Stunt-broms ?

banonas

100% MOTOBRAIN
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
CCM 644 SUPERMOTO ´03
Jag kör motard och undrar om jag kan koppla en stuntbroms dvs en bakhjulsbroms från vänster sida av styret, tanken är att montera en bromspump från en scooter ?

Kan jag koppla den till ordinarie bakpump där vätskebehållaren annars sitter eller skall den kopplas direkt på bakre bromsok och isf hur ?

Jag vill ej ha en lösning med 2 st bromsok !

Tacksam för kunniga svar !

Mvh Banonas :confused:

Är ingen stuntare själv men har sett lite olika varianter, en är som du nämner ett mindre bromspump/cylinder från t.ex. en scooter. Har den en bromsvätskebehållare så är det ju bara att dra en slang direkt från bromscylindern (reglaget) bak till oket. Bara se till att ha en pump som orkar med. Lite mer krafter på en MC än en liten scooter...

Ur ett rent konstruktionsmässigt perspektiv så är den varianten enklast. Allt du behöver är ju ett reglage samt en bromsslang. Vill du ha en ordentlig bromspump så kan du ju annars ta en konventionell pump från en MC och vända på den.

Last edited:
Koppla den till bromsoket funkar inte, du ska koppla bromsslangen till bromscylindern där bromsvätskebehållaren sitter. :) Det finns adaptrar för detta eller så kan man göra allt själv. Men pump från en scooter är nog för liten //johan

Koppla den till bromsoket funkar inte, du ska koppla bromsslangen till bromscylindern där bromsvätskebehållaren sitter. :) Det finns adaptrar för detta eller så kan man göra allt själv. Men pump från en scooter är nog för liten //johan

dags för ett trådlyft,,,
vart kan man hitta en sån adapter??
jag hade ju då tänkt ha bakbromsen på styret och samtidigt kunna bromsa med fotbromsen och endast ett ok.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!