Strypa till 35kw, a2

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Hej! Har konstaterat att det inte finns så många hojar att välja mellan när det handlar om A2 behörighet som jag ska börja köra för om någon vecka. Fyller sent på året 24 men vill ju köra i sommar?! :huvet

Iallafall, för att bredda mig lite grann i modeller har jag börjat kika på strypningar, vad jag förstår är det bara att köpa hem en strypning för 1800:- med medföljande intyg jag visar på bilprovningen där jag får typa om den efter jag installerat strypningen i fråga.

Klart, är det så enkelt? Vet att ursprungseffekt endast får vara 70kw.

Mvh
 
Det ska väl vara så enkelt ja. Du behöver ett undertecknat intyg på att strypningen är monterad, det brukar väl för enkelhets skull vara en mek på en verkstad som gör det för att undvika krångel...

Men, har du nån polare med hoj kan ni ju övningsköra ihop i sommar?
Känns onödigt att ta A2 i år, och sedan köra upp igen till A i höst.
 
Ingen nära kompis som har hoj, men så farligt är det inte. En uppkörning till och 1500:-.
 
Det beror lite på CC-tokig du är om det är värt det eller inte.

Vill du köpa en mc nu, strypa, köra upp, sen avstrypa och köra upp igen så är det ett rätt billigt sätt att göra det på. Om du vill köra upp på samma MC behöver du dessutom en mc som har tillräckligt hög slagvolym (har för mig minst 600cc)

Strypning för modeller som inte har orginalstrypning kostar mycket riktigt 1700-1800kr från alpha technik (beställs lämpligen från mc kompaniet. Med strypningen får du med en gul liten bok i vilken du ska bekräfta att du har monterat den korrekt med ett en signatur.

Därefter gör du en regbesiktning som kostar en tusenlapp och hux flux har du en A2-hoj. Glöm inte att skruva på orginalljuddämparen vid regbesiktningen.

Finns massor med hojar som är strypbara ner till A2, främst mellanhojar på 650cc. Om du längtar efter en sporthoj med radfyra och en miljon cc så skulle jag råda dig att köpa en färdig A2-hoj, sen byta upp dig när du blivit gammal nog för att köra upp för A-kort, och dessutom har några mil under bältet.
 
Du har möjlighet att övningsköra på tung från 23 år. Om du inte räknar med att ta körkortet innan hösten, då kan du lika gärna köpa en ostrypt hoj.

Annars kan jag rekommendera en er 6 eller sv 650. Båda hojarna är lämpliga att strypa och blir aktraktiva som strypta, när du tröttnar. Det gäller speciellt insprutningsmodellerna som stryps med trottelstopp. Trottelstoppet förstör inte motorns gångegenskaper som strypbrickor i insuget kan göra.
 
Jag har sökt efter ett svar kring nertrimning av motorcykel från A till A2 i veckor, här är bilprovningen.se's svar 2025:

CITAT
Hej Albin,

Vi har ställt din fråga till vår besiktningsingenjör och fått följande svar:

Hej,

Effektreducerande anordning
Effektbegränsning ska vara fackmannamässigt utförd. Reduceringen får åstadkommas genom:

Förändringar i bränsle och/eller tändningssystem (databoxar)
Begränsningar i motorns genomströmningssystem (förgasare, ventilsystem, avgassystem)
Begränsning av trottelöppning samt begränsning av gasspjällsöppning får utföras med en fast monterad begränsning. Begränsningen ska vara konstruerad och monterad så att den inte påverkar gasreglagets funktion. Risk för funktionsstörning, t.ex. i form av ihakning får inte uppstå och därför kan t.ex. vanlig vajerstopp inte accepteras.

Anm. ASB lägger inga synpunkter på förändringens varaktighet eller graden av svårighet att återställa motorn till ursprunglig effekt. Återställs effekten ska ny registreringsbesiktning ske.

Motoreffekt
Den nya effekten ska fastställas vid registreringsbesiktning. Som underlag för effektangivelsen får följande uppgifter användas:

1. Uppgift från tillverkaren om typ av "nertrimningssats" samt uppgift om den motoreffekt och effektnorm som gäller efter montering. Monteringen ska bekräftas genom intyg som lämnas vid besiktningen och som utfärdats av den som monterat nertrimningssatsen.

2. "Nertrimningssats", godkänd av officiellt provningsorgan och tillgänglig på den öppna marknaden. Uppgift om typ av reducering, bekräftelse från officiellt provorgan om effekt och effektnorm, samt intyg av den som monterat nertrimningssatsen om att utrustningen är monterad, ska lämnas vid besiktningen.

3. För motorcyklar där uppgift från tillverkaren om nertrimningssatser saknas, kan effekten fastställas sedan provning utförts i enlighet med nedanstående anvisningar.
Uppgift om hur reducering av effekten gjorts samt att monteringen kontrollerats ska anges i effektintyget.

Effektmätningen sker i provbänk som accepterats av ASB.
Mätning får ske på motoraxel eller växellådans utgående axel enligt effektnorm. Mätning får också ske på drivhjulet, men ska då omräknas till motoreffekt.

Vid provning ska motorinställningen vara optimerad.

Helfordonsgodkänd MC
Effektändring på dessa kan ske om uppgiften finns med i grunden för helfordonsgodkännandet. Detta ska visas av tillverkare eller generalagent.

Om nya uppgifter variant, version, effekt, buller, maxhastighet etc. framgår av COC/intyg, ändrar vi dessa.
Utförd ändring ska framgå av tillverkarens/generalagentens intyg.
Ny typskylt behövs inte om bullervärden m.m. är oförändrade.
Utförd ändring ska framgå av intyg/underlag från tillverkare/generalagent.
Uppgifter ändras i enlighet med aktuell kategori på skylt samt eventuellt ytterligare uppgifter enligt intyg/COC.
I dessa fall är mekaniska begränsningar t.ex. av gasreglage inte tillåtet.

Effektreducering kan även accepteras med stöd av TüV-deklaration, TüV-GUTACHTEN (gult alt. rött häfte i A5 format).

Den som monterar strypningen ska intyga att den är monterad enligt anvisningarna i deklarationen.
De nya uppgifter som finns i häftet om effekt, maxhastighet och buller ska föras in i avsett fält.
Tidigare uppgifter ska anges i fältet för fritext under rubrik "tidigare uppgifter". Dessutom ska en beskrivning av strypningen göras i fältet för fritext. Om ny typskylt monteras får den inte monteras över den gamla. Ny typskylt behövs inte om bullervärden m.m. är oförändrade

SLUTCITAT
Jag sökte efter ett svar på frågan i veckor, kontaktade verkstäder och besiktningar och äntligen fick jag ett svar som verkar sammanfatta situationen.

Ska strypa en KTM 640 LC4 från 2005 med Kickstart Engineerings 35kW till en Duke LC4. Enligt mejlet så ska det inte gå eftersom att hojen är EU-typgodkänd och då ska det krävas att strypningen kommer från motorcykeltillverkaren. Ska dock försöka ändå, ska även lägga på 15kg för att effekt/vikt skalan ska bli rätt.

Hoppas att detta kan hjälpa att förkorta någon annans sökande efter svar kring detta.

Mvh Albin
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top