Styrdämpare R1

Taget ur ett mail jag fick från försäljaren:

"TOBY använder den bästa sortens tätningar som finns.
Det är PTFE-tätningar....
PTFE=världens minsta friktion, se G-rekordbok...
Detta bidrar till att den slits mindre och håller längre.
Dämparen har hela 18st lägen för hitta rätt inställning."

//F

Polaren köpte en sån häromdagen till sin blade -00 men några 2900:- räckte inte, ca 3700:- med frakt har jag för mig det blev, å då börjar man nästan närma sig en Öhlinare om man letar lite...men den fungerar säkert som den skall och lite till.....skall sätta dit kompisens imorrn så då kan jag ge med kommentarer

Bara en parentesfråga, varför denna styrdämparhysteri kring r1'an? Hur sjukligt hårt kör folk egentligen på gatan?
Är jag den enda som inte tycker att R1'an är mer fladdrig än andra r-hojar? Visst kan den "snärta" lite när vid hårt pådrag, men det är liksom bara naturligt med tanke på attackvinkeln.
Tycker det verkar vara många som springer iväg å köper dämpare lite i onödan.....

bara en undran..... :p

Dr Gixxer skrev:
Polaren köpte en sån häromdagen till sin blade -00 men några 2900:- räckte inte, ca 3700:- med frakt har jag för mig det blev, å då börjar man nästan närma sig en Öhlinare om man letar lite...men den fungerar säkert som den skall och lite till.....skall sätta dit kompisens imorrn så då kan jag ge med kommentarer

3700, var det komplett med fästen??
Har hört många bud på vad en öhlinare kostar med fästen. Allt från 4500- 5500 kr???

/L

håller med fenix....

....min R1a har inget behov av styrdämpare....den är hur stadig som helst.....haar åkt andra hojar som är mycket värre.....men det kanske är olika mellan r1a tillr1a!!?

jag är helnöjd och tänker inte byta hoj på ett par år i alla fall

jensa

Fenix skrev:
Bara en parentesfråga, varför denna styrdämparhysteri kring r1'an? Hur sjukligt hårt kör folk egentligen på gatan?
Är jag den enda som inte tycker att R1'an är mer fladdrig än andra r-hojar? Visst kan den "snärta" lite när vid hårt pådrag, men det är liksom bara naturligt med tanke på attackvinkeln.
Tycker det verkar vara många som springer iväg å köper dämpare lite i onödan.....

Då har du aldrig dragit fullt över ett ojämt vägparti kan jag lova :fakta
Kör du den riktigt hårt så behöver du en dämpare ta bara en skarp kurva med kraftigt nedlägg å en puckel i vägen då kastar det rätt bra i styret kan jag lova dig!

Köp en dämpare å var kvar på vägen :bow

YZF-1000-R1 skrev:
Då har du aldrig dragit fullt över ett ojämt vägparti kan jag lova :fakta
Kör du den riktigt hårt så behöver du en dämpare ta bara en skarp kurva med kraftigt nedlägg å en puckel i vägen då kastar det rätt bra i styret kan jag lova dig!

Köp en dämpare å var kvar på vägen :bow

jo, jag sa aldrig att den inte fladdrar... klart styret går som en kollibri när man pressar på :crash . frågan var varför alla/många säger att just r1'an skulle vara extrem... tycker alla r-hojar beter sig mer eller mindre på det sättet..... bara ett oförtjänt rykte eller?

Fenix skrev:
jo, jag sa aldrig att den inte fladdrar... klart styret går som en kollibri när man pressar på :crash . frågan var varför alla/många säger att just r1'an skulle vara extrem... tycker alla r-hojar beter sig mer eller mindre på det sättet..... bara ett oförtjänt rykte eller?
R1:an är betydligt närvösare än andra R hojar.....tycker det är en väldig skillnad jämfört med gsxr o blade

TOBY dämpare verkar lite halvskummigt tycker jag....ingen annan som tycker det???

Ravetrancer skrev:
R1:an är betydligt närvösare än andra R hojar.....tycker det är en väldig skillnad jämfört med gsxr o blade

Håller med där, en väsentlig skillnad mellan hojarna!
Men jag besväras inte så mycket av att R1:an är orolig, tycker man har blivit så medveten om det. Men självklart så skulle det inte vara dumt att ha en, har inte provat nån retta med styrdämpare... :confused: Säkert ingen nackdel :fakta
TOBY har jag ingen uppfattning om, jagar själv en dämpare om priset är det rätta till rettan!! :tummenupp

låter som man borde be polarn snällt om man får prygla hans Blade lite för att bedriva lite jämförande studier. :crash :tummenupp

Hojtar in till när ni har hittat den ultimata styrdämparen till rätt pris?

Fenix skrev:

Håller med dig FENIX, jag har då inga problem med mitt styre. Som du sa, visst kan det snärta till om man gasar på, men va fan det är ju en R1 vi pratar om, en potent hojj alltså.

Man hör & läser saker som lyder så här: Ska du köpa en R1, JA svarar den andra, då måste du ju köpa en styrdämpare annars dör du ju.........

KAnske inte så där hårt som DÖ, men det är nära.

fan, jag har inte sett nån toby dämpare på GP hojarna, har ni????

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph