H-Dawg
medlem
Ännu en nybörjare söker goda råd och tips från er som kan.
Om någon har en strypt hoj som någon köpte ny och man lämnar in hojen på storservice efter några tusen mil eller vad de nu kan vara, brukar försäljaren som i detta fallet också genomför servicen (pga garanti) upptäcka om hojen är strypt?
Alltså gör de några kontroller på hojen om hur mycket effekten ligger på?
Om försäljaren har bjudit på vagnskadan första året, gäller denna vagnskadan bara om hojen fortfarande är strypt? kan de då hävda att vagnskadan inte gäller längre för att den är ostrypt? Den enda försäkring ägaren betalar är ju en halv försäkring då försäljaren som tidigare nämnt, står för helföräkringen (vagnskada). Har man kvar sin halvförsäkring om försäljaren upptäcker ostrypt hoj eller slutar alla försäkring gälla? (Notera att hojen enbart lämnas in på service ostrypt! Försäljaren kan alltså inte hävda att man kört med den ostrypt)
Kan de spara mätningarna med effekten som visar då att den inte varit strypt och visa upp dessa för försäkringsbolaget om man smäller?
Då kanske försäkringsbolaget väljer att ta hojen och kontrollera det omgående efter olyckan? (Försäkringbolaget kan alltså utifrån effektmätningen från försäljaren inte påpeka att man kört ostrypt och fälla en redan i de steget av processen)
Finns det någon som vet hur servicen går till och om de kan skita sig för en totalt om man lämnat in den ostrypt på en service?
Min avsikt med tråden är om de går att köra ostrypt utan att få ett helvete med försäljaren. Om man kör ostrypt, eller kört ostrypt och smällt är det bara då försäkringsbolaget man får en massa skit med IFALL de kontrollerar om hojen har varit strypt (vilket jag hört att de gör ytterst sällan).
Tyvärr är det lite försäkring och verkstadsfrågor inblandade i tråden men jag la den här eftersom jag tycker att försäkringsbiten väger tyngst
Jag är jätte tacksam för alla svar jag kan få, även om tråden och alla dessa frågor är flummiga
mvh H-Dawg
Om någon har en strypt hoj som någon köpte ny och man lämnar in hojen på storservice efter några tusen mil eller vad de nu kan vara, brukar försäljaren som i detta fallet också genomför servicen (pga garanti) upptäcka om hojen är strypt?
Alltså gör de några kontroller på hojen om hur mycket effekten ligger på?
Om försäljaren har bjudit på vagnskadan första året, gäller denna vagnskadan bara om hojen fortfarande är strypt? kan de då hävda att vagnskadan inte gäller längre för att den är ostrypt? Den enda försäkring ägaren betalar är ju en halv försäkring då försäljaren som tidigare nämnt, står för helföräkringen (vagnskada). Har man kvar sin halvförsäkring om försäljaren upptäcker ostrypt hoj eller slutar alla försäkring gälla? (Notera att hojen enbart lämnas in på service ostrypt! Försäljaren kan alltså inte hävda att man kört med den ostrypt)
Kan de spara mätningarna med effekten som visar då att den inte varit strypt och visa upp dessa för försäkringsbolaget om man smäller?
Då kanske försäkringsbolaget väljer att ta hojen och kontrollera det omgående efter olyckan? (Försäkringbolaget kan alltså utifrån effektmätningen från försäljaren inte påpeka att man kört ostrypt och fälla en redan i de steget av processen)
Finns det någon som vet hur servicen går till och om de kan skita sig för en totalt om man lämnat in den ostrypt på en service?
Min avsikt med tråden är om de går att köra ostrypt utan att få ett helvete med försäljaren. Om man kör ostrypt, eller kört ostrypt och smällt är det bara då försäkringsbolaget man får en massa skit med IFALL de kontrollerar om hojen har varit strypt (vilket jag hört att de gör ytterst sällan).
Tyvärr är det lite försäkring och verkstadsfrågor inblandade i tråden men jag la den här eftersom jag tycker att försäkringsbiten väger tyngst

Jag är jätte tacksam för alla svar jag kan få, även om tråden och alla dessa frågor är flummiga

mvh H-Dawg