Stukat foten :(

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Hur kurerar man en sådan bäst?

Igår var jag så korkad att jag gick på finten att lira (inomhus)fotboll med ett gäng polare, och det tog ju såklart inte mer än 30 minuter innan jag stuckade till högerfoten ganska rejält.

Polarna tog när det hände och la min fot i högläge, drog ut och hämtade en massa snö och la i en plastkasse och "knöt fast" runt fotleden - men finns det något mer man kan göra nu i efterhand? eller något man bör undvika?
Ska man belasta eller försöka att undvika belastning så mycket som möjligt, är en längre promenad bara bra för att motionera och "värma upp" leden, eller ska det undvikas?

(Undra hur många timmar motocross, amerikansk fotboll, kickboxning, thaiboxning osv. man spenderat utan några värre skador än lite smärta och blåmärken dagen efter... så hinner man (såklart!?) inte ens med 30 minuter av lite sketen (fast lite rolig) fotboll så blir man straffad direkt för sitt korkade val) :brinnerup

thx :)
hittar dock inte så mycket info om vad man ska göra under tiden "skadan har redan skett några timmar sedan, gör fortfarande ont, belasta eller inte?" hehe

men men, får bli lite promenad för att värma upp och träna upp svagheten :D

tips från bruden min :tummenupp

linda om foten med bandage, dock inte allt för spänt.
kyl ner den ibland med kylbalsam. voltaren är bra de tar ner inflamationen i fotleden, håll också foten i höjdläge någon gång om dagen några minuter så att inte allt för mycke blod/vätska samlas där.
belasta foten ibland, inte allt för ofta men sluta inte heller använda foten helt, om de int e någå värre än en stukning borde smärtan gå om om några dagar å du e upp på benen igen:)

Jag stukade foten rätt rejält för några månader sen. läkaren sa att jag skulle hålla den stabiliserad med antingen nån linda eller "vristkrage" tror jag det heter, och försöka gå som vanligt men se till att inte göra för stora rörelser och belasta den för mycket.

Så se till att linda foten (inte för hårt) och försök att promenera som vanligt så blir det bätter efter några dagar men helt bra blir det kanske efter några veckor.

Slänger inte en bild på hur min fot såg ut dagen efter jag hade varit full o klantig. :)

Bifogat

• DSC00741.jpg
    DSC00741.jpg
    153 KB · Visningar: 47
Okej, tack för infon. (damn Vaselek, ser inte alls för roligt ut)

Fått låna en "vristkrage" av Pucko och idag blev en promenad på någon timma (grymt gött väder dessutom) och skippa träning tills tisdag troligen, hoppas det fixar biffen :)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back