

Vid "normal" körning drog min runt 1,2 och vid lite hårdare 2+...:D

Det är kamremmen som gör att stora servicen blir så dyr. Enligt fürstenhoff (subaruhandlare i huddinge, som dem flesta i imprezaklubben använder sig av. Som bor i STHLM alltså) så ligger stora servicen på 8600 inkl allt. Jämför gärna med en storservice på något annat bilmärke. Ungefär samma pris alltså.

Om du hittar en fin och välvårdad bil så har du många bekymmerslösa mil framför dig. Precis som med allt, så lägg gärna en extra peng och få en lite extra fin.

http://www.garaget.org/?car=6971 <-----Min gamla.

min bror kör en 95:As gt helt orogonal förutom 3" hela vägen.. han kör på 1 liter lugn körning å ca 1,4 hårdare körning.

lådan e lite klen men på 99 å framåt så är det tydligen åtgärdat.

grymt skoj bil.. kan verkligen rekomendera en

Min brossa har en subaru till salu, vet i vad han ska ha för den dock men jag kan återkomma om du är intresserad.

Finns det någon vettig anledning till att sätta stuprör och en kromad japsburk med 8" utblås på dessa bilar?

Det står en sån jävel här utanför, och varje gång han startar den MÅSTE den stå och bluddra och ruppas på gasen minst ett par minuter innan han kan köra iväg.
Sen när han kommer till baka är det samma procedur innan han kan stänga av skiten igen.

Dom tidiga SAAB 99 turbosarna kunde ju koksa oljan i turbon om man hade kört extremhårt och stängde av direkt, men visst fan måste väl en modern turbobil gå att stänga av direkt utan procedurer om den är normalkörd?

Vi är några grannar som har funderat på att gå ihop och köpa en hink med såna där "diskbollar" av stålull och trycka rörhelvetet fullt för att få tyst på skiten.

2736754 Finns det någon vettig anledning till att sätta stuprör och en kromad japsburk med 8" utblås på dessa bilar?

Det står en sån jävel här utanför, och varje gång han startar den MÅSTE den stå och bluddra och ruppas på gasen minst ett par minuter innan han kan köra iväg.
Sen när han kommer till baka är det samma procedur innan han kan stänga av skiten igen.

Dom tidiga SAAB 99 turbosarna kunde ju koksa oljan i turbon om man hade kört extremhårt och stängde av direkt, men visst fan måste väl en modern turbobil gå att stänga av direkt utan procedurer om den är normalkörd?

Vi är några grannar som har funderat på att gå ihop och köpa en hink med såna där "diskbollar" av stålull och trycka rörhelvetet fullt för att få tyst på skiten.
Trodde nästan gamla gnälliga Guw va borta men här är han igen. Och gnäll inte på min stavning, det heter tillbaka inte till baka, så länge vi inte pratar bullar.

Om impreza kan jag bara säga att ljudet vid hårdkörning är underbart.
Mer vet jag inte men har hört att det ska vara mkt bil för pengarna.

Trodde nästan gamla gnälliga Guw va borta men här är han igen. Och gnäll inte på min stavning, det heter tillbaka inte till baka, så länge vi inte pratar bullar.

Om impreza kan jag bara säga att ljudet vid hårdkörning är underbart.
Mer vet jag inte men har hört att det ska vara mkt bil för pengarna.

Jo, visst, jag gillar också ljudet ur en hårdtrimmad subarumotor, men den här är inte hårdtrimmad, den är bara högljudd till ingen jävla nytta.

Dom subaru rallybilar som jag har sett/hört har låtit betydligt mindre och gått betydligt bättre, dessutom brukar dom stänga av sina bilar efter ungefär tretti sekunder när dom kommer in på service, och åka iväg direkt dom har startat.

Det här är bara en idiot med stylingambitioner, men han är inte ensam heller, dom så kallade "japsburkarna" breder ut sig som böldpest, dom fyller inget syfte som ljuddämpare, dom fyller inget syfte som trim.
Det har gått status i att ha största rövhålet bak på bilen, och att låta mest och därigenom vara ett rövhål själva.

En del åker ju för fan omkring med orginalavgas i övrigt, och en kromad penisförlängare längst bak, det är faktisk snäppet löjligare än att borra hål i orginalljuddämparen för att det ska låta mer...

Finns det någon vettig anledning till att sätta stuprör och en kromad japsburk med 8" utblås på dessa bilar?

Själv har jag haft 4" utblås (och 3" rör) på båda mina. Dem har gått ganska tyst på tomgång faktiskt. Godkända av SBP.

Att den skall stå en stund innan man kör iväg är helt onödigt. Efter att man har kört så kan man stänga av på en gång om man har normalkört och inte "laddat på lite". Många gillar dock (jag inkluderad) att låta bilen stå på tomgång 30 sekunder till en minut efter att man har kört med bilen. Antagligen för att det känns bra och man vill vara på den "säkra sidan" :)

Jag hade ett gnälligt pensionärspar som grannar förut och dem gnällde på att bilen lät mycket fast att jag visade hänsyn och smög omkring i området.
Slutade med att jag visade besiktningspapper på bilen som visade att det var godkänd ljudnivå :tummenupp

Att jag backade upp min civic type r senare, (innan jag flyttade) som i princip inte hade någon ljuddämpning alls, mot deras sovrum vid 4 på morgonen och la mig på varvstoppet är en annan historia:gnissla

Prata med ägaren om det, särskilt om det sker på obekväma tider.

Själv har jag haft 4" utblås (och 3" rör) på båda mina. Dem har gått ganska tyst på tomgång faktiskt. Godkända av SBP.
Prata med ägaren om det, särskilt om det sker på obekväma tider.

Att bilen är godkänd på SBP säger inte ett skit om ljudnivån eftersom dom mäter på vissa varvtal, och gränsen är på tok för högt satt.

I princip all motorsport har 100dB som gräns, SBP har mer...

Grejjen är att det sker på alla jävla möjliga tider på dygnet, om han bara åkte iväg direkt, eller stannade motorn direkt (det är ändå 30 sträcka rätt långt innan han kommer hem, inte ens på 1ans växel kan han få turbon ljummen) så skulle nog inte någon bry sig.

Dessutom kör han som en kärring jämt, så han skulle fan inte märka om turboslangen hoppade lös, vad fan ska han med ett bullrigt avgas till?

I övrigt tillbaka till ämnet, Subborna är trevliga bilar, tyvärr dör dom flesta stylingdöden (dvs att dom stylas dåligt utav flera olika ägare tills dom ser ut som skit och inte tar sig över en vägbula utan att det skrapar i...)
Annars verkar dom sega att ta död på, jag har sett flera med 30-40 och ännu mer tusen mil på mätaren som går som klockor.
(MEN DET ÄR VIKTIGT ATT BYTA KAMREM I TID, gör man inte det riskerar man totalhaveri, och då menar jag totalhaveri)
Det finns en hel del prestandahöjande tillbehör, men dom går bra även utan.

Last edited:
2736821Att jag backade upp min civic type r senare, (innan jag flyttade) som i princip inte hade någon ljuddämpning alls, mot deras sovrum vid 4 på morgonen och la mig på varvstoppet är en annan historia:gnissla QUOTE]

Man kan väl inte varva ur type r när den står på tomgång, max 4k rpm?:va

den är bara högljudd till ingen jävla nytta.
Någon fler än jag som tycker att en Subaru med "sportavgassystem" tenderar att låta som en gammal VW bubbla med sönderrostad ljuddämpare?

Någon fler än jag som tycker att en Subaru med "sportavgassystem" tenderar att låta som en gammal VW bubbla med sönderrostad ljuddämpare?

Nepp.. Det är bara du som tycker så. Finare bilmotorljud än den boxerfyran får man leta efter. Om man räknar bort V8.

Båda är ju boxermotorer men där slutar likheten enl mig. Skönare motor ljud än en subaru med ordentligt avgsystem finns inte. Hade en GT-00 med ferrita 3 tum hela vägen utan kat, faan vad jag saknar den bilen.

Som någon tidigare sa, det är ingen fara(turbon tvärnyper inte). Anledningen till att det var så förr var att turbosarna enbart var oljekylda. Numera är dom både vatten och oljekylda. (Saab 9000 började med detta iaf 1987)

Men att stanna en turbobil omedelbart efter körning(även lugnt körd) utan att låta motorn stå på tomgång ett par/några sekunder anser jag som lite dumt då turbon måste hinna gå ner i så lågt varvtal som möjligt då den inte får så speciellt mkt smörjning. Turbon den har en tendes att fortsätta snurra lite efter man stängt av motorn. (De kan snurrar sexsiffriga varv/min vid körning)

Last edited:

Här är en ganska rolig text gällande just detta fenomen.
Texten är hämtad från en sida jag undviker att nämna vid namn, ni får gissa själva...
Håll till godo!! :D

skrev:
Avgassystem anses ofta bara vara rör som leder, äää....avgaser iväg från motorn och många är som har fallit för frestelsen att byta ut orginalskapelsen till något som blänker och/eller låter mer.

Det florerar också många myter och sanningar om hur man ska ha det. Tre tum, två tum, tomatburk i slutet, propeller där bak mm. .

För traditionens skull så ska vi använda oss av vår standardhjälte, den här gången är det Patte, 21-år som får smaka på kändisskapet.

Patte har precis bestämt sig att piffa upp sin Mazda 323 (F!!!!) med nytt avgassystem. (jag pajjade avgas på en sådan idag faktiskt, så det är lite av "true story") Efter många timmars tittande på Fast and Furious och bläddrande i diverse bil-blaskor så är saken klar! Man *ska* ha 3-tums system...

Dagen efter åker Patte till lokala avgaskrängaren som prompt ritar upp ett skräddarsytt system för xxxx kronor. Problemet är bara att det är lite trångt runt motorn....äsch, det blir bara krångligt att dra nya rör där, så det får bli tre tum från katten och bak...

Sagt och gjort, efter några veckor (dom hade så mycket att göra på avgasfirman) och för många tusenlappar senare så sitter det där! Stort kromat 3,5-tums slutrör pryder det hela (ickeperforrerat sådant, det blev för dyrt annars ju!).

Dags att vrida om nyckeln och köra därifrån....hmmmmmm...det låter ...hmmmm....annorlunda....det låter mycket också.

Några dagar senare kommer Patte till insikt att det kanske inte var så bra ide. Först och främst så låter bilen som en Trabant i en plåthink, för det andra så smäller det lite när man släpper på gasen (men det är bara rejsigt tycker han i början...). Värst av allt, kompisar som åker bak drabbas av mystiskt illamående efter längre turer...jaa, storleken på baggaget och resonans vid 3000 varv/110km/h på femman råkar vara prick avstämd med resonansfrekvensen för hans polarens Kricke kranium (han har ett stort huvud!)

Effekten har ökat litegrann (mätt med Pattes bakdel) , men det känns som att bilen drar sämre på låga varv...

Hmmm...var det rätt gjort??

Svar: nope...

Vad Patte har missat är att han har:

1. Sugmotor med liten volym.
2. Orginal grenrör och katalysator kvar.
3. Övergång från kanske 1,7 tum till 3 tum gjord på måfå där den passade bäst avgasmecken under karrosen.

Denna "trimm" gav pyttelite extra toppeffekt, men missanpassade rörstorlek ger upphov till alla möjliga sorts resonanser, stående vågor och konstiga dippar på vridkurvan.

3-tums rör är definitivt på tok för stort för Pattes bil, även om hans idol "Mazdamannen" har sådant på sin bil.

Vad skulle vara optimala systemet på sådan bil? Hmm...troligtvis ett välutformat extraktorrör, kopplat genom mjuka böjjar till friare katalysator, sen vanliga 2-tums rör till lite friare slutdämpare...om man måste ha flashigt slutrör, välj gärna att perforrerat sådant så slipper du stå ut med gälla resonans som ofta uppstår på sugmotorer när avgaser lämnar ett tvärt avhugget rör. (Tänk dig kanonmynning med hål på sidorna)

Avgaser är varma och dom kyls ner allt eftersom dom förflyttar sig genom rören. Allmänna aslagen (PV=nRT) säger att volymen för varm gas är större än för kall gas, dvs. det är första biten från motorn som räknas mest, och det är där som grova rör hjälper...

En sugmotor kan också få hjälp av. s.k. extraktorprincipen där ljudvågorna hjälper tömning av cylindrar. Detta hjälper dock oftast vid vissa varvtal (beroende på längden på grenrören), och kan ge lite skumma vridkurvor. Effekten märks tyvärr mest på tvåtaktsmotorer som inte har några ventiler utan är beroende av "tvångsevakuering" av gaser...

2736821Att jag backade upp min civic type r senare, (innan jag flyttade) som i princip inte hade någon ljuddämpning alls, mot deras sovrum vid 4 på morgonen och la mig på varvstoppet är en annan historia:gnissla QUOTE]

Man kan väl inte varva ur type r när den står på tomgång, max 4k rpm?:va

Korrekt. Den lägger sig på 5800-6000 rpm. När den skall ställa om kammen. Räcker rätt bra för att det skall låta lite med buddyclub spec 3 avgas :näsblod

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan