Stulen hoj - tjuv hittad, polis tipsad, tjuven säljer vidare

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
2010 fick en person här på SH sin hoj stulen, hojen var borta bra länge, ca 8 månader, men så dök den upp i mitt närområde

jag tipsar polis om var den stod & vem som körde den. Dom skulle lösa det

ingenting händer & jag börjar bli frustrerad

hojen byter ägare utan min vetskap, men av en slump hittar jag den igen på facebook, denna gången omlackad

polis tipsas igen, men ingenting händer.

jag har alla skärmdumpar, namn, bilder, tidpunkter & rubbet

vad skall jag göra ? låta skiten vara ? kontakta tidningarna ? hänga ut tjuvarna

jag e trött på att polisen inte gör nått, fast jag ordnar så mycket bevis så det bara är att hämta hojen.

SUCK !!!!!!!!!!!

úppdrag granskning , kalla fakta eller liknande borde vara intresserad av detta.

Ja de är bara skicka till alla tidningar som finns osv. AB och Expressen kan göra storrubriker av mer lr mindre allt ju så bara o köra på. "Polisfjaskot"?

Ja de är bara skicka till alla tidningar som finns osv. AB och Expressen kan göra storrubriker av mer lr mindre allt ju så bara o köra på. "Polisfjaskot"?

Du kan ju börja försöka med lokalblaskan Helsingborgs Dagblad, alternativt TV

Dax att sno tillbaka den istället kanske, Ska tjuven sen själv gå till polisen. Dom har stuligt min stulna hoj!!

Dax att sno tillbaka den istället kanske, Ska tjuven sen själv gå till polisen. Dom har stuligt min stulna hoj!!
Det är lika olagligt som att stjäla den från början, egenmäktigt förfarande osv :ajjabajja

Bra jobbat, som vanligt, wonderwizard :tummenupp Försök få tag på en åklagare, och är det spåret också kallt, riksmedia, då slår det hårdare än lokalblaskan. Betalar jag polisens lön vill jag fanimig se resultat också :fakta

Det är lika olagligt som att stjäla den från början, egenmäktigt förfarande osv :ajjabajja

Bra jobbat, som vanligt, wonderwizard :tummenupp Försök få tag på en åklagare, och är det spåret också kallt, riksmedia, då slår det hårdare än lokalblaskan. Betalar jag polisens lön vill jag fanimig se resultat också :fakta

sålänge man har den tidigare ägarens tillstånd så går det väl bra? :hihi

Det är lika olagligt som att stjäla den från början, egenmäktigt förfarande osv

Detta hör man ofta men ingen kan referera till någon lagtext som säger att det skulle vara olagligt att ta tillbaka något man äger. Klart man måste få ta det som är ens eget om man hittar det..? :confused:

Edit.... Hittade det och ni har rätt i att det är olagligt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Självtäkt

Last edited:
Är lite bökigt detta med "godtrosförvärv" (som iofs inte skall existera längre). Men du har rätt att ta tillbaka dina prylar om gärningen är "färsk". Det vill säga att om du ser att cykeln blir stulen och du tar tillbaka den då (iofs andra lagar som går in men ändå) eller INOM 24 timmar efter att den försvann. Gäller iaf på cyklar, kan dock vara andra regler som gäller då värdet på en MC är mycket högre. Dock en djungel så vill du vara på den säkra sidan ring polisen om du själv hittar din mc.

Angående trådskaparens dilemma om att släppa eller gå vidare är också en djungel.

I detta fall är det väldigt många inblandade och inte bara gärningsman och polis. Försäkringsbolaget som löst ut motorcykeln (förutsatt att den var försäkrad) och därmed är det även en målsägande. Det är alltså försäkringsbolaget som skall ha ersättning av tjuven som stulit hojjen. Men 8 månader efter att motorcykeln har stulits så kan du inte utom allt rimligt tvivel säga att personen som har motorcykeln är den som har stulit den ellerhur? du kan i bästa fall få den personen dömd för häleri då han/hon befattat sig med motorcykel som kan vara av annan avhänt. Detta är jävligt svårt för polis att kontrollera också om personen som innehar besittningen är lite slipad.

Detta är vardag i Malmö, dvs stulna cyklar, moppar osv osv...med nuvaranda lagstiftning så är både polis och målsäganden chanslösa.

Men jag försvarar EJ polisen i detta fall och något borde ha gjorts! (om det nu inte har gjorts något du inte vet om?). Polis kanske har kontrollerat och kunde ej konstatera med chassinummer osv att det var just den hojjen? personligen måste jag säga att det är skitdåligt agerat om motorcykeln stämmer med den som stals och ej tas i beslag för vidare undersökning...

Väldigt många variabler som spelar in men det är tragiskt hur som helst. Jag hoppas bara att personen som fick den stulen har fått ersättning.

Vad händer om man inte hade försäkring, inte bryr sig om att polisanmäla, inte gör någonting, tills man en dag hittar hojen, snor tillbaka den och hävdar att den aldrig varit borta. "Jag ska anmäla dig för stöld" säger han som köpt hojen i god tro, men själv låtsas man vara oförstående och säger att den har stått i garaget hela tiden.

Lite osannolikt kanske men bör vara svårt att döma någon för självtäkt då.

Hur kan en stulen hoj byta ägare utan papper... då kan det ju inte ens vara i god tro längre...

Inte alls osannolikt men den som "stjäl tillbaka" kommer att få mer problem än den som stulit den i första början. Han som "köpt hojjen i god tro" kanske har fått något typ av kvitto och då sitter den som stjäl tillbaka sin sin hoj lite illa till.

OBS: Det finns inget som heter god tro! :D

Det är snart sagt bara massmedia som gäller för att "sätta tummen i ögat" på politiker och tjänstemän..tyvärr!
Janne Josefsson är en riktig "iller" när han tycker han har ett tillräckligt intressant ämne, så ett ärende som hanterats som det här är nog tveksamt att han skulle ta sig an.
Men som det ser ut i Sverige idag, framförallt i Malmö/Helsingborgsområdet så kanske han/dom är extra intresserade.
Så jag skulle nog kolla med "Uppdrag Granskning", det finns info på deras hemsida på SVT.se hur du gör.
Följde tråden om det här och förstår att du är "trött", men ge inte upp det kommer nog en dag när det ger resultat.

/KentW

Fyfan vad bra du är wonderwizard, jag blir som vanligt väldigt imponerad av ditt arbete! Det är fan skönt att det finns såna som du, såna som bryr sig lite och faktiskt lägger ner jobb på att skipa rättvisa. En stor eloge till dig!:tummenupp

Om du ska gå till media så samla på dig alla gånger du haffat tjuvar, lyckats få tillbaka en hoj osv. Ta upp hur många gånger som polisen verkligen har engagerat sig och hur många gånger de inte gjort något alls. Så att det inte bara handlar om EN hoj utan att det är ett relativt stort problem i Skåne. Blir ju hojar stulna överallt i sverige men när det snos här nere så är det rätt många som blir av med sina moppar under rätt kort tid.

När min hoj blev stulen kom de inte ens. De skickade en rapport sen var det bra med det.

Om du gör grovjobbet så lär nog uppdrag granskning eller kalla fakta vara intresserade. Sen kan de ju gräva vidare och kontakta polis och försäkringsbolag mm för att få information från dom. Men tror nog du måste komma med mest info iaf från "gatan".

Tycker att du ska köra hårt på detta. :) Bra jobbat Henke! :krama

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...