Strulande skärminställningar i windows 7

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har försökt leka runt med att koppla en extern monitor till min bärbara dator men lyckats villa bort mej i inställningarna.
Råkade göra så att jag ställde in en upplösning som den externa monitorn inte kan visa, och att den externa monitorn skall användas som huvudmonitor.
Detta resulterar då såklart i att så fort jag kopplar in monitorkabeln så blir det svart på båda skärmarna...

Windows tillåter heller inte att man ändrar inställningar på en skärm som inte är inkopplad, så det finns inget sätt att återställa med kabeln urtagen.

Någon som vet hur jag återställer detta?

Prova att starta med bägge skärmarna i felsäkert läge?

Vad är det för datormodell.

Prova att höger klicka med musen på skrivbordet, där borde det komma
upp ett val som handlar om ditt grafik-kort och dess inställningar.
Där borde du kunna ställa om dom olika upplösningarna för interna och externa skärmar.

Löste sej genom att helt enkelt memorera hur jag skulle klicka för att ändra inställningarna och sedan genomföra med svart skärm...

Jag lånar tråden eftersom den handlar om externa skärmar och win7.
På jobbet har jag en laptop i en docka och från den har jag en extern skärm kopplad med DVI-kabel. Den externa skärmen är huvudskärm.

Nu var det så att jag vid ett tillfälle var tvungen att "vända" på bilden i skärmen för att kunna läsa ett dokument eftersom några belgare hade scannat in det på sniskan. För att göra det enkelt för mig och vända det rätt tryckte jag på CTRL + ALT + pil höger, vilket resulterade i att dokumentet blev rättvänt på huvudskärmen och samtidigt vändes också bilden på laptopskärmen. Inget mer med det men sen när jag ville vända tillbaka fick jag aldrig laptopskärmen normal igen utan den förblev felvänd och slutligen uppochner.

Hur gör man för att få båda skärmarna rätt med samma kommando? :va

Historien slutade dock med att jag fick en extern skärm till (inkopplad med en skärmkabel liknande HDMI) och laptopen stängd i dockan, så nu har jag två stora skärmar :)

Last edited:
högerklicka på skrivbordet
välj skärmupplösning
välj avancerade inställningar.
välj fliken intel graphics media accelerator driver
klicka på grafik egenskaper
klicka på bildskärmsinställningar så kan du välja rotera skärmen. OBS välj rätt skärm!

Har du inte detta alternativ koppla ur den bildskärm som är korrekt.
tryck sedan ctrl+alt+pil upp när bara den "felaktiga" skärmen är inkopplad.

annars så har ni snabb knappar då ni kopplar in extern skärm och då kan ni trycka in windowsloggan på tgb och tangenten p så har ni snabb alternativ för spegla skärmarna osv...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT