Stulna hojar: Tips på fastlåsning osv

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Fick ju min hoj stulen för cirka 6 veckor sedan. Natten mellan söndag och måndag förra veckan var de inne i samma garage igen och plockade den andra hojen som stod där (en Aprilia nånting). Min hoj stod fastkedjad och larmad så den har de inte rört, men det är väl bara en tidsfråga. Jag vill nu ha tips på sådant man kan göra för att göra det så jävla svårt för tjuven som det bara är möjligt. Hur snabbt klipper tjuven en klass-3 kätting egentligen? Någon som vet vad en MC-bur kostar (sådan som de hade på mässan)?

Seså, skriv nu dina bästa tips. Du kan dock skippa tips som "Sov med din magnum-45 i bilen brevid och skjut fanskapen".

Freppa skrev:
Fick ju min hoj stulen för cirka 6 veckor sedan. Natten mellan söndag och måndag förra veckan var de inne i samma garage igen och plockade den andra hojen som stod där (en Aprilia nånting). Min hoj stod fastkedjad och larmad så den har de inte rört, men det är väl bara en tidsfråga. Jag vill nu ha tips på sådant man kan göra för att göra det så jävla svårt för tjuven som det bara är möjligt. Hur snabbt klipper tjuven en klass-3 kätting egentligen? Någon som vet vad en MC-bur kostar (sådan som de hade på mässan)?

Seså, skriv nu dina bästa tips. Du kan dock skippa tips som "Sov med din magnum-45 i bilen brevid och skjut fanskapen".[/QUOTE

Hitta ett bättre garage,så länge dom kommer in och kan arbeta ostört så kan dom ta det dom vill.

"Sov med din feta AK5a och skjut fanskapet" :tungan

Däremot så kan du montera en kamera som övervakar parkeringen. Det kan ju aldrig skada. Olagligt eller inte, vem bryr sig, du kan ju skicka ut filmen på nätet och se till att dom aldrig stjäl fler hojar...

sådeså!

//jaG

Freppa skrev:

Seså, skriv nu dina bästa tips. Du kan dock skippa tips som "Sov med din magnum-45 i bilen brevid och skjut fanskapen".

Borde inte ett larm som syns utanpå avskräcka de flesta? Lämnade in cykeln idag för installation av larm.

Annars är det väl just att låsa fast hojen ordentligt i något som gäller? Spelar ju ingen roll om man så har tio lås i hjulen om de ändå lyfter iväg den.

Tyvärr är nog Magnumen det enda som funkar i längden.... :mad:
Jag håller på å bygga min egen Mc-bur och kan kasta in lite bilder och tips när den blir klar.Annars har du adressen till Vikinglift som bygger burarna här:

http://www.cesium.se/index.htm

Edit: Adressen fanns visst redan... Trött... :död

Last edited:
Har faktiskt funderat på att ha hojen utomhus där den syns från alla fönster i hyreshuset. Vilken tjuv vågar ge sig på hojen då om den är larmad?

chrilla skrev:
Har faktiskt funderat på att ha hojen utomhus där den syns från alla fönster i hyreshuset. Vilken tjuv vågar ge sig på hojen då om den är larmad?

Alla!! Dom bryr sig inte om dom åker in eftersom dom är ute på en halvtimme i vårt "rättssamhälle".... Det enda som hjälper är att själv gå ut med bollträt om man känner att man fixar det. Många av bovarna är beväpnade med både det ena och andra...

Kapitalist! :gnissla

Annars fixar du buren själv med lite stål, svets, proppmaskin och folkisar. :tummenupp

WestW skrev:
Hur många bryr sig när ett larm tjuter i några sekunder tills batteriet är bortslitet?

Ingen bra ide tror jag.

Spyball har inbyggt backup batteri med kontroll av inspänning.
Lyfter de på batteripolen så tjuter det. Startspärren gör att de inte kan köra hojen från platsen iallafall.

Det man kan göra också är att dra om elledningarna så starten sitter på tutan alt. att man måste hålla in tutan och starten samtidigt. Vilken tjuv rör tut-knappen vid ett stöldförsök???

Tips. Fixa en vanlig lastögla och dra fast den med expander i golvet eller väggen. Låna sen en svets och "loppa" bulten så de inte kan skruva ur den.

Själv har jag min fastlåst med en båtkätting klass 5 runt ett rör till värmeväxlaren. Klipper dom det så vill det till att de har rejäla doningar eller är villiga att bli riktigt svedda av varmvattnet. Larm och skivbromslås finns också.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra