styr-vobbel i 140km/h

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
HONDA CRF 450 -04
jag frår styrvobbel redan i 140km/h på min yamaha tdm 850 -99.
tänkte jag skulle köpa styr dämpare så blir det väll kanske bra men är det verkligen normalt att den börjar vobbla så tidigt???? (framdäcket är nytt)

Melin skrev:
jag frår styrvobbel redan i 140km/h på min yamaha tdm 850 -99.
tänkte jag skulle köpa styr dämpare så blir det väll kanske bra men är det verkligen normalt att den börjar vobbla så tidigt???? (framdäcket är nytt)

Rejäla glapp i lagren kanske?

Nånting är fel, framhjulslager eller styrlager, kan ju komma bakifrån med men förmodligen nått av dessa.

har inte hunnit kolla det men jag tvivlar. den har bara gått 1400 lugna mil... jag kände förra ägaren. men jag ska kolla det senare i dag

En hoj ska inte vobbla vid bibehållen hastighet, om så hög.

Har du samma profil på ditt framdäck och bakdäck? Alltså inte dimensionerna utan är det t.ex samma däckmärke? Om du har ett väldigt slitet bakdäck, och ett konstigt slitet framdäck, eller ett nytt framdäck så kan du få våldsamma kasst pga just olika sätt som däcken fungerar vid hastigheter. Jag hade problem med Dunlops racedäck (208GP) på min då jag hade ett annat bakdäck. Fast sen var ju däcket i sig oxå väldigt dåligt balanserat (jag hade balanserat, men det behövdes 125gr för att motbalansera felbalansen i däcket).

Så slutligen kolla därmed balanseringan av båda däcken, däcktryck och lager i styret.

Har hojen stått länge? Så den kan ha fått platta däck allså. Inte det troligaste men om det är lätt att utesluta.

den var lika tidigare men då var det VÄLDIGT slitet framdäck på den så jag bytte till ett nytt. balanserat och på-lagt på gummivekskad...
ingen skilnad... kan det vara inställningen på fjädringen??? den är väldigt lågt ställd eftersom jag har korta ben

På min cross jag hade förut , en honda cr 125a så precis när jag köpt den så började den vobbla i lite högre hastigheter , ställde om dämparna , sen dess har den aldrig vobblat.

marcus_136 skrev:
På min cross jag hade förut , en honda cr 125a så precis när jag köpt den så började den vobbla i lite högre hastigheter , ställde om dämparna , sen dess har den aldrig vobblat.

Hade samma problem med min cr250, vobblad äckligt mycket i höga hastigheter.

Melin skrev:
den var lika tidigare men då var det VÄLDIGT slitet framdäck på den så jag bytte till ett nytt. balanserat och på-lagt på gummivekskad...
ingen skilnad... kan det vara inställningen på fjädringen??? den är väldigt lågt ställd eftersom jag har korta ben

En till idé över vad det kan vara, den hojen ska ju inte vobbla i dom farterna:
Lågt ställd = sänkt fram?
Om den är sänkt fram och inget bak så har du ju en brantare gaffelvinkel vilket gör hojen nervös. Om du ska ha lägre hoj så sänk lika mycke fram och bak så bibehålls egenskaperna i det närmaste som originalet.

/lastu

Swedie skrev:
Fast sen var ju däcket i sig oxå väldigt dåligt balanserat (jag hade balanserat, men det behövdes 125gr för att motbalansera felbalansen i däcket).

styret.

125 GRAM !
hur löste du det ? svetsade du fast en viking herring torskpilk på fälgen då eller :D

:felämne

styrvobbel på tdm

hej, har det inte löst sig så kolla däckstyp, du har ev. radialdäck bak ock det nya framdäcket är ett diagonaldäck, då blir hojen knasig vettu.

håke skrev:
2424005 hej, har det inte löst sig så kolla däckstyp, du har ev. radialdäck bak ock det nya framdäcket är ett diagonaldäck, då blir hojen knasig vettu.

Kändes det bra att lyfta en 2 år gammal tråd?

Mr Helmut skrev:
2424016 Kändes det bra att lyfta en 2 år gammal tråd?
Kan bara hända på SH....
Här flyter trådarna upp som sjölik efter ett år eller två...

Fast det är väl bra att folk hittat sökfunktionen... :rolleyes:

Kanske ska förstora typsnittet på trådarna när dom passerat 1år eller nåt.

Det KAN hjälpa, men man vet aldrig.

ja den hojjen kommer jag nästan inte ihåg...
bytte in den mot en quadracer i stället..:yoparty
som föresten också är till salu....

Tackar o bockar för hjälpen alla fall...

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025