strypa till mellanklass?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
hej på er allihop!
undrar lite över att strypa ner hojar till 25 kw, dvs mellanklass, någon som känner för att hjälpa?
så som jag fattat det finns det strypningar till vissa hojar och inte till andra. de hojar som man kan köpa strypningar till är det bara att montera varpå bilprovningen ska godkänna och regga om hojen till mellanklass, korrekt? appropå det, vad gör man med förgasarna? måste de ställas om inför en insugsstrypning tillexempel? bestyckas ner eller dylikt?
iallafall, de hojar som man däremot inte kan köpa färdiga strypsatser till måste man strypa efter bästa förmåga, bänka, få ett intyg på att hojen har giltig effekt och därefter prova den hos bilprovningen, korrekt?
hur gör man då för att fixa egna strypningar? borrar hål i en metallplatta och trycker in i insuget? hur vet man om effekten blir bra utan att bänka? mest så att man slipper bänka om åttatusen ggr... kostar ju trots allt en del...
och återigen, vad tycker förgasarna om att hojen bedövas? går hojen över huvud taget om man minskar bränsle/syre-tillförseln för mycket? (nej, jag vet att den inte går utan bränsle men det är inte så jag menar, tänker på hur det blir att strypa större hojar på typ 1100 kubik och sådär... det känns ju som om cyllarna skulle gå lite väl tomma om man ger dem bra mycket mindre "ånga" liksom...)
tack på förhand!
//bushido

ingen som vet?

Jag köpte strypningar till min r1a på mc-kompaniet, var bara att sätta i och visa papperena hos bilprovningen, så var det klart. Min behövdes iaf inte styckas om.. Hur det funkar om man gör egna strypningar vet jag dock inte.

synd bara att de där kiten från länken var dyra för en student... kommer ju bli en tiondel av hojen, plus körkortskostnaden... kommer helst undan så billigt som möjligt. ingen som vet hur man går till väga om man ska strypa en hoj helt på egen hand?

synd bara att de där kiten från länken var dyra för en student... kommer ju bli en tiondel av hojen, plus körkortskostnaden... kommer helst undan så billigt som möjligt. ingen som vet hur man går till väga om man ska strypa en hoj helt på egen hand?
Du kommer inte undan billigare än dessa ca 1500:- för strypsatsen, det är papprerna du betalar för. Sen kostar reg besiktningen 600:-.

Du kommer inte undan billigare än dessa ca 1500:- för strypsatsen, det är papprerna du betalar för. Sen kostar reg besiktningen 600:-.

du menar att de godkända papprena kostar ca 1500? men då måste jag alltså köpa en strypsats för 2200 och därefter papper på det för 1500? att jag får betala för regbesiktningen är jag medveten om, just därför jag vill göra resten så billigt som möjligt, tillexempel genom att dra bort de där 2200.

sätt en strypbricka i insuget modell knappnålshuvud. Bänka hojen i det utförandet, ta med pappert till regbesiktning. Frågan är vad bänkningen kommer o kosta, om det blir värt det.

du menar att de godkända papprena kostar ca 1500? men då måste jag alltså köpa en strypsats för 2200 och därefter papper på det för 1500? att jag får betala för regbesiktningen är jag medveten om, just därför jag vill göra resten så billigt som möjligt, tillexempel genom att dra bort de där 2200.

Nej, 1500:- då ingår papper + strypningar.

DVS 1500:- + 600:- för reg.besiktning.

Starx över 2000:- och det är klart.

sätt en strypbricka i insuget modell knappnålshuvud. Bänka hojen i det utförandet, ta med pappert till regbesiktning. Frågan är vad bänkningen kommer o kosta, om det blir värt det.

det var ungefär min tanke, undrar bara vad som händer med förgasare och cylindrar liksom. cylindrarna är ju fortfarande lika stora, blir det inte väldigt tomt inuti dem liksom?:va och förgasarna kommer ju fortfarande producera samma mängd bränsle/luft-gas, är det då bara så enkelt att de kommer jobba långsammare och släppa ut mindre i taget in i cylindrarna? bestyckning modell annan?

Nej, 1500:- då ingår papper + strypningar.

DVS 1500:- + 600:- för reg.besiktning.

Starx över 2000:- och det är klart.

ok, var hittar jag det här? länken som nämndes innan? kostade väl mer än två där eller?:va

Last edited:
SÖK! Det finns massor skrivet om detta

Det webgringo skriver stämmer inte helt, det är lite mer komplicerat och dyrare

SÖK! Det finns massor skrivet om detta

Det webgringo skriver stämmer inte helt, det är lite mer komplicerat och dyrare

har provat... hittade en del men inget som gav några riktigt bra svar på mina frågor... har mailat vägverket men inte fått nåt svar, har googlat och kollat med mc-försljare men inte fått riktigt den matnyttiga fakta jag sökt... vad är det som är mer komplicerat då? om du nu har koll kan du väl hjälpa mig?:)

När jag ströp en hoj till mellanklass förrut så satte jag bara en distans i gasrullen och bänkade. Funkade kalas. :)

Startavgiften på bänken ligger väl runt tusenlappen om man inte känner till nån som har en, så det blir samma pengar i slutänden. mc-kompaniet har 25kw satser till den flesta hojar.

jag kan inte hitta det på nätet, de har kanske lagt ner, men hör med din mek efter ett företag som heter skånsk bränsleservice. de HÄMTADE och ströp min gamla suzuki gsf 400 för 900 spänn och lämnade den dagen efter med alla papper. Hur bra som helst och sen var det bara att dra till regbesiktning och betala 600 spänn för att nån gubbe ska sätta en stämpel på ett papper och notera chassinumret... har inte numret kvar dock... Draco hette chefen...

När jag ströp en hoj till mellanklass förrut så satte jag bara en distans i gasrullen och bänkade. Funkade kalas. :)

fan vad nice, det borde jag nästan prova:D har funderat på sånt där moppestrypning med strömbrytare, klick 25 kw, klick original kw:yoparty funkar det tro?:D

Startavgiften på bänken ligger väl runt tusenlappen om man inte känner till nån som har en, så det blir samma pengar i slutänden. mc-kompaniet har 25kw satser till den flesta hojar.

aha, ok. även gamla hojar?

Vad är det för hoj vi pratar om?

har inte bestämt mig ännu, just därför jag försöker ta reda på vad som gäller allmänt.

jag kan inte hitta det på nätet, de har kanske lagt ner, men hör med din mek efter ett företag som heter skånsk bränsleservice. de HÄMTADE och ströp min gamla suzuki gsf 400 för 900 spänn och lämnade den dagen efter med alla papper. Hur bra som helst och sen var det bara att dra till regbesiktning och betala 600 spänn för att nån gubbe ska sätta en stämpel på ett papper och notera chassinumret... har inte numret kvar dock... Draco hette chefen...

låter ju hur grymt som helst, det bara måste kollas upp!

Last edited:
Sök upp en kille som heter Darko och håller till i Marieholm. Han tillverkar en strypning och bänkar med godkänt intyg för småpengar

Pm Nexxor, han kan veta mer om snubben. Fick nr´et av han nån gång i tiden men har det inte kvar

Sök upp en kille som heter Darko och håller till i Marieholm. Han tillverkar en strypning och bänkar med godkänt intyg för småpengar

Pm Nexxor, han kan veta mer om snubben. Fick nr´et av han nån gång i tiden men har det inte kvar

tackar:tummenupp

Back