Strypningsintyg till reg.bes.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Ska registrera om 750n till 25kW. Har förstått det som att man ska ha med ett intyg på att man har monterat strypsatsen korrekt. Hur ska detta intyg se ut? Finns det någon mall eller räcker det att jag skriver på ett papper att "jag lovar att strypsatsen är korrekt monterad" och en underskrift av den som monterat brickorna(jag)?

Eller är det papprena i plastfickan på baksidan av strypsatsen som "gäller"?
Dem är på tyska, ett vanligt A4 med lite text och ett rött "häfte" med rubriken TÜV GUTACHTEN.
På baksidan står det:
BESTÄTIGUNG
Hiermit bestätigen wir die fachgerechte Ausführung der in diesem Gutachten beschriebenen UmbaumaBnahme:

Sen finns det plats för underskrift och datum.
Där står det: Stempel und Unterschrift der Fachwerkstatt.

Det verkar rimligen som att det är detta som är "intyget", kan någon bekräfta?

Har några frågor till. Vad gör de på en reg.bes.? Kollar de allt annat som vid en vanlig bes. däck, ljudnivå osv.? Funderar på om jag ska tillverka en innsats som jag kan sätta i ljuddämparen, låter inte jättemycket men det är ju slip-on på hojen så det kanske inte är tillräckligt tyst.

Hojen har varit avställd sen december och senaste besiktningsdag var i maj nån gång, och körförbud efter 1 juni. Hur blir det nu om jag försäkrar och ställer på hojen? Är det körförbud tills den går igenom en besiktning eller får man några dagar på sig och sedan en kallelse till besiktning? Kan man göra reg.bes. med körförbud? Får börja övningsköra för A-begränsad på fredag men är lite sent ute med allt detta så jag har styva 5 dagar på mig:gnissla Om nu farsan hinner få handledartillståndet som läggs på lådan imorgon:näsblod

Tack för eventuella svar:tummenupp

Last edited:
du skriver under där det finns plats för underskrift och datum på det tyska pappret och tar med det till reg. besiktningen..

du skriver under där det finns plats för underskrift och datum på det tyska pappret och tar med det till reg. besiktningen..

Tack för snabbt svar:tummenupp Då var den gåtan löst. Nu vill jag gärna ha svar på resterande frågor:)

I strypintyget skriver du TÜV intygets nummer samt din hojs regg och chassinummer om du är ordentlig.

När du ringer och bokar tid så ser dom att hojen inte är kontrollbesiktigad och frågar om du vill boka kontrollbesiktning samtidigt, smidigast så. Väljer du att enbart reggbesiktiga så är det sällan dom provkör, ibland tar dom inte ens ner hojen från släpet men man kan ju inte garantera. Min hoj startade dom inte ens när det handlade om nyregistrering, alltså inte ens omtypning. Däremot när jag reggbesiktigade en polares R6 så tog dom en provtur. Hittar han något uppenbart vid provturen, som att ditt styrlager är åt *** till ex så påpekar han såklart detta, annars görs ingen kontrollbesiktning utan den får du även beställa separat, det frågar dom dig som sagt om när du ringer och bokar tid. Angående körtillstånd i 3 dagar som du sa så finns inget sådant, hojen har fortfarande körförbud även om den går igenom reggbesiktningen sålänge du inte gjort en vanlig kontrollbesiktning också.

/Philip

Du får endast köra kortast möjliga sträcka till antingen bilprovning eller verkstad om du behöver det när fordonet har körförbud pga obesiktat

Så jag(farsan) kan alltså köra hojen till besiktningen(Vanlig och reg.) även om den har körförbud? Eller gäller det bara till närmsta bilprovningsstation? Efter som den här i stan inte utför reg.bes. så måste vi ta hojen till Göteborg (ca 3 mil)

Eller måste vi dra dit den på släp? Farsan ska fixa försäkring senare idag så då är den biten avklarad:tummenupp

Jag skrev inte under på det röda pappret!?
Det gjorde han på bilprovning.
Var dock tvungen att skriva ett "intyg" på att jag strypt den enligt de regelboken.
Jag hade väntat att signera det röda tills jag är på plats.

Självklart ska du (farsan) köra till besiktningen.
Det är ju den närmaste som utför reg-bes.

Jag skrev inte under på det röda pappret!?
Det gjorde han på bilprovning.
Var dock tvungen att skriva ett "intyg" på att jag strypt den enligt de regelboken.
Jag hade väntat att signera det röda tills jag är på plats.

Självklart ska du (farsan) köra till besiktningen.
Det är ju den närmaste som utför reg-bes.

Ok, Men min första fråga var ju, hur ska det intyget se ut? Om det nu inte är det röda häftet som man ska skriva under!? Kan man skriva ett intyg på plats tro? Eller så frågar jag när jag ringer och bokar tid.

Ja, så får det bli:tummenupp Är ju jobbigt med släp och grejer:gnissla

Jag kände själv inte till att man behövde intyg så jag skrev mitt på en servett som jag fick av bes.gubben.
Skriva bara att du intygar att du strypt hojen enligt de bestämmelser som gäller och skriv ram nr. reg nr. och sådant.
Sen kan du signa det pappret på plats när han ser att du skriver under.

Jag kände själv inte till att man behövde intyg så jag skrev mitt på en servett som jag fick av bes.gubben.
Skriva bara att du intygar att du strypt hojen enligt de bestämmelser som gäller och skriv ram nr. reg nr. och sådant.
Sen kan du signa det pappret på plats när han ser att du skriver under.

Ok, det låter bra. Gör ett enkelt intyg redan nu (har tråkigt) så har jag det med mig till bes.:tummenupp

när du ändå är på bilprovningen kan du inte fråga varför man måste släpa med hojen för en reg-bes vid strypning?
dem vet ju ändå att föraren lika bra kan plocka bort brickorna så fort han kommer hem.

när du ändå är på bilprovningen kan du inte fråga varför man måste släpa med hojen för en reg-bes vid strypning?
dem vet ju ändå att föraren lika bra kan plocka bort brickorna så fort han kommer hem.

Ja det ska jag försöka fråga, och det är väl inte ofta dom lyfter tank, luftburk och brygga för att kolla så att det verkligen sitter någonting där:va

Ja det ska jag försöka fråga, och det är väl inte ofta dom lyfter tank, luftburk och brygga för att kolla så att det verkligen sitter någonting där:va

Inte en chans att de gör det. Om de nu skulle provköra, vilket de gjorde när jag reggade både 125:an och 600:an, så känns ju skillnad på 25kW och 80 (eller vad det nu kan vara i 750:n), om man nu skulle få för sig att regga för 25 utan att strypa, men så är ju inte fallet vad jag förstår.

Skriver för att hitta tillbaks till tråden, så att jag slipper göra en egen om exakt samma sak :)

Inte en chans att de gör det. Om de nu skulle provköra, vilket de gjorde när jag reggade både 125:an och 600:an, så känns ju skillnad på 25kW och 80 (eller vad det nu kan vara i 750:n), om man nu skulle få för sig att regga för 25 utan att strypa, men så är ju inte fallet vad jag förstår.

Precis vad jag tänkte:tummenupp 91 kW är det i den ostrypt:tummenupp :)
Nepp, den är helt nerstrypt :tummenupp

jag lånar tråden lite för en relaterad fråga. jag har nyligen köpt mig min första tunga hoj (rd350) och ska strypa den till mellanklass. strypningar till den här modellen finns inte från fabrik så det jag blir tvungen att göra är att lämna in den till yamahacenter för att låta dem tillverka och montera strypningar samt bänka hojen.

min fråga är nu, är effektintyget jag får av dem nog för att regga om hojen till 25kw genom regbesiktning? de kommer inte kräva några fler papper på att hojen är strypt av mig eller?:va

jag lånar tråden lite för en relaterad fråga. jag har nyligen köpt mig min första tunga hoj (rd350) och ska strypa den till mellanklass. strypningar till den här modellen finns inte från fabrik så det jag blir tvungen att göra är att lämna in den till yamahacenter för att låta dem tillverka och montera strypningar samt bänka hojen.

min fråga är nu, är effektintyget jag får av dem nog för att regga om hojen till 25kw genom regbesiktning? de kommer inte kräva några fler papper på att hojen är strypt av mig eller?:va

Är du säker på att det inte finns strypningar färdiga att köpa? Har du kollat med http://www.mc-kompaniet.se/? Dom har iaf haft till alla hojar jag frågat om. :)

Är du säker på att det inte finns strypningar färdiga att köpa? Har du kollat med http://www.mc-kompaniet.se/? Dom har iaf haft till alla hojar jag frågat om. :)

Hmm..?
Dom har "de flesta modeller på lager", men "strypningssatserna utformas individuellt efter varje beställning, därför har vi tyvärr ingen möjlighet att erbjuda returrätt på beställda satser"!?

Last edited:

nja, jag kollade med yamahacenter helsingborg samt lillemans mc här i lund och båda påstod att det inte fanns... men jag kan ju alltid prova att ringa de här killarna, de tog ju 1000 kr mindre för sina så:D tack för tipset:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back