Studsande framhjul vid hård inbromsning!

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Jag var ute på ett nerlagt flygfält idag och tränade på bromsteknik.
Bromsar inte max utan kanske 80% tryck, då låser framhjulet och studsar lätt mot asfalten.
Jag testade flera gånger med samma resultat..
Det är i högre fart ca 150-100kmh, när farten minskar så släpper jag av på trycket.

Däcket är maxxis MA-PS, med ca 2,1-2,2 i kalltryck.

Jag kan bromsa! Slappnar av i armarna, blicken högt osv..
Misstänker någon stötdämparjustering, för sånt är jag dålig på..
Går det att justera bort sådana tendenser?

mvh/Henrik

Kan du låsa upp framhjulet i 150 är det något som är generalknas. Jag skulle inte köra mera innan jag listat ut vad det är.
Börja med att kolla lufttryck och återställ dämparna till orginalinställningar.

Testa att lätta på returdämpningen i gaffeln.

Men som sagt om det låser då har du nog nått annat problem.
Ta isär och rengör oken med alla rörliga delar är mitt tips då (och byt belägg kanske).

Last edited:
Sätt ett buntband på ena gaffel benet, då ser du lätt om gaffeln bottnar ur , om så är fallet. kolla returdämpningen eller så kanske det e dax att renovera gaffeln.

Gaffeln bottnar då för att fjädrarna dvs förspänningen står för mjukt.
Laborera INTE med komp och returdämpning innan du ställt upp förspänning. Det enda som du gör då är att dölja symptomen.

Mvh Roberth

Japp mkt troligt. Gå in på öhlins sida de har bra beskrivning hur du ställer in sag/häng/förspänning.

Testa även med buntband för att se hur mkt av fjädringens väg du använder och återkom.

Gaffeln bottnar då för att fjädrarna dvs förspänningen står för mjukt.
Laborera INTE med komp och returdämpning innan du ställt upp förspänning. Det enda som du gör då är att dölja symptomen.

Mvh Roberth

Tjena Henrik,

Hur långt har hojen gått nu? Min har nästan två kilomil på sig och jag VET att jag måste byta olja i gaffeln till vintern om det inte blir byte av hoj. Jag har själv lätta pulser i gaffeln denna säsong vid medelhård bromsning utan att ha rört inställningarna annat än att höjt hojen bak något (vilket också kan påverka...). Mitt häng är ok, skivor är plana, beläggen vettigt friska och allt sitter fast.

Har Du justerat in hänget fram? Som en del redan föreslagit gör Du så här:

1. Sätt kattstrypare runt den blanka delen av gaffelbenen och skjut upp dom mot packboxarna.
2. Åk ut och bromsa successivt hårdare till dess att "studsandet" börjar.
3. Mät avståndet från uk benet till ök buntband. Det är den kompression du haft.

OBS - På Daytonan bottnar dämparna när Du har 17 mm kvar av gaffelbenet! Så Du ska aldrig ha ök kattstrypare närmare uk stödben än 25-30 mm.

Innan Du börjar trixa med komp och retur - skruva in och räkna klicken, skriv upp så Du hittar tillbaka. Har Du inte ställt in häng och justerat inställningarna själv återgår Du till grundinställningen i instruktionsboken innan Du börjar övningarna.

Lycka till!

Tack för alla svar!
Det låter troligt att returen är för hård (jag drog på den tre klick igår) och förspänningen för lös, för det är den..

Jag har kattstrypare monterade sen tidigare och sprang ut till garaget för att mäta, med 24mm som resultat.
På förspänningen har jag åtta synliga ringar och hojen har gått 1000mil..snart..

Last edited:
Vad väger du? kanske för mjuk fjäder?

Spänn inte enbart förspänning efter bottning eller ej. Titta på saget också.

Om saget är korrekt men du bottnar kanske en hårdare fjäder kan vara på önskelistan tex.

Kika på öhlins om hur du ställer in hänget:

http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/

Tack för alla svar!
Det låter troligt att returen är för hård (jag drog på den tre klick igår) och förspänningen för lös, för det är den..

Jag har kattstrypare monterade sen tidigare och sprang ut till garaget för att mäta, med 24mm som resultat.
På förspänningen har jag åtta synliga ringar och hojen har gått 1000mil..snart..

Hade samma problem, mätte upp bromskivorna och den ena visade sig vara skev, bytte bromskivor och problemet försvann.:)

...Jag har kattstrypare monterade sen tidigare och sprang ut till garaget för att mäta, med 24mm som resultat.

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, såg inte denna post... 8 synliga ringar känns lite högt, jag skulle gissa att 4-6 ringar ger Dig ett häng på ca 30-35 mm med förare. Som tur är kommer det att bli ett kvällspass med fjädringsinställning på Kemora, kanske något att bita i under de dagarna?

Chassit på Daytonan funkar enligt min erfarenhet utmärkt med de värden som Öhlins anger i sin guide (se Richos länk), 30-35 mm fram och 25-30 mm bak, ska motsvara runt 30% av total fjädringsväg. Retur brukar jag först ställa fram, sedan anpassa bak så att den återgår till normalläge samtidigt. Dave Moss från Catalyst Reaction i USA har gjort en serie videos om justering och jobbat en del med just 675:an. En del av tipsen är från honom, andra från en duktig kille som jobbar med fjädring och rejsat en 675 med framgång i Sydafrika.

Synes till veckan:tummenupp

/R

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back