Strypt hoj på pappret...

H-Dawg

medlem
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Hälsingborg
Hoj
Yamaha
Ännu en nybörjare söker goda råd och tips från er som kan.

Om någon har en strypt hoj som någon köpte ny och man lämnar in hojen på storservice efter några tusen mil eller vad de nu kan vara, brukar försäljaren som i detta fallet också genomför servicen (pga garanti) upptäcka om hojen är strypt?
Alltså gör de några kontroller på hojen om hur mycket effekten ligger på?

Om försäljaren har bjudit på vagnskadan första året, gäller denna vagnskadan bara om hojen fortfarande är strypt? kan de då hävda att vagnskadan inte gäller längre för att den är ostrypt? Den enda försäkring ägaren betalar är ju en halv försäkring då försäljaren som tidigare nämnt, står för helföräkringen (vagnskada). Har man kvar sin halvförsäkring om försäljaren upptäcker ostrypt hoj eller slutar alla försäkring gälla? (Notera att hojen enbart lämnas in på service ostrypt! Försäljaren kan alltså inte hävda att man kört med den ostrypt)
Kan de spara mätningarna med effekten som visar då att den inte varit strypt och visa upp dessa för försäkringsbolaget om man smäller?
Då kanske försäkringsbolaget väljer att ta hojen och kontrollera det omgående efter olyckan? (Försäkringbolaget kan alltså utifrån effektmätningen från försäljaren inte påpeka att man kört ostrypt och fälla en redan i de steget av processen)

Finns det någon som vet hur servicen går till och om de kan skita sig för en totalt om man lämnat in den ostrypt på en service?

Min avsikt med tråden är om de går att köra ostrypt utan att få ett helvete med försäljaren. Om man kör ostrypt, eller kört ostrypt och smällt är det bara då försäkringsbolaget man får en massa skit med IFALL de kontrollerar om hojen har varit strypt (vilket jag hört att de gör ytterst sällan).

Tyvärr är det lite försäkring och verkstadsfrågor inblandade i tråden men jag la den här eftersom jag tycker att försäkringsbiten väger tyngst :)

Jag är jätte tacksam för alla svar jag kan få, även om tråden och alla dessa frågor är flummiga :D

mvh H-Dawg
 
Du har ju en FZ6 -07


så jag tippar på att det är 100 mila & 1000 mila service du tänkt göra ?
vad jag vet så kollar dom inte om den är strypt eller inte vid en vanlig service
 
det enda som lär hända vid en eventuell skada och det uppmärksammas att du kör ostrypt är väl att du inte kommer få ut ett öre. Sen kan du ju alltid hoppas att ingen annan skadas för det lär inte vara kul utan försäkring...vet dock inte hur det funkar exakt. Försäljaren lär ju skita i vilket. Garantin lär inte påverkas iaf.
 
det enda som lär hända vid en eventuell skada och det uppmärksammas att du kör ostrypt är väl att du inte kommer få ut ett öre. Sen kan du ju alltid hoppas att ingen annan skadas för det lär inte vara kul utan försäkring...vet dock inte hur det funkar exakt. Försäljaren lär ju skita i vilket. Garantin lär inte påverkas iaf.

Trafikförsäkringen ska alltid gälla oavsett, ersättning / reparation på egen egendom kan påverkas.
Om ingen trafikförsäkring finns tecknad går trafikförsäkringsföreningen in och täcker.

Om du inte vill hamna i ett riktigt helvete , kör inte berusad eller påverkad på annat sätt det kan få TFF att backa till en viss del och stora ersättningsbelopp kan uppstå vid skada på annans egendom eller person.
 
Trafikförsäkringen ska alltid gälla oavsett, ersättning / reparation på egen egendom kan påverkas.
Om ingen trafikförsäkring finns tecknad går trafikförsäkringsföreningen in och täcker.

Om du inte vill hamna i ett riktigt helvete , kör inte berusad eller påverkad på annat sätt det kan få TFF att backa till en viss del och stora ersättningsbelopp kan uppstå vid skada på annans egendom eller person.

Trafikförsäkringen gäller alltid med högre självrisk om man bryter mot reglerna, dock högst någon viss summa.

Helförsäkringen kommer förmodligen inte gälla om du har kört ostrypt och hamnar för en olycka. Då lär ju verkstaden se att hojen är ostrypt och du får nog inga cash. Försäkringsbolagen ber ofta verkstaden kolla att den är strypt om den är försäkrad så.
 
Trafikförsäkringen gäller alltid med högre självrisk om man bryter mot reglerna, dock högst någon viss summa.

Helförsäkringen kommer förmodligen inte gälla om du har kört ostrypt och hamnar för en olycka. Då lär ju verkstaden se att hojen är ostrypt och du får nog inga cash. Försäkringsbolagen ber ofta verkstaden kolla att den är strypt om den är försäkrad så.

Jepp :tummenupp
 
Ja blir något sur på alla som tjatar på att man kör avstrypt å sen gills de inte me försäkringen å så. Ja kör avstrypt har mellan kort , hojjen på pappret är strypt men den är försäkrad på full effekt!
 
Ja blir något sur på alla som tjatar på att man kör avstrypt å sen gills de inte me försäkringen å så. Ja kör avstrypt har mellan kort , hojjen på pappret är strypt men den är försäkrad på full effekt!
Samma här. Vad gäller i detta fallet?

Min 125:a var strypt från 22 till 5 kw men försökrades ändå på 22 kw. Vad hade hänt om det hade blivit undersökt?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top