Stubbåker-körning, teknik?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Var och körde idag. Och hur jag än gjorde så tyckte jag inte det gick så bra. Men JÄÄÄÄVLIGT kul var det iaf!

Känns som om det krävs 2 tekniker.

1. Innan det är spårigt och uppkört. Kände att det var mer fäste än när det var uppkört.

2. När det är snorhalt, uppkört och spårigt.

I hårnålar o dylikt försökte jag få sladd på bakhjulet a la motard, är det fel? Gick sådär dock, låste mest bakhjulet.

Hur kör ni? Hur ska man göra?

På en tävling så blir det ju nästan alltid bra vallar och spår i kurvorna och då måste man ju lägga ner i dom om man vill köra fort..och det vill man ju.
Sladda runt med låst hjul funkar i riktigt tajta kurvor utan vall, motardslajd ser väl snyggt ut men det slutar nog med en lowsider eftersom crossdäck på jord inte har riktigt samma grepp som varma slicks på asfalt :)

Luta dig åt "fel" hoj...dvs svänger det vänster, häv ut tyngdpunkten åt höger så du får mer bett i däcken. TROR iaf att det var så en snubbe förklarade för mig förut. Själv har jag aldrig kört stubb, men ändå... :)

Stå upp och dra hela tiden i de böjar som tillåter det dvs de flesta. Stå upp och bromsa för att kunna bromsa hårdare. Är det mycket sönder kört så det bildas stalp i spåren då åker du på kanten till vallen i kurvorna och sen antingen nyper åt och går på insidan eller driver ut. Finns det inga vallar så gäller det att åka där det finns mest fäste vart det är går inte riktigt att förklara utan det är rutin och känsla det hänger på (tips kolla på Juha Samlinen) helt sjukt va den killen ser spår och fäste. Ska du igenom en tight hårnål så tycker jag att det inte är lönt att försöka sladda igenom med låst bakhjul för det får dig att tappa driv och du får inte en lika bra inbromsning bättre att lite innan böjen slå på och få hojen att triva ut med bakändan istället mycket mer kontrollerat. Det är samma teknink som man kör med på sand. Annars är det bara att gasa mest och bromsa minst samt vara först i starten då brukar det gå hem :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman