Styrdämpare Yamaha R1?

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Hejsan!

Ska åka o hämta hem mej en Yamaha R1 -01 på fredag, kalasfin va den =)

Den är helt original. Men sen gick ja o tänkte på de här med styrdämpare vilket det verkar va många som kör med till dom. Är det ett måste? De känns som en vettig säkerhetspunkt iaf. Hur funkar en sån där styrdämpare egentligen? Vilken sort ska man ha? Vart kan man isf köpa ifrån? Är det svårt att montera sj även om man inte är superduktig på mek?

Vore tacksam för lite tips o svar!
//Andreas *snart r1 ägare =)*
 
Jag trodde inte att det skulle vara nödvändigt med styrdämpare när jag hade min retta, men efter det första vobblet så inköptes en FORT!
En ruggigt olustig känsla när styret slås ur händerna och hela skiten kränger hit o dit utom någon som helst kontroll.
 
Hejsan!

Ska åka o hämta hem mej en Yamaha R1 -01 på fredag, kalasfin va den =)

Den är helt original. Men sen gick ja o tänkte på de här med styrdämpare vilket det verkar va många som kör med till dom. Är det ett måste? De känns som en vettig säkerhetspunkt iaf. Hur funkar en sån där styrdämpare egentligen? Vilken sort ska man ha? Vart kan man isf köpa ifrån? Är det svårt att montera sj även om man inte är superduktig på mek?

Vore tacksam för lite tips o svar!
//Andreas *snart r1 ägare =)*

Köp min, Öhlins ställbar. 2500.-
 
Jag trodde inte att det skulle vara nödvändigt med styrdämpare när jag hade min retta, men efter det första vobblet så inköptes en FORT!
En ruggigt olustig känsla när styret slås ur händerna och hela skiten kränger hit o dit utom någon som helst kontroll.

Ofasen, de låter ju inge kul alls de =( Konstigt att inte yamaha monterade de original på dom som dom nya har..
 
Vobbel beror på en massa saker, som däckstryck, skick på fjädring osv

Kanske mest hur du är byggd, långa/korta armar. Tjock/smal osv osv

De flesta jag sett som kör ordentligt har ingen styrdämpare på sina R1.

Viktigt eller poserpryl? Testa först, man kan inte åka runt o tro att en styrdämpare är svaret på alla böner.
 
Vobbel beror på en massa saker, som däckstryck, skick på fjädring osv

Kanske mest hur du är byggd, långa/korta armar. Tjock/smal osv osv

De flesta jag sett som kör ordentligt har ingen styrdämpare på sina R1.

Viktigt eller poserpryl? Testa först, man kan inte åka runt o tro att en styrdämpare är svaret på alla böner.

Ok, ja e 181cm väger ca 68kg..
 
Jag har fått ett antal styrslag på gamla -99an, var av några i kurva, men något vobbel har jag inte vart med om, det känns som det borde bero på något annat.

Är styrdämpare nödvändigt? Ja det kan vara det, Alltså, jag tycker att jag vande mej vid det men risken finns ju ändå att det händer i ett speciellt läge där man inte kan eller hinner reda ut det och en bra styrdämpare ska ju inte märkas att den finns, så upplever jag den som jag har original på -05an, å andra sidan har jag ju lärt mej att köra utan....

Och nej, det är inte så svårt att eftermontera styrdämpare :tummenupp
 
Hejsan!

Ska åka o hämta hem mej en Yamaha R1 -01 på fredag, kalasfin va den =)

Den är helt original. Men sen gick ja o tänkte på de här med styrdämpare vilket det verkar va många som kör med till dom. Är det ett måste? De känns som en vettig säkerhetspunkt iaf. Hur funkar en sån där styrdämpare egentligen? Vilken sort ska man ha? Vart kan man isf köpa ifrån? Är det svårt att montera sj även om man inte är superduktig på mek?

Vore tacksam för lite tips o svar!
//Andreas *snart r1 ägare =)*

En styrdämpare är mycket bra att ha vid aktiv körning. Det är då hojen är som mest känslig för ojämnheter i backen, te x vid gaspådrag genom en kurva med lite nedlägg. Vid gaspådrag minskar trycket på framhjulet & krafterna som tas upp i framgaffeln kan leda till otäcka styrslag som kan skrämmas rätt så rejält.

Styrdämparen tar alltså upp krafterna som uppstår så att styret inte slår från sida till sida lika mycket som utan. Med en ställbar styrdämpare kan man reglera & anpassa hårdheten på styrdämparen efte rådande underlag.

En för hårt ställd styrdämpare är heller inte bra, eftersom krafterna som tas upp i framgaffeln måste ta vägen någonstans så brukar detta leda till att krafterna fortplantas vidare i chassiet.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top