Strypt?

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
Har nyligen köpt en Yamaha XJ600 -92a
Eftersom jag e helt "grön" på mc vet jag inte om den e strypt som de står i transportstyrelsens information.

Någon som har en gissning varför den e strypt eller en gång varit strypt till 34 kw?
Är det något jag ska bry mig om?
Den är försäkrad med full effekt.

Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter: 17
Motoreffekt, kw: 34,0 ?
Effektnorm: ISO

Fabrikat: YAMAHA XJ600S 4BRA
Fordonsslag: MC


Tillägginformation

Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.


MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 45 KW DIN (61 HK) SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I INSUG
 
Tjaa!
Du märker om hojen bara har ca 46 hkr för då lär du bli omkörd av både stadsbussar och kärringar med Fiat Punto. Hojen är ju ganska klen i originalutförande men den är troligtvis strypt på den tiden när försäkringsbolagen accepterade det för att få en så låg försäkringspremie som möjligt. Går hojen vettigt så finns det inget du behöver bry dig om då det troligtvis inte sitter några strypningar i förgasargummit som anges. Lätt att se om du kikar in i förgasaren!
 
Heey

Tjaa!
Du märker om hojen bara har ca 46 hkr för då lär du bli omkörd av både stadsbussar och kärringar med Fiat Punto. Hojen är ju ganska klen i originalutförande men den är troligtvis strypt på den tiden när försäkringsbolagen accepterade det för att få en så låg försäkringspremie som möjligt. Går hojen vettigt så finns det inget du behöver bry dig om då det troligtvis inte sitter några strypningar i förgasargummit som anges. Lätt att se om du kikar in i förgasaren!

Haha jo du har säkert rätt men har knappt testat den ännu pga av vädret, men får väl se efter om jag hittar några strypningar. Tack för svaret:)
 
Många hojar är pappersstrypta för att sänka premien precis som föregående talare sa(speciellt från 90-talet). Går hojen som en säck nötter när du kör den till våren finns det anledning att låta en servicesnubbe titta på den och plocka loss oönskade delar ur förgasaren.

Förmodligen är detta gjort långt tidigare dock.

Edit: Min ducati har om jag minns rätt också sänkt effekt. Har nog aldrig ens suttit strypning på dock. Svenska ducatiimportören fantasiströp har jag för mig...
 
Last edited:
?


Ja det är en sån. Hur vet du att den är strypt?

Många hojar är pappersstrypta för att sänka premien precis som föregående talare sa(speciellt från 90-talet). Går hojen som en säck nötter när du kör den till våren finns det anledning att låta en servicesnubbe titta på den och plocka loss oönskade delar ur förgasaren.

Förmodligen är detta gjort långt tidigare dock.

Edit: Min ducati har om jag minns rätt också sänkt effekt. Har nog aldrig ens suttit strypning på dock. Svenska ducatiimportören fantasiströp har jag för mig...

Yes Det kan säkert vara bortplockat sen gammalt, annars har jag en bekant som kan hjälpa mig till våren. Men verkar ju konstigt om ingen av de tidigare ägarna gjort det.

tack för svaret:)
 
Last edited:
Som DesmoH nämner ovan, så strypt. Men antagligen bara på pappret.

Förr för snart ett par årtionden sen, ansågs klass 7 hojar helvetiska med sina hästar på cirkus 140 och blev på pappret 100 hk.

Sen om jag inte minns fel, var det även extra förmånlig att ligga under 50 hk med de helvetiska 600 kubikarna, därav omtypning

Eller så råkade hojarna bli ovanligt tunga för en dag hos bilprovningen med blytillbehör.

Allt för att få ner farligheten och angenämare försäkringspremier, vilket idag kan nog anses som lite naivt system...

Gasa på du, försäkringsbolagen kör ändå på ursprungseffekten när det gäller premier på försäkring.
 
.

Well,34kW är ju mindre än 45 kW.

jou självklart. Men menade mer om det är troligt att den verkligen är strypt nu eller om det bara står så i papprerna.

Som DesmoH nämner ovan, så strypt. Men antagligen bara på pappret.

Förr för snart ett par årtionden sen, ansågs klass 7 hojar helvetiska med sina hästar på cirkus 140 och blev på pappret 100 hk.

Sen om jag inte minns fel, var det även extra förmånlig att ligga under 50 hk med de helvetiska 600 kubikarna, därav omtypning

Eller så råkade hojarna bli ovanligt tunga för en dag hos bilprovningen med blytillbehör.

Allt för att få ner farligheten och angenämare försäkringspremier, vilket idag kan nog anses som lite naivt system...

Gasa på du, försäkringsbolagen kör ändå på ursprungseffekten när det gäller premier på försäkring.

Tack för ett bra svar. Låter som de troliga är precis som du och dom ovan nämt, att den strypt på pappret. Blir till att ut och gasa när värmen kommer igen.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top