Strypning Suzuki GSX1100

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej igen :-)

Fått jättebra svar på mina två tidigare frågor här av kunnigt folk så provar med en till.

Köpte i våras en skön "madam", en Suzuki GSX1100F 1994 (import från början om det har betydelse). Tidigare ägaren sa att 100HK strypningen enbart låg i att dom täppt igen lite med brickor i krökarna på avgassystemet. Stämmer det och i sånt fall, är det lätt ta bort? Måste man kapa, borra etc. eller räcker det med att slita/vrida bort täckbrickorna med en tång?

Blev två frågor i en :-)

1. Strypningen enbart med brickor i krökarna?
2. Enkelt att ta bort eländet?

Tacksam för svar och strålande svar belönas med en luftbanjo...

/PeterDeleter

Googla och du skola finna. Jag hade en likadan fast från 1988. Det var ganska svårt att utröna exakt vad för slags strypningar som skulle finnas. Det ska sitta strypningar i grenrören och de måste nog kapas/slipas bort. Förutom det så är det en massa andra småsaker i förgasarna.
Jag struntade helt enkelt i det och nöjde mig med 100 hästar. Några 130+ hk som vissa källor gillar att skryta med tror jag inte på, det hade knappt Gsx-r med betydligt större förgasare och i övrigt bättre andning. Möjligvis finns där 10-15 kusar på toppen att hämta.

Svaret på båda frågorna är i stort sett nej

Last edited:
hej, jag har för mig att det är kammarna som skiljer mellan de strypta och ostrypta.

Last edited:
Har själv en gsx 1100f, plockade bort brickorna i krökarna. Hände lite mer men segheten var kvar. Men gjorde sedan som Torbjörn i mc shopen sa. Och borrade upp vacum hålen i trotlarna så dom blev lika stora som på GXR. Nu måste jag säga att när man kommer hem så har man ett leende på läpparna efter varje tur. har också en brygga GXR förgasare på hyllan också 1100 90 men kan inte mäta någon skillnad på varken nålar eller annat. Så hojen är nog som dom sa på mc shopen i Karlstad nu på 135 hk, bytte också fram drev till original så det var många som satte på mer tänder för att få ner varven på motorvägen, men med original drev så uj,

Last edited:
Hej!
Finns det någon chans att du kommer ihåg vilken dimension det var på borret till trottlarna?

Jag mätte uttagen där det borde varit hål i trotteln o kom fram till 3mm. Det enda som fanns var ett ca 1mm hål på ena sidan av nålen. På andra sidan var det tätt. Borrade upp det lilla och borrade ett till på andra sidan nålen ocjsp. Hojen är en -88. I avgasrören fanns ingenting störande. Nu svarar hojen på gasen ordentligt och varvar ut lätt o starkt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman