Strulande ljudkort. Var hitta Asus drivrutiner?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Mitt ljud började lagga efter en Windowsuppdatering. Jag nerdaterade då drivrutinerna och det funka i två veckor. Nu har det börjat strula igen. Jag litar inte nu längre på windows uppdateringstjänst så jag vill hitta egna drivrutiner att lägga in. Men Asus gömmer antingen sina drivrutiner bra eller så lägger de helt enkelt inte ut dem.

Jag har ett asus M4A74 Pro moderkort och kör ljudet på det. Win 7 64 bit.

Vad göra?

Tycks vara vanligt problem, googlade lite o första ordentliga lösningen jag hittade var en som hade köpt ett separat ljudkort istället :D

Tycks vara vanligt problem, googlade lite o första ordentliga lösningen jag hittade var en som hade köpt ett separat ljudkort istället :D

Fast det har funkat ganska bra i två år. Tills windows uppdatera sist.

googlade lite snabbt och hitta att det är ett "känt" problem typ.. verkar inte som om det finns någon lösning va ja kan hitta förutom att köpa nytt ljudkort som jag förstår det.

rätta mig om ja har fel dock

...men lixom, det är ju bara att avinstallera uppdateringen så funkar det igen.

Gå till https://catalog.update.microsoft.com/ och använd rad nummer 2 på ljudenhetens Maskinvaru-ID och klistra in det som sökargument så hittar du originaldrivaren som kom med Windows 7 64-bit - välj sen att dölja ljuddrivaruppdateringen i Windows Update.

Hade liknande problem som du har, provade en jävla massa olika drivisar, dom som funkar för tillfället är Realtek 97...

Har ett extern ljudkort liggandes om du vill köpa? :-)

Är inte drivers pro ett skitprogram som kostar?

Gå till https://catalog.update.microsoft.com/ och använd rad nummer 2 på ljudenhetens Maskinvaru-ID och klistra in det som sökargument så hittar du originaldrivaren som kom med Windows 7 64-bit - välj sen att dölja ljuddrivaruppdateringen i Windows Update.

Ska testa om jag fattar.

Last edited:

Fattar faktiskt inte vilket nummer jag ska söka med, eller rättare sagt var jag hittar det i datorn.

Fattar faktiskt inte vilket nummer jag ska söka med, eller rättare sagt var jag hittar det i datorn.

Rad två i Maskinvaru-ID hittar du mha:
START->Högerklicka DATOR->Hantera->Enhetshanteraren.

Leta reda på ditt ljudkort. Högerklicka och välj Egenskaper, fliken Detaljer, välj den andra raden i rullistan dvs Hårdvaru-ID, klicka på den andra raden i "Värde" en sträng som ser ut nåt i stil med PCI\VEN_1102&DEV_0005 och tryck CTRL-C för att kopiera värdet. Klistra in strängen som sökargument @ https://catalog.update.microsoft.com/

Då hittar du alla drivare som Microsoft någonsin haft för Windows (xp, vista och w7) för ditt ljudkort - även alla äldre. Välj att lägga i "korg". Välj att ladda ner korgen.

Rad två i Maskinvaru-ID hittar du mha:
START->Högerklicka DATOR->Hantera->Enhetshanteraren.

Leta reda på ditt ljudkort. Högerklicka och välj Egenskaper, fliken Detaljer, välj den andra raden i rullistan dvs Hårdvaru-ID, klicka på den andra raden i "Värde" en sträng som ser ut nåt i stil med PCI\VEN_1102&DEV_0005 och tryck CTRL-C för att kopiera värdet. Klistra in strängen som sökargument @ https://catalog.update.microsoft.com/

Då hittar du alla drivare som Microsoft någonsin haft för Windows (xp, vista och w7) för ditt ljudkort - även alla äldre. Välj att lägga i "korg". Välj att ladda ner korgen.

Där inne hade jag redan varit och letat men jag har ingen flik som heter detaljer. Jag har ju inget särskilt grafikkort utan kör på moderkortet.

Nu skall ni få ett tips...

Uppdatera ALDRIG drivrutiner via Microsoft update, dessa drivrutiner är sådana som passar flera modeller en "universal-drivrutin" typ. Ibland går det bra ibland inte. Vet inte hur många jag fått hjälpa pga. att de hämtat hem allt via Windows update. Allt från blådumpar till försämrad prestanda.
Men hur skall en vanlig dödlig ha koll på sånt, jo man lär sig den hårda vägen ;)

Skall man hämta hem en drivrutin, vänd Er till respektive tillverkare.

Men som någon annan sa, vad gäller inbyggda ljudkort på moderkort så är det skit (punkt) Man kommer tyvärr inte förstå detta förens man upplevt det själv. Men som sagt, det beror ju på vad man är ute efter. Vill man köra fort så köper man inte en Trabant :D

Där inne hade jag redan varit och letat men jag har ingen flik som heter detaljer. Jag har ju inget särskilt grafikkort utan kör på moderkortet.

För att göra det hela enklare kan du ta reda på vad ditt moderkort heter.
Har du en bärbar, så får du gå in på tillverkarens hemsida, Asus i det här fallet. http://support.asus.com/Download/Options.aspx?SLanguage=en&type=1 Längre än så här kan jag inte hjälpa dig, nu måste du själv klicka dig fram över vad som passar dig bäst. Lycka till :tummenupp

Last edited:
Nu skall ni få ett tips...

Uppdatera ALDRIG drivrutiner via Microsoft update, dessa drivrutiner är sådana som passar flera modeller en "universal-drivrutin" typ. Ibland går det bra ibland inte. Vet inte hur många jag fått hjälpa pga. att de hämtat hem allt via Windows update. Allt från blådumpar till försämrad prestanda.
Men hur skall en vanlig dödlig ha koll på sånt, jo man lär sig den hårda vägen ;)

Skall man hämta hem en drivrutin, vänd Er till respektive tillverkare.

Men som någon annan sa, vad gäller inbyggda ljudkort på moderkort så är det skit (punkt) Man kommer tyvärr inte förstå detta förens man upplevt det själv. Men som sagt, det beror ju på vad man är ute efter. Vill man köra fort så köper man inte en Trabant :D

För att göra det hela enklare kan du ta reda på vad ditt moderkort heter.
Har du en bärbar, så får du gå in på tillverkarens hemsida, Asus i det här fallet. http://support.asus.com/Download/Options.aspx?SLanguage=en&type=1 Längre än så här kan jag inte hjälpa dig, nu måste du själv klicka dig fram över vad som passar dig bäst. Lycka till :tummenupp

Nu kör jag asus egna drivrutiner. Det laggar ändå. Jag testa båda de lagt ut, både betan och de äldre. Jag har M4A74Pro tror jag det heter.

Vad ska jag köpa för extremt billigt ljudkort då?

Billigt brukar ofta straffa sig, har jag lärt mig.
Man bör lägga sig något över medel, eller bättre begagnat.
En bra regel när det gäller hemelektronik är att läsa betyg på t.ex. prisjakt och bilda sig en egen uppfattning.

Hur gammal är din dator? Hur mycket internminne har du?

Nu kör jag asus egna drivrutiner. Det laggar ändå. Jag testa båda de lagt ut, både betan och de äldre. Jag har M4A74Pro tror jag det heter.

Vad ska jag köpa för extremt billigt ljudkort då?

Har kollat lite ljudkort åt dig...
Frågan är ju bara vad du använder datorn till, spelar, kolla film, surfa?

Bra interna billiga kort fanns inte så mycket av, fanns fler billiga varianter av extern typ. Men som sagt, billiga verkar inte vara bra.

Hittade en som jag tycker det var satt en hel ok prislapp på, ca 600:- Då kan du använda den till mer än bara en dator (ej samtidigt)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=317995
Creative-Sound-Blaster-X-Fi-Surround-5.1-Pro-1.jpg

Billigt brukar ofta straffa sig, har jag lärt mig.
Man bör lägga sig något över medel, eller bättre begagnat.
En bra regel när det gäller hemelektronik är att läsa betyg på t.ex. prisjakt och bilda sig en egen uppfattning.

Hur gammal är din dator? Hur mycket internminne har du?

Har kollat lite ljudkort åt dig...
Frågan är ju bara vad du använder datorn till, spelar, kolla film, surfa?

Bra interna billiga kort fanns inte så mycket av, fanns fler billiga varianter av extern typ. Men som sagt, billiga verkar inte vara bra.

Hittade en som jag tycker det var satt en hel ok prislapp på, ca 600:- Då kan du använda den till mer än bara en dator (ej samtidigt)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=317995
Creative-Sound-Blaster-X-Fi-Surround-5.1-Pro-1.jpg

Datorn är två år. 2,8 ghz 3 kärnors, 4 gig ram, och asus m4A78 pro moderkort.

Använder datorn mest till att lyssna på musik, se film och klippa film. Allt man kan tänkas som en modern människa. Inkopplad till 40"are.

Tack för tipset. Varför görs ens externa kort? För att muppar inte kan öppna en dator?

Tror att externa kort togs fram först och främst för bärbara datorer, sen har man spunnit vidare på den idén. Det är praktiskt och bekvämt. Precis som du säger, man slipper öppna lådan.

Det du har i hårdvara borde inte vara några problem, två år är ingenting. Det som är synd är att moderkortstillverkarna slutar bry sig om sina modeller efter 1-1½ år, då drivrutinerna lyser med sin frånvaro. Man blir mer eller mindre tvingad att byta komponenter.

Värt att tänka på, är att du kolla om det finns andra uppdateringer, ifall du inte gjort det på ett tag, i form av BIOS, Chipset etc.

Nå väl, hoppas det löser sig, tror att det där externakortet är en bra investering. Den kan ju även användas till eventuellt framtida datorköp :tummenupp

*/ ?>
Back