Styrlager fråga R1 -00??

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
Har köpt nya lager efter att jag upptäkt glapp i styret. Har sökt info och hittat en del, men några frågor består:
1 Hur stort jobb är det att byta de? Heldag eller nån timma?
2 Vilka verktyg behöver man? Några specialare?
3 Hur kan man spänna åt justermuttern utan specialverktyget?
 
Det hjälpte inte att bara spänna åt lite? Ibland kan det vibrera loss sig lite i gängorna. Bara att dra åt.

Men hursomhelst.

Att byta lager betyder att ta bort hela framändan på hojen.

Verktyg: 36mm hylsa

Sen för att lossa lagerbanor m.m så krävs det uppvärming av lagerbanan runt axeln på nedre styrkronan. Massa banka o lite kärva med t.ex en kniv för att få lossa lagerbanan så brukar det gå relativt smärtfritt ändå.

Spänn justermuttrarna genom att placera en bit metall me rundad kant (mest för att inte skada metallen som man kan göra med en smal skruvmejsel). bara o banka så det drar åt sig. Dra dock inte så hårt så att skyddsplattan börjar svikta innåt, då tar det inte så lång tid innan styrhuvet är löst igen o det är dags att byta övre lager igen.
 
jiGGa skrev:
Har köpt nya lager efter att jag upptäkt glapp i styret. Har sökt info och hittat en del, men några frågor består:
1 Hur stort jobb är det att byta de? Heldag eller nån timma?
2 Vilka verktyg behöver man? Några specialare?
3 Hur kan man spänna åt justermuttern utan specialverktyget?


1. du måste riva ner båda gaffelkronorna,beror på hur van du är att mecka, samt vilken utrustning du har tillgång till,de borde absolut inte ta mer än 5-6 timmar effektiv tid,och då är du väldigt långsam.

2. Igentligen inte.

3. Man kan spänna med skruvmejsel och hammare men dock så ser spännmuttern ut som kriget efteråt oftast,jag rekommenderar ett riktigt verktyg,även fast det bär emot att köpa det,alt låna?

4. Ett tips bara,Styrlagren på R1orna är lite kneiga,de gillar att glappa upp,så ibland kan de räcka med att "spänna åt" det lite,från fall till fall givetvis,och bli inte förvånad om du får efterspänna ett par gånger efter att de nya lagret är på plats.
 
Swedie skrev:
Det hjälpte inte att bara spänna åt lite?
Jag har dragit åt 36 mm bulten. Det hjälpte inte. Vill spänna åt justeringsmuttern för att kolla om det hjälper men såg i boken att man behöver special nyckel. Som en krok.

Med andra ord är det inte värt att byta lager själv :va
Såg enkelt ut i service boken :huvet
 
jiGGa skrev:
Jag har dragit åt 36 mm bulten. Det hjälpte inte. Vill spänna åt justeringsmuttern för att kolla om det hjälper men såg i boken att man behöver special nyckel. Som en krok.

Med andra ord är det inte värt att byta lager själv :va
Såg enkelt ut i service boken :huvet

Det är inte alls svårt att göra själv. Gör nåt roligare för pengarna istället som verkstan hade tagit...
 
Att spänna muttern på topp kommer inte göra nån nytta. Det är dom två under som kommer göra saken bättre. Och som jag sa ovan, du kan använda hammare plus kil eller vad som helst för att banka dom medsols typ 1/8-1/4-dels varv (borde vara nog för att dra åt). Testa detta innan du river isär hela skiten.
 
Swedie skrev:
Att spänna muttern på topp kommer inte göra nån nytta. Det är dom två under som kommer göra saken bättre.
Men e inte justerings muttern under den stora muttern upptill :va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top