Jag har sökt efter ett svar kring nertrimning av motorcykel från A till A2 i veckor, här är bilprovningen.se's svar 2025:
CITAT
Hej Albin,
Vi har ställt din fråga till vår besiktningsingenjör och fått följande svar:
Hej,
Effektreducerande anordning
Effektbegränsning ska vara fackmannamässigt utförd. Reduceringen får åstadkommas genom:
Förändringar i bränsle och/eller tändningssystem (databoxar)
Begränsningar i motorns genomströmningssystem (förgasare, ventilsystem, avgassystem)
Begränsning av trottelöppning samt begränsning av gasspjällsöppning får utföras med en fast monterad begränsning. Begränsningen ska vara konstruerad och monterad så att den inte påverkar gasreglagets funktion. Risk för funktionsstörning, t.ex. i form av ihakning får inte uppstå och därför kan t.ex. vanlig vajerstopp inte accepteras.
Anm. ASB lägger inga synpunkter på förändringens varaktighet eller graden av svårighet att återställa motorn till ursprunglig effekt. Återställs effekten ska ny registreringsbesiktning ske.
Motoreffekt
Den nya effekten ska fastställas vid registreringsbesiktning. Som underlag för effektangivelsen får följande uppgifter användas:
1. Uppgift från tillverkaren om typ av "nertrimningssats" samt uppgift om den motoreffekt och effektnorm som gäller efter montering. Monteringen ska bekräftas genom intyg som lämnas vid besiktningen och som utfärdats av den som monterat nertrimningssatsen.
2. "Nertrimningssats", godkänd av officiellt provningsorgan och tillgänglig på den öppna marknaden. Uppgift om typ av reducering, bekräftelse från officiellt provorgan om effekt och effektnorm, samt intyg av den som monterat nertrimningssatsen om att utrustningen är monterad, ska lämnas vid besiktningen.
3. För motorcyklar där uppgift från tillverkaren om nertrimningssatser saknas, kan effekten fastställas sedan provning utförts i enlighet med nedanstående anvisningar.
Uppgift om hur reducering av effekten gjorts samt att monteringen kontrollerats ska anges i effektintyget.
Effektmätningen sker i provbänk som accepterats av ASB.
Mätning får ske på motoraxel eller växellådans utgående axel enligt effektnorm. Mätning får också ske på drivhjulet, men ska då omräknas till motoreffekt.
Vid provning ska motorinställningen vara optimerad.
Helfordonsgodkänd MC
Effektändring på dessa kan ske om uppgiften finns med i grunden för helfordonsgodkännandet. Detta ska visas av tillverkare eller generalagent.
Om nya uppgifter variant, version, effekt, buller, maxhastighet etc. framgår av COC/intyg, ändrar vi dessa.
Utförd ändring ska framgå av tillverkarens/generalagentens intyg.
Ny typskylt behövs inte om bullervärden m.m. är oförändrade.
Utförd ändring ska framgå av intyg/underlag från tillverkare/generalagent.
Uppgifter ändras i enlighet med aktuell kategori på skylt samt eventuellt ytterligare uppgifter enligt intyg/COC.
I dessa fall är mekaniska begränsningar t.ex. av gasreglage inte tillåtet.
Effektreducering kan även accepteras med stöd av TüV-deklaration, TüV-GUTACHTEN (gult alt. rött häfte i A5 format).
Den som monterar strypningen ska intyga att den är monterad enligt anvisningarna i deklarationen.
De nya uppgifter som finns i häftet om effekt, maxhastighet och buller ska föras in i avsett fält.
Tidigare uppgifter ska anges i fältet för fritext under rubrik "tidigare uppgifter". Dessutom ska en beskrivning av strypningen göras i fältet för fritext. Om ny typskylt monteras får den inte monteras över den gamla. Ny typskylt behövs inte om bullervärden m.m. är oförändrade
SLUTCITAT
Jag sökte efter ett svar på frågan i veckor, kontaktade verkstäder och besiktningar och äntligen fick jag ett svar som verkar sammanfatta situationen.
Ska strypa en KTM 640 LC4 från 2005 med Kickstart Engineerings 35kW till en Duke LC4. Enligt mejlet så ska det inte gå eftersom att hojen är EU-typgodkänd och då ska det krävas att strypningen kommer från motorcykeltillverkaren. Ska dock försöka ändå, ska även lägga på 15kg för att effekt/vikt skalan ska bli rätt.
Hoppas att detta kan hjälpa att förkorta någon annans sökande efter svar kring detta.
Mvh Albin