Studietips

Anciol

Bitterfitta MC
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
såld till förmån för barnvagn...men har mutat in mig på en TL1000
Hej vänner!!

Sitter här och försöker plugga, vilket inte går så bra.

Hittills har jag pratat i telefon, surfat sh (kan ju komma nå roligt under de där 10 min jag pratade i telefon), laddat ner musik och kramat katter. Det har blivit ca 10 sidor lästa.

Har någon något bra tips på var/hur man tokpluggar. Vill verkligen läsa, men jag blir distraherad hela tiden. :huvet Till saken hör ju att jag inte kan gå hemifrån eftersom jag har inte har bilen hemma plus att jag är jäkligt lat.
Har redan druckit en massa kaffe och det funkar ändå inte!!!

Stäng av datorn, dra ut telefonjacket, drick inte kaffe, undvik att äta sötsaker med socker i så undviker du pendlande trötthet och pigghetssymtom, ta en kort promenad/cykeltur på c:a 20 min innan du sätter dig framför böckerna. Använd gärna öronproppar också. :)

Edit: orkar du med foxtrot så orkar du med en promenad också.

Last edited:
Vet hur det är, du behöver inspiration: stäng av datorn gör nåt som rensar skallen utan att det tar flera timmar. Joggingrunda 5 km eller kortare cykeltur eller kanske rätt musik för att läsa. Kall dusch kan hjälpa om man känner sig seg. :tummenupp

Helt klart lite syre till hjärnan behövs och då är en kortare promenad på ett par km jättebra.
Annars är det bra att försöka hitta ett ställe där man inte kan prata i telefon eller har dator. Gärna ett bibliotek eller nåt sånt!

Vi sitter i samma båt du och jag.. Jag har tenta på fredag och måste, måste måste plugga då jag inte riktigt greppat denna delkurs... men vad f*n gör man. Surfar SH, tittar på tv och chattar med polare :huvet Jag har till och med städat :kocko visserligen är väl det bra att göra men inte har jag tid med det :4skrika

Anciol skrev:
Har redan druckit en massa kaffe och det funkar ändå inte!!!

Jag försökte undvika för mycket kaffe när jag skulle plugga eftersom
det gjorde mig rastlös. kunde inte sitta still å bara läsa.. Dessutom var jag helt öförmögen att plugga hemma eftersom där fanns tv, dator, säng...

Hellre satte jag mig i biblioteket eller på en annan lugnare plats där det egentligen bara fanns en sak att göra.. läsa.. och med lite tur då och då spana på nån söt tös... ah.. palindrom!

Intala dig själv att du ska hålla ett föredrag om det du läser, då brukar man skärpa till sig...

Hmm... jag borde veta efter strax 240 avklarade poäng. Ska jag va ärlig så tycker jag att de flesta studietekniksföreläsare mest är optimistkonsulter fulla av b-s. Det gäller egentligen bara att vara intresserad av ämnet man läser så löser resten sig självt. Fasta rutiner är bra också; se till att avsätta ett visst antal timmar av dagen till studier och gå upp tidigt på morgnarna. Men först och främst ska det som sagt vara kul. Om det du håller på med upplevs som tråkigt för tillfället så växla till något annat kursmoment ett tag eller välj kurser som är mer intressanta i framtiden.

mb har rätt (som vanligt). Visserligen är ju inte allt man läser av direkt större intresse.

Jag brukar dra på mig ett par trådlösa lurar, spela musik på rätt lagom ljudnivå och tvinga mig själv att läsa.

Jag pluggar iofs mest ingenjörsämnen som man inte läser så mycket till, utan räknar å modellerar å grejar å är seriös som fasen.

Nåväl, kolla inte mer i denna tråden eller nån annan tråd på SH så har du lite mer tid över att läsa :)

Lycka till!

/hd

Räkna ut hur många sidor du behöver läsa under kursen och se till att du läser "lika många" sidor om dan. Du bör oxå dra bort två veckor som "fria" veckor där du kan råplugga eller skriva hemtentor...

Det handlar om karaktär... Ser man till att ha läst sidorna, så kan man med GOTT samvete surfa SH senare. Du har ju ganska gott om "pluggtid" på lärarhögskolan, så det ska väll inte vara några probs att få skiten gjord?!

KOM IGEN NU!! :fatta!

/FW

Tack för tipsen!
De flesta visste man ju redan om iofs.

Känner mig inte så motiverad till studier nu, ligger lite efter av olika anledningar och det ligger i bakhuvudet hela tiden!

Det går, av någon anledning bättre att sitta på kvällen och läsa.

Kruxet är att jag ska läsa boken tills imorron, plus skriva en litteraturanalys. Jag är av den sorten som gör allt i sista sekunden och så slutar det med det här, PANIK!!

Tycker att elen kan gå i min del av stan så att det inte finns nåt å göra.

Lovar mig och alla er att jag inte ska gå in på sh eller någon annan sida ikväll, ska också stänga av tvn och mobilen...usch fy och blä!!

..Stitter själv med mitt examensarbete på 20p nu...och har samma problem. Motivationen går till och från. Brukar lösa detta problem med att göra något helt annat en stund. Iväg o spela biljard eller klyva ved eller vad som. Sedan kan man sitta hela natten o plugga...bara man fått röra lite på sig så brukar det lösa sig.

Lycka till!

/KaliZ

Mitt bästa tips: Bra musik i stereon, sätt dej bekvämt, läs boken.

Har f.ö. tenta imorrn, började plugga första gången idag.
Sitter och degar med en övningstenta.
Vilka av följande organ ligger i
A) peritonealhålan
B) thorax

mjälten, lungorna, pancreas, gallblåsan, levern, thymus, hjärtat, njurarna.

Vill rekommendera en bok till alla som studerar. En lättläst och underhållande bok om lärande, med en del konkreta tips. Börja med att läsa den!
Se smakprov på:
http://www.q2ab.se/s_att_lara_sig_cykla.htm

Länge leve lärandet
Klas Mellander, ISBN 91-971773-0-X
Undervisningen är död! Länge leve lärandet!

Lycka till med studierna!

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back