Studenter, Umeå

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Hej!

Har planer på att flytta till Umeå till hösten och börja studera.
Kollar runt lite på boendet. Ganska fattigt, (www.bostaden.umea.se)

Har fått tag på en via balticgroup en 1:a för ca 3800/mån med el,internet.
11 månader hyra.

Blir det så mycket billigare om man vill bo i en etta eller är det korridor som gäller om man vill spara på slantarna?

MVH
Anders

Korridor kostar ungefär lika mycket men är desto roligare per krona!
Ligg på rejält på blocket åxå men tänk på att Ume är lika hårt som Stockholm utan överdrift för er som inte har koll. t.ex gick det ett hus vid tegsbron ganska nyss för över 7 millar.

Korridor kostar ungefär lika mycket

Kanske om man ska ha hela korridoren själv, men annars ligger det runt 2000 kr för ett rum.

Till trådskaparen: Balticgruppen har ockerpriser, men att få en etta hos bostaden är svårt om man inte har några års kötid. Kolla runt bland andra hyresvärdar så kanske du hittar nåt, men ettorna är svåra.

Last edited:
Kanske om man ska ha hela korridoren själv, men annars ligger det runt 2000 kr för ett rum.

Till trådskaparen: Balticgruppen har ockerpriser, men att få en etta hos bostaden är svårt om man inte har några års kötid. Kolla runt bland andra hyresvärdar så kanske du hittar nåt, men ettorna är svåra.

Ne inte om man har tur att få tag i ett vettigt men det krävs tur som sagt eller bra kontakter vilket de flesta inte har...

Är du snäll kan jag kanske överlåta ett studentrum vid Nus i augusti för 1800:-.

Basta!

Jag hyrde ut tre rum i min första lägenhet här för ca 1900:-st, 10-mån, inklusive allt (el, bredband, fria sverigesamtal, toapapper, fri diskmaskin, husgeråd mm). Finns gott om sådana alternativ om man pallar och inte har familj att tänka på.

Jag bor i kollektiv, det är nog det softaste om man inte vill bo själv. 1700kr i månaden för ett litet rum, ett stort schysst kök och ett stort och fint vardagsrum.

Är som sagt dåligt utbud på studenbostaden.

Kommer det släppas fler lägenheter fram mot sommaren eller hur brukar det vara?
Jag har stått i kö där sen 2005-03-08 vilket borde gå före dom flesta hoppas jag.. (?)

Måste bestämma mig för baltic innan onsdag, är perfekt då bor nära en polare och fint läge men känns kanske onödigt lyxigt/dyrt som student...

Mer tips förslag?

Vilka fler hyresvärdar är det som gäller?

Hela Umeå lider av brist på smålägenheter och det byggs inga nya.

Det finns snart inga källarförråd kvar, alla är ombyggda till studentceller.
Kan man tänka sig att bo på 18 kvadrat med ett fönster på 2 meters höjd så är det bara att ta telefonkatalogen och ringa alla skumma små hyresvärdar man hittar...

Kiosken brevid mitt jobb las ner för ett tag sedan, och vi väntade oss en ny kiosk, men den lokalen byggs om för att husera postboxar, åt såna som inte kan ha brevlåda där dom bor... (läs svarthyresgäster i svartlägenheter)
Efterfrågan är enorm, och läget perfekt mellan Universitetet och stan..

(EDIT) Fråga även i UMCC forumet här på SH om du inte har gjort det redan!

Med lite flyt sa flyttar jag ocksa till umea till hosten och slipper darmed ungern. I mil langre hemmifran skane men de talar atminstone nagot som kan liknas vid svenska.....

Ar ocksa i behov av bostad men funderar pa att kopa en lagenhet. I vilket omrade vill man bo:va De lagenheter jag har hittat pa Hemnet ar inte mycket att hanga i granen. Ar det ekonomiskt lage att kopa hus med garage utanfor stan istallet

Att köpa en etta är väl troligtvis bäst på Mariehem, Berghem eller Nydala kan jag tänka mig eftersom det är nära universitetet men samtidigt inte Ålidgetto. Kanske bäst att höra med någon som verkligen kan det där för jag gissar bara :)

Är som sagt dåligt utbud på studenbostaden.

Kommer det släppas fler lägenheter fram mot sommaren eller hur brukar det vara?
Jag har stått i kö där sen 2005-03-08 vilket borde gå före dom flesta hoppas jag.. (?)

Måste bestämma mig för baltic innan onsdag, är perfekt då bor nära en polare och fint läge men känns kanske onödigt lyxigt/dyrt som student...

Mer tips förslag?

Vilka fler hyresvärdar är det som gäller?

Dom flesta studenter flyttar ut i juni/juli, så det borde finnas gott om lägenheter nu. Fast å andra sidan är trycket på lägenheter som högst nu pga alla som ska börja till hösten.

Jag hade tackat nej till Baltic. 3800 kr är alldeles för mycket för en så liten etta. Jag har sett dom där lägenheterna och det finns inte en chans i helvetet att jag skulle betala så mycket. Dom är inte ofräscha, men väldigt små. Med din kötid borde du kunna hitta nåt betydligt vettigare.

Här finns en lista på andra hyresvärdar: http://www.umea.se/naringslivarbete/boende.4.bbd1b101a585d7048000163782.html

Det annonseras ganska mycket på blocket också, så där kan det vara värt att kolla.

Har du csn tror jag förresten du kan ansöka om bostadsbidrag. Blir upptill 1000 kr/månad beroende på hur hög hyra du har. Kan vara värt att kolla upp.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa