Styrmuffar, bra?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag körde ca 20 mil igår och frös om händerna. Igen. Är riktigt trött på detta. Ja, jag har varma fodrade handskar och innerhandskar, såna där med vadetnuheter som ska vara varmt... Har iskalla fingrar ändå.

Nå. Såg på Biltema att de har styrmuffar, se bild. INTE så sexiga, fast de verkar varma och gosiga. Jag funderar på att testa dessa, det kanske är lösningen för mig och kommer ge mig ett nytt hojliv !
Är det någon som har prövat ?

Bifogat

• Muffar.jpg
    Muffar.jpg
    91.7 KB · Visningar: 166
Ser kanske fel men det där ser spontant snudd på trafikfarligt ut. Hade nog hellre kört med smidigare handskar med elvärme i.

Nördigt: JA! Men får det dig att köra mer hoj så go for it ;)

Jag har kört moppe med dem.
De är stora som hus.
Men det funkar bra.

många enduroåkare som har dessa o ska funka bra,, jag skulle då aldrig våga ha händerna i dom.. skulle kännas låst.. handtagsvärme is the shit :tummenupp

Jag har jobbpendlat året runt på hoj i Stockholm de senaste fyra åren och dessförinnnan körde jag moped i två vintrar. Styrmuffar (Kallas även "run bags") är det absolut bästa som finns när det är kallt och grisigt.

I och med att dom styr undan både vind och väta så klarar man sig ganska långt med vanliga sommarhandskar, vilket i sin tur gör att det är bekvämare att hålla i styret.

Jag kan inte riktigt förstå på vilket sätt dom skulle vara trafikfarliga.

I början är det lite ovant i och med att man inte ser vad man gör. Men när man vant sig funkar det ganska bra. Kompisen har sådana på sin fyrhjuling och där funkar det klockrent. Det är som sagt inte så snyggt men vill man vara varm om händerna så är det finfint. Man klarar sig ju som sagt med ganska tunna handskar under så man förlorar inte just något i fingerfärdighet för reglagen när man väl vant sig vid vart man har knapparna.

Hmm ja, kanske inte är så dum idé ändå...
Ska åka till Sthlm till veckan, och tänkte köra Bulten en repa på måndag eller tisdag (eller båda) när man ändå är i närheten. Blir väl utskrattad vid fiket i Rosenhill men..., slipper jag frysa står jag ut med det... ;-)

Nä, trafikfara vet jag inte heller. Stoppa fötterna i något dylikt däremot, vore väl inte att rekommendera...

Nä, trafikfara vet jag inte heller. Stoppa fötterna i något dylikt däremot, vore väl inte att rekommendera...
Nej,att ha fötterna i styrmuffarna ger nog en väldigt konstig körställning och försämrar körkänslan en del...

Använt såna i -15 på vintern när man kört cross och dom funkar bra. Känns inte som att känslan försämras alls faktiskt, men smaken är väl som baken...

Styrmuffar bra? Svar: Nja.

Nja, styrmuffar är ju som sagt varken sexigt eller raffigt. Har nu kört ca 80 mil med muffarna monterade.

Det hjälper till stor del mot kalla fingrar, till 60 % kanske (om 0 % betyder "ingen förbättring" och 100 % "varma torra händer".

Nackdelar finns. Blinkersreglaget går i princip inte att använda, att få tag i bromshandtaget tar ca en sekund och ljusreglaget kan ändras lite som det vill under färd. Dock är det mesta av detta troligen en fråga om justeringar.

Jag kommer nog att använda dem igen, fast bara när det är riktigt kallt. Och säkerheten är ju ett litet frågetecken med tanke på ovannämnda...

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar